Tuesday, June 26, 2007

RM 1.1 billlion untuk bina Istana baru...

30 November 2006, kenyataan selaku Eksekutif Ko ordinator GERAK telah tersiar dalam Harakah berikutan ketidaktelusan dan pembaziran wang rakyat dalam meluluskan peruntukan pembinaan Istana Negara yang baru.

Ingin tegaskan sekali lagi pertama, jangan salah faham. Kedua, usah main politik murahan.Menimbulkan isu pembinaan Istana Negara baru tidak bermaksud mempertikai hak keistimewaan Raja-Raja Melayu ataupun Yang di-Pertuan Agong.

Pengampu Barisan Nasional akan cuba mengaitkan pendedahan ini dengan sentimen anti-institusi raja atau sikap "derhaka" kepada raja!

Begitulah apa yang berlaku pada akhir November 2006 apabila Ketua Pembangkang di Parlimen, Lim Kit Siang mempertikai beberapa perkara tertentu dalam pembinaan kompleks Istana Negara, yang ketika itu dijangka menelan belanja RM400 juta yang mana Maya Maju Sdn Bhd dipilih sebagai kontraktor pembinaan.

Kit Siang semasa membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2007 peringkat jawatankuasa bagi Kementerian Kerja Rakyat di Dewan Rakyat pada 21 November tahun lalu mempersoalkan: "Mengapa projek pembinaan diberi secara runding terus kepada syarikat Maju Maya Sdn Bhd?"

Malang dan sedih sekali apabila soalan seumpama itu boleh ditafsirkan sebagai mempersoalkan hal istimewa Agong. Wakil DAP Ipoh Timur itu kemudiannya meminta Setiausaha Parlimen Kementerian Kerja Raya, Dato' Yong Khoo Seng menjawab mengapa tender pembinaan tidak ditawarkan secara terbuka.

Itu cerita dahulu.

Berdasarkan maklumat baru, Kabinet sudahpun meluluskan kos pembinaan Istana Negara baru di Jalan Duta, Kuala Lumpur itu bukan lagi bernilai RM400 juta tetapi melebihi RM1.1 bilion!

Lebih mengejutkan, kontraktor Maya Maju yang dipilih secara rundingan terus, apabila disemak dengan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK), ia tidak tergolong pun sebagai kontraktor kelas A atau kelas B.

Soalnya, bagaimana kos boleh meningkat hampir tiga kali ganda dan berdasarkan proposal kontraktor banyak perinciannya yang tidak munasabah. Maksudnya, "harga diletakkan gila-gila", dan dipercayai akan berlaku "kebocoran" melampau untuk dana politik Umno-BN menjelang pilihan raya.

Hujah mudah para pelobi, kalau kos pembinaan kediaman rasmi Perdana Menteri, Seri Perdana, di Putrajaya, boleh mencapai RM800 juta dan apabila dicampur kos pengubahsuaian mencecah sehingga RM1 bilion, masakan kos pembinaan Istana Negara di bawah paras itu!

Saya terkejut dengan pendedahan kos terkumpul pembinaan Seri Perdana itu kerana umum difahamkan ia hanya sekitar RM250 juta. Bagaimanapun sumber yang layak dipercayai mempertahankan mereka mempunyai maklumat ia berharga empat kali ganda daripada andaian umum.

katanya ada kisah lanjut dalam Harakah cetak.

(saduran dari tulisan Lutfi...)

1 comment:

  1. Anonymous8:52 PM

    buat le kuartes kerajaan byk2 ...dah tak mampu nak byr sewa umah..

    ReplyDelete