Wednesday, November 19, 2008

Diskaun tol 10%

Semalam Menteri Kerjaraya umumkan PLUS berikan diskaun kepada kenderaan kelas 1 diskaun 10% kepada pengguna dari jam 12 tengahmalam - 7 pagi.

Komen che'GuBard
  • segala penurunan harga bagus untuk rakyat dan disambut baik
  • cuma diakaun macam lawak kerana tempoh masa yang diberikan
  • kerana tempoh masa itu mungkin akan ramai bergegas untuk bergerak malam maka kesanya ramai pemamdu mengantuk dan mengakibatkan kemalangan yang lebih banyak. Kedua kesanya ialah kadar produktif rakyat mungkin berkurang kerana terpaksa mengejar perjalanan lewat malam dan awal pagi.
  • diskaun harus diberikan pada masa puncak khususnya perayaan kerana PLUS gagal menyediakan perjalanan yang selesa kepada pengguna pada waktu itu.
  • diskaun cuma 10% pada ketika rakyat sepatutnya tidur lena tetapi PLUS terus membuat keuntungan dengan kadar kenaikan 10% saban tahun dan jika tidak naik kepada rakyat kerajaan harus bayar juga dengan wang rakyat....??

10 comments:

  1. blogger3:22 PM

    diharap PLUS dan kerajaan dapat berbincang semula dan mengstrukturkan kembali "diskaun" ini kerana dilihat kurang praktikal.cuba ubah masa 12am - 7am ke waktu yang lain seperti berikan diskaun pada waktu puncak semasa hari bekerja sahaja.itu pun sudah dikira ok.

    lagi satu kenapa hanya kelas 1 sahaja yang diberikan diskaun?bagaimana dengan kenderaan-kenderaan berat seperti bas dan lori?

    tak ramai yang menggunakan lebuh raya selepas 12 tghmalam teruatamanya ketika minggu bekerja.

    ReplyDelete
  2. Pro Mukhriz3:27 PM

    Inilah contoh pembangkang semua nak bangkang.... langsung tidak ada idea cadangan...

    nampak gaya budak yang lawan khairy nie dah mula berkawan dengan khairy..... dapat bayaran ke untuk membantai Mukhriz??

    ReplyDelete
  3. Lady Murasaki3:31 PM

    Kalau betul mahu memberikan diskaun, tengok juga la pada masa. Berapa kerat la orang yang memandu dalam time-frame tersebut.
    Ni macam bunyi diskaun yang nak tak nak je.

    ReplyDelete
  4. bukan bagus ka 10% ni utk orang macam tuan yang selalu sibuk ceramah diwaktu malam hik hik hik...

    tak cayo baco blog den..

    http://penyapulidi.blogspot.com/2008/11/plus-dan-elite-kroni-pakatan-rakyat.html

    ReplyDelete
  5. pancaroba4:30 PM

    "diskaun 10%" kena kaji semula ni.macam tak praktikal.waktu 12tghmalam sampai 7mlm mana ada banyak kereta guna Plus.kalau kenderaan berat tu mungkin lah kot tapi kenderaan berat bukan dalam kelas 1.kelas 1 untuk kerete.pengguna kereta sahaja yang dapat merasa diskaun ini.itupun pada waktu tidur.rugi kalau semata-mata keluar untuk merasa diskaun sebab kalau tak keluar lagi jimat duit.

    PLUS macam hendak membantu beban rakyat tapi tindakan mereka ini macam "melepaskan batuk ditangga".tak kisah jika tiada penurunan atau diskaun tapi bila menteri kerjaraya umumkan sebegitu rasa macam tak payah diskaun pun tak apa.baik duduk rumah saja.

    kalau diskaun diberi pada waktu bekerja tu memang sangatlah wajar.ataupun diberi ketika waktu cuti perayaan.memang benar-benar dapat mengurangkan sedikit beban pengguna.juga diperluaskan juga kepada pengguna kelas yang lain.baru lah adil.

    ReplyDelete
  6. Mankanan4:33 PM

    PLUS patut kaji semula diskaun ini. Bukan kaji apa pun, cuma adjust sikit waktu diskaun kepada waktu puncak. Barulah terasa sikit ke'diskaun'annya. Diskaun 10% tu dah kira cantik dah. Tambah pula minyak pun dah turun...

    ReplyDelete
  7. The discount is good for MLM business and politicians like you.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:07 PM

    test

    ReplyDelete
  9. Anonymous9:16 PM

    Brader Bad, ni komen aku...

    1. Kalu tgk Penyata Kwangan Plus...utg bersih adalah >80%;
    - iaitu sales almost 1 billion
    - tapi kos operasi cuma 100 juta jer

    2. Rakyat dah lama kena tipu...kajilah perjanjian konsesi tu....kalau tak cukup traffic gomen kena bayar pampasan....tapi kalau lebih traffic...sykt konsesi simpan dan tak perlu kasi gomen....damn!

    3. Kalau PLUS kasi diakaun 50% pun tetap untung

    ReplyDelete
  10. plus $$$$$8:25 AM

    itu pun untuk PENGGUNAAN TnGO ngan lLORONG KUNING jer woi!
    kalau hang pa bayaq cash... mana boleh dapat!!!...

    ReplyDelete