Monday, October 06, 2008

Kampung 'KJ' pun masih ada orang susah 'giler'....

30 Ramadhan ketika ramai orang sibuk dengan 'hari mantai' team Jejak Fakir terus menjelajah Rembau untuk menjejak fakir miskin yang tercicir dalam kawasan parlimen Menantu Perdana Menteri Malaysia. Sepatutunya parlimen ini 'gah' kerana dibawah Ketua Bahagian Umnonya Menteri Besar Negeri Sembilan dan Ahli Parlimenya pernah mendapat jolokan orang muda paling berkuasa dalam Malaysia. Namun hahakikatnya 'terbalik'....


Di Kota, kampung kelahiran menantu PM inilah tinggal seorang pakcik tua yang telah lama tidak diziarahi anaknya...tinggal daif, dalam rumah pusaka yang kotor, berlubang, usang dan teruk sekali.che'GuBard sempat berbual dengan pakcik ini... yang agak lawak pakcik ini beri amaran 'cikgu tak payahlah naik...berat kang roboh lantai..rumah ni dah tak kuat...' ... Pakcik ini merayu untuk kami bantu tukarkan atap zink rumahnya. Cerita beliau jika hari hujan air masuk dia hanya mampu duduk di sudut rumah yang tak bocor sehingga hujan berhenti.
bersama Penyelaras keADILan DUN Kota, Yusof Tapa merenung rumah usang pakcik itu. Kami berjanji akan berusaha mencari sedikit dana untuk membelikan atap Zink dan papan untuk perbaiki rumah pakcik ini.

Seorang wanita yang tinggal sendirian tidak pernah berumah tangga.... turut tidak ketinggalan diziarahi
Kawasan DUN Rantau dibawah Menteri Besar turut diziarahi. Bertemankan seorang 'orang kuat' Masjid Kuala Sawah kami menjejaki rumah asnaf yang tercicir dari senarai penerima zakat.

Gambar di atas ialah keluarga 7 beradik. Maknya yang berumur hampir 80 tahun, terpaksa menjaga 7 orang anaknya yang agak 'istimewa'.


Kami amat memerlukan penyumbang lampin pakai buang dewasa saiz L dan XL serta sumbangan papan dan zink. Ada ramai fakir miskin yang tua dan sakit memerlukan lampin pakai buang dan rumah uzur yang kami sedia gotong royong perbaiki.

8 comments:

  1. Anonymous3:56 PM

    Bad,

    Sya rasa bagus hang exposed kan sikit citer pasal orang kuat masjid kuala sawah...

    Pembetulan..... saya kira..

    gambar tersebut menunjukkan Hafiz Ali dari Rantau yang tak jemu2 dari dulu sampai sekarang menyokong dan mendukung perjuangan PKR...

    Antara yang terawal ditangkap ketika ceramah umum di Jelebu bersama Y Berbahgia Mat Sabu...

    pada malam tersebut Pemuda Keadilan di wakili 3 orang, Hafiz, Bad sendiri dan kawan hang yang dah lama hilang........

    Bravo Hafiz dan Cikgu Bad

    ReplyDelete
  2. Anonymous5:15 PM

    Golongan yang kurang bernasib baik ada dimana-mana. Tidak terbatas di Rembau sahaja. Kemiskinan adalah satu epidemik yang melanda mana-mana negara sejak dahulu lagi.
    Jadi tidak adil jika kemiskinan di Rembau ni di highlight kan dengan cara ini.
    Isu ini tidak perlu la di selitkan politik juga.

    ReplyDelete
  3. Anonymous7:06 PM

    ...aku teringat makcik yang ada 7 orang anak istimewa tu menyebut.."Ohh!! Ini dia Badrul Hisham...Hensemnye...Raye nnti datang rumah ye..."..Tiba2 Chegubard tersipu2 malu sambil
    buat2 tengok jam ..hahaha
    (Chegu jgn lupo rayo rumah dio..)

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:27 AM

    Di mana-mana pun masih ada golongan-golongan yang memerlukan. Di kawasan yang diperintah oleh PKR pun ada juga golongan ini.. Biasalah.. Kadang-kadang kita tak tahu atau tak terjumpa mereka.. Apapun, kalau nak beri zakat tu, berilah dengan niat yang ikhlas.. Bukannya dok ungkit-mengungkit.. Silap-silap nanti, takut jadi tak ikhlas...

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:25 PM

    Pleomax / mankanan : memang aku setuju orang susah ada kat mana - mana tapi yang BN perkuda tv dan paper hilight orang suasah kawasan kelantan je satu ketika masa nak election tu apa ke jadahnya.... pasal orang susah di rembau perlu di ketengahkan sebab rembau kawasan paling banyak sapu rm zakat.... tapi ke mana rm zakat tu....

    aku terbaca posting jejak fakir yang lama masa cikgu bad tumpu kat port dickson semua senarai fakir diserah pada pihak berwajib tetapi erm... hampeh...diasingkan terus kerana kesalahan orang fakir itu kerana terima bantuan pembangkang !!!

    ReplyDelete
  6. Anonymous8:21 PM

    En Pleomax..
    ekau ni bangang ko apo??? Dah Chegu ni kono jago Rombau, mmgla dio highlight ceghito Rombau..Kau suruhlah dio jadi MB N.Sembilan..baghula dio buleh highligt ceghito tiap daerah..Lagi satu, ini blog dio, suko ati diolah nak highlight kawasan mano..Ni bukan Utusan Malaysia yang apak kau selalu baco tu!!
    Bungkor cam Hasan Malek kau ni baii!!!

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum

    saya ingin tolong pakcik tu betulkan rumahnya. tak tahu berapa yang diperlukan, tapi saya nak cuba tolong setakat yang saya mampu.

    chegu ada email address saya, tolong contact, we'll figure something out, kay

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:32 AM

    tahniah ...anda sememang berbakat dan berwawasan dalam memperjuangkan agama dan bangsa...walaupun sedikit pendedahan sebegini namun banyak manfaat kepada mereka yang diluar untuk mengetahui segala kebenaran yang diselubungi helah penipuan..

    ReplyDelete