Tuesday, October 28, 2008

sembang kedai kopi : Pemilihan Umno

Sebenarnya selaku bukan ahli Umno che'GuBard tidak punya hak untuk turut campur dalam pertempuran perebutan kuasa yang kini kelihatan hebat dalam Umno. Bukan sahaja hebat kekadang ia melucukan. Ada satu sms dari teman yang bergurau menyatakan betapa kemungkinan beberapa cerita komedi akan turun rating penontonya kerana peminat komedi lebih seronok melihat betapa lawaknya pemilihan Umno ini berlaku.

Apa tidaknya apabila tiba - tiba seorang pelakon bangsawan yang menjadi pengerusi tetap Umno Bahagian di Perlis (Ismail Bangsawan) turut menawarkan diri bertanding Presiden Umno, tetapi secara moralnya tindakan beliau betul atas semangat demokrasi.

Minggu lepas ketika sembang di kedai kopi dengan tajuk 'Memerhati Pemilihan Umno' beberapa teman mendesak cheGuBard agar berkongsi pandangan yang dilontarkan dengan ribuan pembaca blog ini. Hujahnya ia akan mengundang lagi perdebatan yang segar.

Sembang kedai kopi bermula dengan cadangan seorang teman pemimpin cawangan Pemuda Umno Rembau (yang turut akan mewakili cawangannya ke mesyuarat agong bahagian dan pemuda Rembau), yang 'mengarahkan' Datuk Seri Anwar Ibrahim agar cepat ambil alih kerajaan kerana dikuatiri tidak sempat nanti. Hujahnya ialah Umno sekarang dalam proses pembaik pulih. Jika selepas pertandingan dan Umno dikuatkan semula maka harapan ambil alih negara akan musnah termasuk melalui PRU ke 13.

che'GuBard cukup seronok apabila 'terjerat' dengan perbualan semacam ini. Teman pemuda Umno yang sememangnya anti Khairy ini kelihatan begitu yakin Umno akan dipulihkan jika Khairy dan Abdullah serta kuncunya diflush keluar melalui tandas 'pemilihan' kali ini. Malah beliau menerangkan betapa yakinya beliau bahawa misi mem'flush' Khairy mampu dilakukankan di Rembau kerana betapa Ketua Bahagian Rembau sendiri sedang berusaha untuk memalukan Khairy dengan tidak mendapat pencalonan Rembau. Bibi yang sememangnya ramai sudah sedia maklum berkenaan masalahnya dengan Datuk Azman dan Datuk Mohamad (Tok Mad, Ketua Bahagian Rembau) telah di ajar dengan gagal mendapat pencalonan untuk jawatan Ketua Puteri di Bahagian sendiri. Malah berdasarkan maklumatnya penangguhan mesyuarat Pemuda Rembau yang sepatutnya minggu lepas adalah ekoran penyusunan chai KJ dan Chai Tok Mat yang tak siap. che'GuBard tanya dia adakah dia pasti yang Tok Mad nak 'flush' Khairy... dia dengan yakin jawab ya... ditanya bukankah Tok Mat dikenali sebagai orang Abdullah dan pupet KJ.... pemimpin pemuda Umno Rembau ini mengatakan itu mula - mula dulu tetapi selepas KJ yang dibentangkan karpet merah untuk jadi Ketua Pemuda Umno Rembau oleh Tok Mat kelihatan mula kurang ajar dan buat pandai - pandai sendiri... Tok Mat mula 'angin'...

che'GuBard cuma mampu tersenyum dengan penerangan teman pemuda Umno ini.
Cuba menarik semula perbualan adakah benar Umno dalam proses pemulihan ?
Politik wang
Lihat sahaja pemilihan kali ini politik wang begitu hebat sekali. Malah didedahkan oleh seorang Menteri 'senior' Umno Rais Yatim yang menyindir supaya jawatan dalam Umno adalah lebioh baik ditender sahaja kerana kegiatan membeli undi begitu berluasa.

Pilihan yang ada

Jawatan Presiden




  • Najib Tun Razak

Adakah Najib lebih baik dari Abdullah ....? Najib seorang yang terlalu banyak skandalnya....

  1. Skandal Altantuya - sampai sekarang masih misteri mengenai penglibatan 'bodyguard' kananya, bagaimana C4 yang merupakan alat letupan terkawal dan hanya Menteri atau pegawai atasan yang boleh keluarga bom ini dari simpanan, pembatalan rekod masuk Altantuya di imegresen, kewujudan 'sms' yang menunjukkan komunikasi Najib dengan Datuk Shafie Abdullah mengenai kes pembunuhan tersebut, kenyataan bersumpah Bala (yang pertama) dan Bala hilang selepas kenyataan bersumpahnya....tidak siapa ketahui dia dimana hanya polis keluarkan kenyataan Bala ditemui dan kenyataan diambil.

  2. Rasuah pembelian senjata , sukhoi, scorpene dan terbaru Eurocopter yang melibatkan komisyen (rasuah) yang cukup besar melibatkan kerugian wang rakyat.

  3. Takut Bini - ini masalah rumah tangga tidak harus menjadi isu politik tetapi cakap - cakap terbuka terlalu banyak dan ini mengakibatkan Najib menjadi presiden yang diketawakan. Sejarah dia dan Rosmah juga mungkin sedikit meragut sokongan kaum ibu dan wanita. Najib sanggup menceraikan isterinya (kerabat di Raja) untuk berkahwin dengan Rosmah. Najib sanggup menuduh bekas isterinya mempunyai penyakit gila babi dan ditinggalkan bersama anak - anak. Malah menjadi cakap - cakap di sekitar Seremban (dulu Rosmah dan bekas suaminya duduk Seremban) menyatakan suami Rosmah terpaksa menceraikan isterinya dengan kecewa dan ditawarkan wang yang banyak untuk tebus talak. Kebenaranya tidak diketahui tetapi adakah Umno sanggup punya bakal presiden yang terpalit dengan gosip ini.
  4. Port Dickson - Misteri yang masih belum terjawab. Pertengahan 1990an di Port Dickson seorang menteri kanan ditangkap dengan artis. Untuk 'cover' isu ini 6 orang pegawai di bawah Jabatan Agama Islam N.Sembilan 'dibuang'...(bertukar ke Jabatan lain dengan kenaikan pangkat atau diberhentikan dengan imbuhan..).... katanya orang itu ialah Najib (untuk ini dengar khabar orang Umno sudah mula menjejak bekas orang Pejabat Agama yang terlibat dalam operasi menangkap itu...kita tunggu sahaja...)

  5. Jika Pak Lah ada Kamaludin yang berlatar belakangkan korporat membolot kekayaan Najib juga ada Datuk Nazir Tun Razak yang duduk di dalam CIMB. klik untuk pendedahan skandal terbaru CIMB

  6. Jika Pak Lah ada KJ Najib ada Rosmah yang tamak dan hidup umpama emelda marcos. YB Saifuddin Nasution pernah dedahkan mengenai perangainya yang pergi membeli belah di luar negara menggunakan kemudahan kerajaan dengan memenuhkan barang dalam berpuluh teksi dan membawanya pulang ke Malaysia dengan cubaan lari cukai dan tak nak bayar bayaran lebihan berat barang kepada MAS.

  7. Rosmah dikatakan sudah mengarahkan pejabatnya berhampiran Pejabat Najib disiapkan.

  8. Najib mempunyai sejarah politik yang penakut. Mahathir juga pernah mengatakan dia penakut. Satu ketika dahulu Dia menyokong KuLi ketika awal pertembungan KuLi dan Mahathir malangnya selepas mendapat tawaran Anwar untuk dia diberikan jawatan ketua pemuda dia menyokong Mahathir. Ketika saat Mahathir hendak memilih TPM selepas memecat DSAI Najib tak berani cakap apa malah Mahathir takut kemungkinan Najib Kem Anwar kerana jasa Anwar dalam karier politik Najib, maka Mahathir memilih jalan selamat dengan memilih Pak Lah yang dikenali dengan lurus dan tak cerdik politik untuk pastikan Mahathir terus mengawal negara. Malangnya Mahathir gagal mengambil kira kewujudan Kamaludin dan KJ yang akhirnya mengawal Pak lah untuk tidak mendengar arahan Mahathir.
  • Tengku Razaleigh Hamzah
Walaupun agak sedikit 'tua' namun pengalaman dan reputasi beliau dilihat mampu menjadi "PM" peralihan ketika pembaikpulihan Umno (itupun jika ada). Status anak raja mungkin sedikit memberi kekurangan dalam proses meraih sokongan kerana Umno sememangnya anti keturunan raja selepas dari kejayaan Mahathir meresapkan semangat anti istana dalam jiwa Umno satu ketika dahulu. Dia menjadi mampu menjadi watak penting dalam perubahan 'kerajaan' pun kerana gusar KuLi terlibat dalam gagasan perubahan 16 September maka Tun Mahathir telah mengistiharkan diri mohon masuk Umno semula dengan menyokong gandingan KuLi dan Muhiyuddin. Selepas itu kelihatan KuLi begitu bersemangat dan bersungguh lagi untuk menawar diri memulihkan Umno.

Malangnya urusan Mahathir bukan memulih Umno atau menyokong KuLi urusan Mahathir ialah memastikan Anwar tidak jadi PM dan dia mampu mengawal Umno dan Regim ini semula. Selepas Abdullah mengumumkan tidak akan bertanding. Mahathir mula berubah arah... dia muncul secara terbuka di majlis rasmi dan tidak rasmi bersama Najib / Muhiyuddin. Jika benar KuLi percaya kepada Mahathir ketika Mahathir menyatakan sokongan kepadanya maka KuLi digetah kali kedua oleh Mahathir.

Perkembangan ini mungkin sedikit menunjukkan KuLi tidak selicik Mahathir. Namun pengalaman KuLi meneraju ekonomi negara (zaman kebangkitan ekonomi Malaysia) juga berjuang sebagai pembangkang mungkin amat berharga bagi Umno buat masa ini. KuLi juga kelihatan disegani dikalangan pemimpin Melayu dan disenangi oleh bukan Melayu.

Namun malangnya 'percayalah' KuLi tidak akan mendapat sebarang pencalonan selain dari pencalonan Bahagian Gua Musang sendiri kerana tekanan, ugutan dan politik wang yang semakin mengganas dalam Umno.

Namun bagi pimpinan keADILan amat harapkan Najib menang tanpa bertanding dalam pemilihan Umno kerana Najib ialah Presiden Umno paling banyak kelemahan untuk diserang !!

Jawatan Timbalan Presiden

  • Muhiyuddin Yasin

Dia ialah calon pilihan kini. Mempunyai rekod masih ada hubungan baik dengan Anwar dan beberapa pimpinan PR. Banyak juga kedengaran mengenai skandal tanah Melayu di Johor yang melibatkan beliau. Malah ketika menjadi Menteri Pertanian terlalu banyak korupsi berlaku antaranya GERAK ketika dibawah Ezam telah membuat laporan dan menyerahkan bukti kepada BPR.

Dia mungkin akan menang tetapi bukan gandingan yang baik dengan Najib. Kemenangan Muhiyuddin Yassin akan mengundang krisis berterusan dalam Umno yang akan menyaksikan pertembungan senyap Presiden dan Timbalanya.

  • Muhammad Mohd Taib

Tidak perlu di ulas panjang. Individu yang telah ditangkap kerana membawa RM3.8 juta wang tunai ke Australia tanpa istihar yang kemudian dilepaskan kerana pengakuanya di Mahkamah Australia dia tak tahu membaca arahan yang mewajibkan dia mengistiharkan wang tunai yang dibawa masuk ke Australia kerana dia tidak tahu cakap dan baca Inggeris.

'Track record'nya 'memanjat' pagar istana Selangor membawa lari puteri untuk dikahwini di Thailand menyebabkan Sultan Selangor ketika itu murka.

Namun usahanya mewujudkan seketeriat melayu dunia dan gagasan idea 'Melayu Baru'nya ketika berada dalam kem Anwar Ibrahim satu ketika dahulu mungkin sedikit akan membantu Umno jika terpilih. Walaupun dia mempunyai rekod baik dengan ramai ahli perniagaan Cina namun label rasis Melayu masih tebal kerana ucapan beliau yang tersiar di radio sebelum perhimpunan di kampung baru 1987 yang menginatkan orang Melayu supaya bawa pisau agar mudah nak kupas limau (orang Cina).

  • Ali Rustam

Ali Rustam..... ingat ayat ceramah Azmin di Kota tiga malam sudah..... kalau Ali Rustam dipilih sebagai Timbalan Presiden Umno dan seterusnya Timbalan Perdana Menteri.... ramai tak sunggup mengaku sebagai rakyat Malaysia malah mungkin ramai nak duduk Monggolia.... itu cuma gurauan tetapi itulah gambaran betapa tak sanggupnya rakyat Malaysia memiliki seorang Timbalan Perdana menteri yang cakap Melayu terabur, cakap Inggeris lagi jahanam....

Dikenali sebagai seorang yang emosional, kenyataan politik yang berterabur dan kosong 'kepalanya'......tetapi orang seperti ini juga mampu dapat pencalonan kerana RM.

Bagi cheGuBard Ali Rustam tidak akan menang. Muhammad Taib kelihatan mampu bertindak agresif untuk mengembeling semula sokongan Melayu tetapi dia juga tidak mampu menang nampaknya... tetapi bagi Muhiyuddin dokomen rasuah dan korupsi kamu sudah sedia untuk menyerang.

bersambung............

No comments:

Post a Comment