Saturday, March 07, 2009

Altantuya: Tuanku Mirzan bakal tolak perlantikan Najib??


Nampaknya isu Altantuya kembali mengantui bakal PM kita dikala beliau sedang bertungkus lumus mengharungi ‘Lap’ terakhir menanti ketibaan April 1 dengan halangan halangan pelbagai isu isu yg sedang merundung politik UMNO dan BN. Baru baru ini, Isu pendedahan wartawan Perancis Arnaud Dubus dalam surat khabar Liberation telah sekali lagi membuka kotak misteri kes Altantuya dengan dikaitkan kembali VIP VIP tertentu Negara dan menjadi perbualan hangat seterusnya.

Umum pasti tertanya kredibiliti serta kesahihan berita ini kerana mengenai kredibiliti dan kesahihan berita ini. Jawapan-nya, tanya sahaja rakan rakan yg pernah ke Europa mengenai kredibiliti surat khabar Liberation yg semestinya lebih mulia dari Utusan Malaysia atau Harian Metro yg main pakai tembak dan putar belit propaganda tak tentu pasal.

Pendedahan wartawan Liberation tersebut boleh dianggap sebagai satu tamparan hebat terhadap kredibiliti bakal Perdana Menteri kita, apa tah pulak berita ini luas tersebar di Europa dan seluruh dunia amnya. Harus juga diambil kira bahawa pendedahan sebegini rupa terhadap seorang bakal PM pasti berdasarkan fakta dan bukti yg kuat kerana perkara tersebut bakal membawa komplikasi perundangan dan saman menyaman. Persoalan nya sekarang, apakah kesan pendedahan terbaru ini mengelang April 1 kelak?

Saya disini ingin merujuk kepada transkrip Taklimat Isu Isu Semasa Dato Seri Dr Rais Yatim baru baru ini dimana beliau telah mengupas isu isu semasa seperti krisis demokrasi di Perak sampai terpaksa bergelut gelut dengan diri sendiri. Biarpun Rais Yatim dikenali sebagai ahli politik yg mempunyai reputasi jijik memutar belit dan menukar pendirian dan hujah akademik beliau mengikut saiz dompet dan kerusi jawatan tetapi dalam taklimat perbaru beliau, beliau telah memperjelaskan satu perkara yg mungkin boleh dikatakan menarik untuk peristiwa April 1 kelak.

Datuk Rais dalam taklimat tersebut telah berhujah bahawa Istana mempunyai siding kuasa khas atau istimewa dalam perlantikan seseorang Menteri Besar atau pemimpin tanpa perlu apa apa rujukan dan garis panduan. Beliau juga telah menjelaskan bahawa kuasa sultan boleh menjangkaui segala bidang kuasa lain dan Baginda Sultan boleh menolak atau menerima seorang pemimpin yang beta berkenan ikut budi bicara Sultan.

Dalam perkara ini Datuk Rais telah menyebut kejadian di Perlis, Perak dan Terengganu sebagai bukti kebangkitan bidang kuasa khas atau istimewa yg beliau nyatakan sebagai bukti penguna pakaian kuasa ini oleh pihak Istana di negeri negeri tersebut. Persoalan nya sekarang, mungkin kah YDP Agung Tuanku Mirzan akan sekali lagi menolak seorang pemimpin yg dikemukan kepada beliau oleh pihak eksekutif dan dalam hal ini Perdana Menteri Malaysia mengikut budi bicara beliau?

Mungkin pengikut Najib akan berhujah mengenai faktor demokrasi dan mandat rakyat dan dalam hal ini hujah bahawa beliau dipilih dan dinobatkan sebagai pemimpin oleh UMNO dan Barisan Nasional. Akan tetapi jika dilihat insiden terbaru di Perak, jelas sekali faktor mandat serta keperluan demokrasi serta keluhuran prosedur perlantikan yang diperakui rakyat jelata pun dah tak laku, ini kan pulak mandat serta persetujuan satu parti politik semata mata.

Jika kita meneliti pulak kejadian kejadian di Perlis dan Terengganu, umum pasti tertanya apa kah sebab disebalik penolakan YB Shahidan Kassim dan Idris Jusoh yg di pilih oleh Perdana Menteri sendiri. Adakah wujud faktor serta standard penilaian baru dan khas dalam penobatan seorang pemimpin menurut budi bicara pihak Istana. Adakah faktor serta penilaian tersebut menambil kira ‘track record’, kredibiliti serta keperibadian seseorang pemimpin tersebut untuk menduduki kerusi kepimpinan tertinggi Negeri? Persoalan ini mungkin dapat dijawab oleh rakyat sendiri dan bagi saya faktor penilaian kredibiliti jelas wujud dan telah diguna pakai oleh pihak istana termasuk Sultan Terengganu yg juga Yang Di Pertuan Agong yg bakal berdepan dengan penobatan Perdana Menteri Malaysia kelak.

Jadi, adakah April ini kita akan melihat YAB Abdullah Badawi meneruskan mandat sebagai Perdana Menteri ataupun adakah beliau akan digantikan oleh YB Najib Tun Razak ataupun kedua dua mereka akan digantikan dengan nama baru yg mungkin dipilih oleh Yang Dipertuan Agong?

Mungkin kah YDP Agong akan mengambil kira pandangan umum yg masih melihat YB Najib sebagai tercemar dengan darah seorang raykat Mongolia. Adakah YDP Agong akan mengambil kira kontroversi pendedahan surat khabar Liberation serta rangkaian tuduhan tuduhan lain seperti tuduhan SMS kontroversi peguam Shafiee, perakuan sumpah penyiasat bebas Bala dan affidavit Raja Petra yg masih belum terjawab sampai hari ini? Adakah YDP Agong akan mengambil kira notis peguambela kes Altantuya untuk pendengaran semula kes pembunuhan Altantuya yg jika dilihat dari kaca mata perkembangan terkini mungkin mengheret Bakal Perdana Menteri Negara ke mahkamah dan adakah juga YDP Agong meneliti memorandum YB Karpal Singh terhadap Ketua Hakim Negara yang turut dicemari dengan tuduhan rasuah serta keangotaan beliau di dalam UMNO sebelumnya.

YDP Agong juga bakal berdepan dengan persoalan masalah politik wang yg mencemari proses demokrasi pemilihan parti UMNO sebagai penentu utama perlantikan calon Perdana Mentari kelak? Jika di lihat kesemua persoalan persoalan ini serta persoalan persoalan lain dan yang mungkin akan dating, jelas YDP Agong bakal berdepan dengan satu persoalan baru. Adakah kebangkitan Institusi diraja ini bakal berakhir dengan hanya sekadar ‘rubber stamp’ ataupun kebangkitan ini bakal membentuk satu institusi ‘check and balance’ dan sebagai institusi amanat dan kepercayaan rakyat.

Mungkin kah YDP Agong akan membuat sejarah dengan menolak perlantikan YB Najib dan seperti yang ramai percaya dapat mengembalikan semula keagungan sistem Institusi Raja yang baru baru ini mengalami cabaran cabaran tertentu.

Biar apa pun, kita tidak boleh leka dengan fakta utama dimana YB Abdullah Badawi masih Ahli Parlimen yg mendapat mandat Dewan Rakyat sebagai Perdana Menteri dan beliau akan terus berada di Parlimen selepas pemilihan UMNO kelak. Yang jelas disini adalah proses pemilihan dan penentu mandat di Dewan Rakyat. Mungkin Pak Lah akan bertindak untuk membenarkan proses siding Dewan Rakyat untuk memilih penganti beliau dan dalam hal ini mungkin perebutan mandat Dewan Rakyat bakal melihat persaingan diantara YB Najib dan individu individu lain. Dalam hal pemilihan juga, adakah kita mungkin berdepan dengan satu phenomena baru dimana mandat Dewan Rakyat dalam perlantikan Perdana Menteri melibatkan undi dari pihak pembangkang atas sebab ketiadaan mandat 2/3 Barisan Nasional.

Biar apa pun, kita tunggu dan lihat apa yang akan terjadi April ini. Adakah tarikh 1 April akan menjanjikan kemenangan kepada YB Najib ataupun hanya sekadar April Fool semata mata. Tidak dapat dipertikaikan bahawa jawatan Perdana Menteri dari segi konvension politik, menekankan keperibadian bersih, kredibiliti serta kepercayaan umum dan rakyat jelata secara amnya.

Jika tanpa diduga kita melihat Yb Ahmad Said dan YB Isa Md Sabu yang tidak begitu terkenal menjadi Menteri Besar Terengganu dan Perlis. Persoalannya kini mungkinkah kita bakal melihat Tengku Razaleigh sebagai Perdana Menteri baru Malaysia kelak?

artikel ini ditulis oleh seorang teman, K.Shan.

5 comments:

  1. Anonymous9:21 PM

    Untuk kebaikan negara maka elok lah Tengku Razaleigh di lantik sebagai perdana menteri bagi meredakan keadaan dalam negara menghadapi cabaran ekonomi dan di bantu dari MP pembangkang yang lebih berwibawa jika di bandingkan yang ada dalam UMNO.

    ReplyDelete
  2. Sekarang apa komen orang-orang UMNO?.

    ReplyDelete
  3. kerajaan kita bisu saja dan buat tak tau. mereka melarangkan semua akhbar tempatan menyiarkan berita ini, dan ingin rakyat juga tak akan tau.

    pemimpin pemimpin BN/UMNO, sedarlah, jangan memburukkan nama anda lagi dengan pembunuhan.
    sekiranya anda masih seorang manusia.

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:33 PM

    Anonymous Says:

    If the PeeM in waiting can be implicated in Murder and Corruption then why the Police Murderers & Autopsy Pathologist & now the double faced snaky diplomat who want to keep his job cannot do the same with impunity, they are just following the footsteps of their revered leader Najis who had done very well in swearing to Allah on the Koran and every one of them can learn on how to swear their innocence despite all evidences have shown their Guilt, so only Allah can give them the real Judgement come Judgement Day as there is no escape from Allah’s real Justice for the deeds they have done.

    Bandit Najis had been cheating and robbing the Nation’s Coffers for years with fictitious and non existent Defence Contracts, with either non supply necessary or supply with inferior quality products, by awarding these to his wife’s nominee Companies.

    Loser, Loser & Loser Najis UMNO & BN therefore the biased EC must choose the same date so that they can try to cheat by using Phantom Voters if the Pakatan is not too careful on all three fronts.

    History will repeat itself the most corrupted of all, implicated in Corruption & Murder, call Najis will helm UMNO to oblivion.

    Beware of the Najis & UMNO underhand deceits, filthy lies and dirty tactics which must be exposed so that they will be shunned by all Rakyats in order to be thrown out in the next GE.

    The Era of Anarchy has just begun in the coming Premiership of Najis, the most corrupted of all corrupters, all Malaysians beware that they, Najis & UMNO, will spend Government Money to buy Chaos in order to impose Dictatorial Government without election or after they have lost the Election in GE 13, we have all learnt from Perak Government’s takeover by deceit and by force of using the Police Force which could be bought and the Assemblymen who were bought either with money or in kind like no case in court for their corruptions’ cases pending trials if they defect from Pakatan and of course the sole DAP betrayer could be bought with a great sum of money as Najis knew and as well as the betrayer that she could never be elected ever again in Jelapang and of course the pension sum must be huge including allowance for her permanent retirement for making a betrayal to Pakatan for short term benefiting of Najis?

    There must be a good reason for the Sultan well learned in law and also once holding the highest office in Supreme Court took a lowly decision in support of the most corrupted Politician call Najis, PeeM in awaiting. No offence intended to the Sultan who was highly regarded until just now only, it is either he has been threatened with some secret files on him held by Najis, or like all the other froggies that had been lured by huge sums of money offered by the most greedy of Corrupters called Najis who used the nation’s coffers as his own kitty bank. Knowing very well that Najis would not last the next GE, this is the best opportunity to make some good cash funds for keeps as the next Government under PKR will be clean and righteous for the God, King, People and Country.

    Not realizing that Corruptions breed even more Corruptions and this is the vicious circle and the people of Perak are ones who would suffer in the long run and they will not forget what a Sultan they have had. If Najis and UMNO is in Power it is most likely that the nation’s coffers would be decimated and there will be nothing left for our Children’s Children, therefore make sure the UMNO along with all their goons are thrown out the next election.

    God bless you the people of Malaysia

    ReplyDelete
  5. Satu fakta yang menarik untuk sama-sama kita fikirkan dan bersedia jika perkara itu benar-benar berlaku. Lagipun, selama ini kita lihat institusi Raja sekadar boneka semata-mata. Telah tiba masanya untuk Raja-raja memainkan peranan yang lebih aktif dalam mengimbangi kuasa Eksekutif bagi mengelak penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa.

    farisariff.blogspot.com

    ReplyDelete