Wednesday, February 25, 2009

Di saman kerana pembakaran terbuka

Kira - kira 100 orang anak muda dari perbagai latar belakang telah berhimpun di depan Ibupejabat SPRM putrajaya 11 pagi tadi atas nama Solidariti Anak Muda Malaysia. Ketika cheGuBard sampai, sudah penuh di depan pondok jaga Kompleks wartawan dan anak - anak muda serta pegawai kerajaan yang yang turun hendak menyaksikan peristiwa tersebut.

Ramai juga anggota polis, penguatkuasa PBT dan jelas kelihatan beberapa pegawai beruniform Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Menghampiri pondok jaga dimaklumkan bahawa hanya beberapa orang yang dibenar masuk. Lantas membuat keputusan terus membuat sidang media. Setelah menerangkan maksud himpunan dan membacakan kenyataan media cheGuBard bersama teman hendak membakar dokumen yang dibawa.

Datang beberapa pegawai JAS, katanya kehadiran mereka kerana mendapat laporan akan berlaku pembakaran terbuka. Setlah ditanya jika terus membakar apa kan jadi, mereka menerangkan boleh disaman dan didakwa dimahkamah. Hukumanya denda atau penjara atau kedua - duanya sekali.

Secara baik-baik cheGuBard memberitahu akan terus membakar kerana tindakan itu tidak jauh bezanya dengan pembakaran bendera Israel, Amereka atau membakar patung Bush dan pemimpin zionis di depan keduataan atau di luar masjid. Harap JAS tidak mengganggu dan selepas ini kalau nak saman teruskan.

Sebaik sahaja mula membakar terus berlari, seorang 'jaga' menyiram air dari bekas airnya. Tindakan spontan dari seorang dari kami ialah mencurah lagi minyak. Kemudian ketika mula membakar logo dan gambar Najib serta Ketua Pesuruhjaya SPRM seorang 'jaga' berlari membawa air sebaldi dan mencurahkan.

Ramai yang berhimpun kelihatan marah. Namun ditenangkan. Kemudian datang pula dua orang jaga membawa 'alat pemadam api', malangnya pemadam api itu gagal berfungsi, semua yang hadir termasuk wartawan tertawa melihat gelagat mereka.

Selepas selesai, teman - teman cheGuBard terus membersihkan tempat tersebut dari kotoran dan saki baki yang dibakar dikutip dan dimasukkan kedalam kereta. Ketika itu cheGuBard bersama tiga lagi teman melangkah masuk ke dalam Kompleks menuju pejabat SPRM. Menurut seorang yang memperkenalkan diri sebagai Ketua Keselamatan hanya yang profesional yang layak masuk. Sambil berseloroh cheGuBard bertanya profesional tu apa...lawyer, doktor, majisteret atau ahli muzik....semua yang berada di situ tertawa...

Terkejut rupanya lebih ramai Polis termasuk FRU di kawasan depan pintu pejabat SPRM. Kelihatan semua muka 'tegang'....sambil berseloroh cheGuBard minta semua tenang sebab ini bukan demo tapi upacara hantar sijil permit menguburkan.

Dua orang pegawai mengunggu dan memberhentikan kami di depan pintu pejabat SPRM, sambil meminta kami menunggu. cheGuBard tidak hendak menunggu lama langsung memberikan sijil Permit Kebenaran Menguburkan 'SPRM' kepada pegawai tersebut.

Selepas keluar dari Kompleks satu sidang media ringkas dibuat. Selepas itu Pegawai SPRM terus mendekati kami dan meminta kad pengenalan cheGuBard dan Musliadi untuk dicatat butiran. Katanya dia tidak bawak surat saman, nanti akan dipanggil semula untuk disaman.

16 comments:

  1. tahniah lah che'gu..

    tp paling x tahan baca ayat ni
    "Katanya dia tidak bawak surat saman, nanti akan dipanggil semula untuk disaman."

    pegawai sprm mmg pandai buat lawak ke?!!

    ReplyDelete
  2. Anonymous6:04 PM

    ok la kena saman tu... :)

    ReplyDelete
  3. Lawan Tetap Lawan...!!!!! Tahniah & Syabas SSAM...Solidariti Suara Anak Muda...

    ReplyDelete
  4. Salam dari Pak Karamu

    ReplyDelete
  5. rosmah C48:48 PM

    ni betul-betul lawak punya cerita laa ....kesian gak badut2 yg jadi hamba kuncu kerajaan rasuah B END.

    ReplyDelete
  6. PEGAWAI SPRM TARAFNYA MACAM SPM...!!!

    TAK PERNAH INSAF...!!

    CUBALAH BELAJAR DGN BEKAS PEGAWAI-PEGAWAI YG KUAT MENGAMPU....SPT RAHIM NOOR DLL...!!

    IBARAT SAMPAH....!!!

    ReplyDelete
  7. JAS??1st time JAS dikambinghitamkan ...kah kah kah....lawak kopi

    ReplyDelete
  8. hahaha Nak tgk SPRM akan menderhaka tak kepada Sultan Selangor, sebab Baginda dah keluarkan statement sokong Dato' MB Selangor, malah menggalakkan lagi amal jariah sedekah lembu ini even di kuala lumpur sekali pun. Depa2 ni lupa, sultan selangor sampai sekarang ada sentimental memories dengan Kuala Lumpur ni, dulu dah kluar surat khabar yang mengatakan Baginda sedih kerana kuala lumpur terpaksa diserahkan pada Wilayah Persekutuan dan keluar dari Selangor. Pasal Kereta Lexus peribadi MB pun Baginda tak kisah diisytiharkan kenderaan rasmi asal mengikut peraturan. So sekarang, nak tgk sape yang akan menderhaka jika perkara ini terus menerus di eksploitasi. SPRM dan GERAK, apa kata anda?

    Mullahkane.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Anonymous9:25 AM

    chegu ni ape la..
    nape mesti wt pembakaran terbuka??
    undang kemarahan greenpeace je..

    ReplyDelete
  10. Anonymous10:03 AM

    chegubard,

    saya sokong anda dan berdoa PR akan beroleh kejayaan,

    shamsul mersing.

    ReplyDelete
  11. Anonymous11:59 AM

    Gua respect lu bard....

    ikhlas dari

    budak chuaw

    ReplyDelete
  12. Anonymous1:43 PM

    TAHNIAH BUAT SAUDARA BARD....GUA AMAT RECPECT SAMA LU BRO..REFORMASI !!!

    ReplyDelete
  13. Anonymous2:51 PM

    Tahniah atas kegigihan dan semangat chegu dan teman2 lain mengajar SPRM. Mohon juga supaya chegu sertakan foto2 ke email saya "rosli169@yahoo.com" ketika program pembakaran tersebut untuk tindakan kami pula di laman web/dunia maya.

    Sekali lagi tahniah!

    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  14. Anonymous4:04 PM

    aku melihat dari jauh semalam.... Bad, kamu hebat...tenang dalam garang

    ReplyDelete
  15. woi!!!! apo buek pembakaran tebuko ni??? nk mencomar alam sekitar ko??? den tak kigho...den repot gak kek karam singh walia...siap la kau che'gu...kehkehkehkehkeh!!!!

    punyo la byk kilang2 lopehkn asap, org bakar kertas gak yg JAS tunggu...

    JAS: Jantan Anak Sial

    ReplyDelete
  16. Anonymous1:27 PM

    SYABAS CIKGU BAD. CIKGU PEMUDA YANG LANTANG DAN BERANI KERNA BENAR. TERUSKAN PERJUANGAN MU. BONGKARKAN RASUAH BN .KAMI DAH TAK YAKIN DGN SPRM , POLIS , HAKIM , PEGUAM NEGARA , PM DAN KABINETNYA . NEGARA KITA DAH MACM ROJAK .SEMUA DAH TAK SELAMAT.DEMOKRASI SUDAH MATI SELAGI PEMIMPIN BN MERINTAH. PENYAMUN TARBUS NI NAK KUMPUL HARTA TUJUH KETURUNAN .APA AKAN JADI PD RAKYAT YG MISKIN.......

    ReplyDelete