Thursday, February 05, 2009

Dari email suara N9 : Kalau Umno ambil alih kerajaan negeri Perak mungkin akan jadi macam N.Sembilan. Institusi Raja dan Mufti akan disisihkan , akan terpinggir. N.Sembilan ni wakil rakyat Melayu dan EXCO dalam kerajaan negeri ramai tapi tak jaga kepentingan Melayu dan Islam. Bukan saja Mufti dipinggirkan malah Yamtuan pun diberi kediaman SUK sebagai pejabat, bukankah Istana sepatutnya menjadi tempat urusan rasmi Sultan, Raja dan Yamtuan ?

Ada ke patut diletakkan pejabat Yamtuan di rumah kediaman SUK walaupun telah diubahsuai ? Kenapa tidak dijadikan bangunan kerajaan lama yang cantik dan baru diubahsuai di tengah bulatan taman bunga Seremban itu sebagai pejabat Yamtuan (dulu perpustakaan) ?

**********************
Utusan Malaysia 15 Jan 09
SEREMBAN 14 Jan. - Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir hari ini memulakan tugas rasmi dan berangkat memasuki pejabat baginda di bekas kediaman Setiausaha Kerajaan negeri, di Jalan Penghulu Cantik di sini.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0115&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_05.htm

Utusan Malaysia 31 Jan 09
SEREMBAN 30 Jan. - Pelantikan mufti kerajaan negeri yang baru bukan berdasarkan faktor usia, sebaliknya berteraskan kepada kemampuan memimpin umat Islam di negeri ini.

Ditanya mengapa kontrak perkhidmatan Mohd. Murtadza (sebagai Mufti N.Sembilan) tidak disambung, beliau berkata, adalah perlu individu baru dilantik ke jawatan tersebut.

Sebaliknya, tegas beliau, kerajaan melihat faktor kredibiliti sebagai individu yang faham dan mahir mengenai selok-belok agama.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0131&pub=utusan_malaysia&sec=Selatan&pg=ws_06.htm&arc=hive

terkini Mufti NS telah dipecat.

1 comment:

  1. Anonymous8:51 PM

    kau ni fitnah tak abis abis....sial

    ReplyDelete