Saturday, June 16, 2007

Menteri Malaysia kaya raya tapi rakyat ...?

Hampir semua program peringkat Master di University ini dijalankan dalam masa dua tahun kecuali program MAINS yang saya sedang ikuti ini hampir semua kurikulum dua tahun dipadatkan dalam masa satu tahun.

Oleh itu cuti musim panas bagi pelajar lain antara satu - dua bulan tetapi kami hanya bercuti dua minggu. Cuti dua minggu ini di manafaatkan dengan perbagai pertemuan dengan aktivis muda di rantau ini. Beberapa siri pertemuan telah diadakan dan dirancang untuk bertemu secara personal mahupun menyertai program bersama. Namun dua kertas kerja untuk subjek Korean Society and Its Change juga Feminism and Women's Movements in Asia masih memeningkan kepala.

Laptop yang rosak telah memeritkan lagi, nasib baiklah ketika cuti ini university ibarat kuburan yang tenang. Maka tidak perlu berebut dengan pelajar lain untuk menggunakan komputer sementara dua tiga minggu ini.

Untuk subjek Feminism and Women's Movements in Asia, aku telah memilih tajuk Malaysia : Women and Syariah Law. Tajuk ini dipilih dan bertukar saat akhir kerana dua minggu lepas selepas membentangkan mengenai Women and Human Trafficking : Malaysia is a good transit, ramai antara audien termasuk Prof. Dr. Hur telah bertanya soalan yang tidak termasuk dalam tajuk pembentangan. Soalan nampaknya lebih kepada undang undang syariah dan kononya kezaliman terhadap wanita di Malaysia. Ada audien yang meminta saya menjelaskan mengenai kes Lina Joy juga.

Maka saya telah membuat keputusan membuat kertas semester ke dua (walaupun kehendak kursus cuma satu, maka Prof. Dr. Hur boleh bagi gunakan yang mana dia rasa lebih menarik). Moga dengan usaha ini dapat menjelaskan sedikit ketidak fahaman mengenai perkara perundangan islam sehingga melihat Islam sebagai agama menginaya wanita.

Persoalanya atau krisisnya bermula dari cara menterjemahkan Islam sebagai caa hidup itu sendiri ada yang tidak kena. Contohnya di Bangladesh (menurut teman dari Bangladesh) wanita tidak dibenarkan memasuki dan sembahyang di kebanyakan Masjid. Sudah tentu jika ini diterjemahkan terus oleh bukan Islam sebagai penindasan terhadap wanita. Banyak perkara berkaitan agama sebenarnya bukan terjemahan agama semata tetapi telah bercampur dengan terjemahan adat dan lebih parah sentimen personal termasuk jemaah setempat mempengaruhi terjemahan Islam sebagai Addin itu.

Dalam perkara ini saya bersependapat dengan banyak pihak yang membuka meja perbincangan dan forum. Dalam era globalisasi ini Islam perlu terus unggul menongkah arus bukan dilihat sebagai agama 'tertutup'. Setiap hukum dan pengamalan perlu sedia dihujahkan. Tetapi semua ini perlu dibuat secara berhati hati, yang berhujah wajib dikalangan ahli. Masalahnya kini ialah semua berhujah berdasarkan akli dan logika akal cetek mereka semata - mata.

Interaksi antara agama harus digalakkan dengan syarat harus dimulakan dengan rasa hormat dan faham keadaan terlebih dahulu.

Amat bernasib baik rasanya semasa bertolak tempoh hari kebetulan terbawa sekali buku undang-undang keluarga Islam Selangor yang dapat ketika Kursus Perkahwinan tempoh hari. Maka ia rujukan penting mengenai enekmen undang - undang Islam.

InsyaAllah semoga usaha amat kecil ini dapat sedikit mempertingkatkan fahaman manusia kalau bukan di university ini tetapi sekurang kurangnya dikalangan penuntut MAINS mengenai ISLAM sebagai addin.

Cuma nak selit sikit ketika mencari bahan dalam internet mengenai penceraian tiba - tiba ketemu dengan keratan akhbar mengenai
seorang menteri yang menceraikan isterinya dan membayar RM 50 juta sebagai 'pampasan'.

International Herald Tribune 19 Oktober 2006 melaporkan Efendi Nornawawi, 56 menceraikan isterinya Farida Efendi, 55 dan mahkamah menetapkan dia membayar RM 50 juta kepada isterinya kerana penceraian itu.

Bayangkan RM50 juta untuk bercerai maka berapa jumlah harta yang beliau ada ? Itu baru seorang Menteri biasa yang tidak popular kerana rasuah....Bagaimana dengan seorang menteri yang kaya raya kerana rasuah dan salah guna kuasa tetapi tidak membayar bil telefon dan tidak pula dipotong bilnya oleh Telekom ?

Rakyat terus mengais tetapi mereka terus kaya raya.......

No comments:

Post a Comment