Tuesday, October 28, 2008

Pembalakan di Mantin siapa untung ?


BUKIT MANTIN GONDOL…ANGKARA SIAPA?

Semasa coweng berbual dengan seorang pensyarah, dia ada menyuarakan kekecewaannya akibat kegondolan bukit Mantin. Katanya, keindahan pemandangan di jalan itu sudah tiada. Kalau dulu sejuk mata memandang setiap kali lalu. Tapi sekarang, sungguh menggecewakan. Dia hairan, mengapa Menteri Besar Negeri Sembilan ni, senang-senang sahaja bagi orang keluarkan hasil balak di kawasan itu sehingga gondol Bukit Mantin.
Tindakan memberi kebenaran membalak bagi sesuatu kawasan dan tanahnya kemudian diberikan milik kepada orang perseorangan bukan sahaja berlaku di Mantin, tetapi juga di beberapa kawasan lain di Negeri Sembilan.
Sumber :
http://cowenganakpilah.blogspot.com/2008/06/bukit-mantin-gondolangkara-siapa.html

HUTAN PEKELAHAN MANTIN MUSNAH !

Sesampai saja aku di Bukit Mantin, aku terperanjat besar melihat longgokan kayu balak di hutan perkelahan Galla. Rupa-rupanya kerja pembalakan telah mengambil tempat kawasan perkelahan yang suatu masa dulu pernah aku singgah bersama-sama anak. Kemana perginya air terjun disitu ? Kalaulah suatu masa dulu, bila aku melintasi Bukit Mantin ini alangkah enak dan nyaman dengan kesejukan cuacanya, tapi sekarang entahlah.
Sumber :
http://alihasanwaseda.blogspot.com/2008/05/hari-ini-27-mei-saya-ke-seremban.html


PEMBALAKAN HUTAN LIPUR LENGGENG PUNCA BANJIR LUMPUR

Aktiviti pembalakan di Hutan Lipur Lenggeng didakwa menjadi punca kepada banjir lumpur yang melanda lapan sekeluarga di Kampung Mendum, dekat sini, disaat mereka sedang menunggu waktu berbuka puasa sekitar 6.50 petang.


Pembalakan tersebut dibawah Projek Pembangunan Kawasan Menteri Besar Incoporation (MBI) yang dijalankan oleh Real Strong (M) Sdn Bhd. Tempoh lesen membalak syarikat terbabit adalah dari 4 September 2007 sehingga 3 Februari 2008 serta meliputi kawasan seluas 80 hektar.
Sumber :
http://pasns.blogspot.com/2007/10/pembalakan-hutan-lipur-lenggeng-punca.html
petikan email : Suara N9

2 comments:

  1. Salam !

    Bukit Mantin tempat saya pernah berkelah semasa dalam tentera dulu, sekarang nampaknya dah pupus dan rosak, agaknya dia angkara kroni UMNO sebelum mereka jatuh dan hilang kuasa

    Buat masa sekarang orang Negeri Sembilanlah yang bertanggungjawab menjadikan Bukit Mantin itu jadi demikian dan mereka mesti bertanggungjawab kerana mereka memberikan mandat pada UMNO

    ReplyDelete
  2. Hamidun3:06 PM

    Datuk Ishak 'ketua bahagian' yang diberi amaran keras kerana sokong pembangkang masa PRU 12 mungkin leh bagi komen sikit pasal bukit mantin nie.... dia tahu sapo yang curik... tapi sobab tombolok dia diam kan sajo.....

    lopeh nie orang Umno tak yah takut nak boikot umno kalau calon pilihan umno sengal... sobab datuk ishak boikot calon umno lenggeng tak kono pecat pun kono amaran koreh yo....

    tapikan takkanlah lopeh datuk ishak boikot calon umno ... calon pas tak monang jugo... ko calon pas yang lawan kat longgeng tu yg ado masalah ...?

    ReplyDelete