Saturday, June 09, 2007

SPR sendiri tidak bersih jiwanya...

1 Jun lalu hampir semua media utama menyiarkan kenyataan Pengerusinya Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahmad yang mengumumkan mengenai SPR secara prinsipnya telah bersetuju untuk memperkenalkan dakwat penanda jari bagi pengundi menjelang pilihanraya umum akan datang. Pengumuman SPR ini disambut baik oleh banyak pertubuhan politik, pertubuhan bukan kerajaan dan tokoh tokoh tertentu, kecuali Timbalan Menteri Penerangan Datuk Seri Chia Kwang Chye yang berkali kali menyatakan respon membantah pengumuman SPR itu.

Sememangnya ada tanda positif sedikit apabila secara prinsipnya SPR bersetuju menggunakan dakwat penanda jari tersebut.


Namun jika diteliti kenyataan penuh Rashid ketika mengumumkan kesediaan SPR memperkenalkan dakwat penanda ini amat mengecewakan. Rashid dalam kenyataanya menyatakan bawah kesediaan memperkenalkan dakwat penanda ini hanya kerana ingin menghentikan polimik dan tidak mahu ia terus menjadi modal politik parti pembangkang.

Ternyata kenyataan Rashid ini menggambarkan betapa dia secara peribadi dan SPR itu sebenarnya tidak berminat untuk mengadakan pilihanraya yang benar benar adil dan bersih. Setiap tindakan SPR seharusnya bukan kerana tekanan atau hanya untuk memuaskan hati mana mana pihak tetapi ia perlu hadir atas kesedaran tanggungjawab untuk memastikan sistem pilihanraya yang menjadi salah satu tunjang utama sistem demokrasi negara benar bersih dan adil.

Yang keduanya ialah cara SPR menyebut ‘ isu dakwat penanda jari ini hanya modal parti parti pembangkang yang selama ini menjadikan alasan tidak menang kerana tidak ada dakwat penanda’, ini jelas menunjukkan sikap peribadi beliau yang berat sebelah.

Dalam negara demokrasi parti politik dan kerajaan ialah dua intiti yang jelas berbeza, sebagai pihak yang seharusnya menguruskan pertandingan dalam pilihanraya, SPR gagal selama ini untuk mengadakan pilihanraya yang bersih setakat ini kerana masalah ketidak fahaman yang wujud dalam diri Pegawai pegawai tinggi SPR itu sendiri untuk membezakan parti politik dengan kerajaan. Malah dalam banyak keadaan SPR seolah bertindak bagi pihak parti politik yang menguasai majoriti parlimen.

Kembali kepada hal dakwat penanda jari, ternyata ia masih belum lagi terpakai secara rasmi kerana ia hanya diterima secara prinsip oleh mesyuarat SPR tetapi ia perlu dibentangkan di kabinet dan pindaan rang Undang Undang Pilihanraya (perjalanan Pilihanraya 1981) diperlukan.

Pertama sekali harus di renungkan, sejauh mana persediaan SPR untuk untuk membentangkan kepada kabinet mengenai perkara ini. SPR perlu bersedia dan membentangkannya dengan teliti untuk mengelakkan kabinet menolak mentah mentah cadangan dakwat penanda jari yang akan dibentangkan. Jika dirujuk kepada tentangan oleh Timbalan Menteri Penerangan maka sudah pasti akan ramai Menteri Kabinet akan turut sama bersungguh untuk memastikan saranan ini gagal.

Kedua ialah berapa lama masa diperlukan sehingga dapat dipinda Akta Pilihanraya dan membolehkan dakwat penanda ini digunakan dalam pilihanraya. Jika pilihanraya umum awal berlaku pasti SPR akan menggunakan alasan 'kami sudah bersedia tetapi proses masih belum selesai'...

Kesungguhan spr...

Sebenarnya dakwat penanda itu bukan satu satunya masalah dalam pilihanraya di Malaysia. Di Kelantan baru baru ini ketika mennyampaikan ucapan sempena Muktamar Pas 2007, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan mengenai kewujudan 40, 000 pengundi luar yang akan dibawa masuk untuk mengundi bagi meastikan kemenangan BN, ini kerana berdasarkan maklumat dalam BN sendiri menyatakan ini merupakan kali pertama dalam sejarah BN bakal menghadapi kesukaran di 70 kawasan parlimen. Antara kawasan tumpuan mereka sudah tentulah Kelantan yang dikuasai oleh Pas dan Sabah tempat dimana sokongan terhadap keADILan berada di puncak dan BN menghadapi perbagai masalah.

Anwar sehingga kini masih belum menunjukkan apa apa bukti berkenaan tuduhan beliau itu kerana dalam ucapan yang sama beliau menegaskan hanya akan mengenengahkan bukti jika SPR sendiri menyatakan kesediaan untuk menyiasat dan menyelesaikan permasalahan ini. Jika tidak menurutnya pendedahan tidak akan bermakna kerana ia bakal menjadi seperti pendedahan pembelian senjata yang pernah beliau lakukan.

Berkenaan perkara ini ingin saya bawa satu fakta dari yang dipetik dari sebuah blog milik seorang anak muda yang bertugas bersama ANFREL (Asian Network for Free Election). Amin Iskandar mencatatkan pengalamn beliau menemui penyokong Barisan Nasional Sabah di Tawi - Tawi Filipina. Dalam catatan perjalanan beliau semasa di Tawi - Tawi kerana misi pemantauan Pilihanraya Umum dan Pilihanraya Kerajaan Tempatan 2007 Filipina baru baru ini menyatakan beliau banyak bertemu dengan penduduk di Tawi-Tawi yang mempunyai dua kerakyatan iaitu Malaysia dan Filipina.


Berdasarkan permerhatian beliau menyatakan bawaha perkara ini diketahui kerajaan. Walaupun kerajaan melarang rakyat memiliki dua kerakyatan tetapi perkara ini didiamkan (baca : digalakkan) demi mestikan kelangsungan kuasa BN.

Beliau juga menemui seorang buruh yangs sering berulang alik dari Sabah ke Tawi-Tawi kerana bekerja. Buruh ini memiliki dua kerakyatan dan apabila ditanya bagaimana dia memiliki dua kerakyatan buruh itu menyatakan bahwa terdapat sindikit yang memberikan kerakyatan Malaysia kepada orang Filipina dengan syarat mereka mengundi BN.

Pendedahan mengenai kegiatan seumpama ini telah didedahkan oleh Dr. Jeffery Kitingan, Naib Presiden keADILan dan kini catatan perjalanan bergambar seorang anak muda juga telah membuktikanya.

Ingatan buat semua pemimpin parti politik progresif dan rakyat secara keseluruhan jangan mudah terpedaya dengan tindakan cakap - cakap Pengerusi SPR yang bertindak membeli masa menjelang pilihanraya untuk menunjukkan seolah wujud kesungguhan mewujudkan pilihanraya yang adil.

Terlalu banyak jenayah yang terselindung dalam pilihanraya negara, pembelian undi contohnya hampir semua mengetahui bagaimana Barisan nasional membeli undi dengan kononya membayar 'mileage' kepada pengundi yang datang mengundi dari luar kawasan. Bukti ini juga boleh diperolehi dalam laman Youtube yang merakamkan perbualan tawaran pembelian undi ketika pilihanraya ijok.

Itu belum lagi menyelak di sebalik kain undi pos yang misteri.
* gambar Amin, penyokong BN (siap bertopi BN) di Tawi tawi dan pemantau dari Pakistan. (gambar dari blog Amin)

1 comment:

  1. Anonymous5:17 PM

    cuba periksa makluman .... yg mula bawa masuk pengundi filipina ialah umna masa nak tolak PBS (dsai tahu benda ini sebab dia anatara yg lead project itu).... then selatan thai ramai penyokong pas dan itulah punca pas masih menang dikelantan kerana masalah dua kerakyatan ini.....

    sekadar minta pikirkan...

    ReplyDelete