Thursday, June 21, 2007

Jika BN berani umum tarikh pilihanraya paling kurang 6 bulan awal !

Cakap - cakap mengenai pilihanraya semakin panas dan menjadi - jadi kini. Petang semalam dalam satu perbincangan meja bulat yang diadakan di salah sebuah university di Seoul telah membincangkan mengenai demokrasi di Asia.

Perbincangan dwi bulanan ini mengumpulkan aktivis 'penganalisis' politik muda dari beberapa negara di Asia telah dianisiatifkan oleh sebuah badan perkumpulan media bebas yang berpusat di sini.

Petang semalam saya telah dijemput untuk menjadi sumber tidak rasmi (sumber alternatif) mengenai demokrasi di Malaysia. Saya telah hadir selaku Eksekutif Ko Ordinator
GERAK. Ramai yang terkejut apabila saya membentangkan mengenai status demokrasi di Malaysia.

Sememangnya Malaysia merupakan juara dalam banyak segi di mata dunia. Contohnya ramai melihat Malaysia juara dalam mengkritik kuasa besar Amerika tetapi ramai yang tidak mengetahui kerajaan Malaysia ialah satu - satunya kerajaan yang memukul wanita dan kanak - kanak kerana berdemontrasi secara aman di depan kedutaan Malaysia. Ramai yang tidak mengetahui bahawa
kerajaan Malaysia terpaksa merasuah Heritage Foundation sebuah badan pelobi yahudi semata mata mahu merialisasikan pertemuan Presiden UMNO dan Presiden Amerika untuk menjernihkan suasana selepas keceluparan Presiden UMNO yang menyampaikan ucapan yang berbau perkauman dalam Perhimpunan Agong Umno.

Dalam bab kebebasan media yang menjadi nadi kepada Demokrasi, Malaysia gagal sepenuhnya. Mereka pelik bagaimana sebuah parti politik tidak dibenarkan menerbitkan akhbar mereka dan bagaimana pemerintah menguasai media. Bukan sahaja RTM dipergunakan sepenuhnya tetapi syarikat berkepentingan parti pemerintah seperti Media Prima, Utusan, Huaren Holding, Astro (milik Ananda yang dikenali sebagai kroni pemimpin politik) termasuk akhbar berbahasa Tamil yang dikawal MIC.

Parti Politik bukan pemerintah tidak diberikan ruang untuk menerangkan manifesto dan arah perjuangan mereka. Majoriti rakyat hanya mendapat maklumat dari apa yang telah ditetapkan pemerintah. Perbagai undang - undang digunakan untuk mengawal media seperti akta mesin cetak dan banyak lagi.

Ramai yang tersenyum malah ada yang terlopong dan mengeleng-gelengkan kepala, sepanjang sejam pembentangan tersebut. Saya juga sempat bercerita bagaimana pengalaman saya cuba dirasuah oleh calon BN dalam PEMILU 2004 dan calon tersebut kini sedang Menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan. Ada cukup bukti, pengakuan bertulis, gambar dan seumpamanya namun pihak berkuasa tidak berbuat apa-apa.

Dan kemuncaknya demokrasi Malaysia menjadi bahan ketawa apabila saya menjawab satu soalan mengenai persedian parti pembangkang menghadapi pilihanraya. Saya menjawab kami bersedia berdasarkan mimpi ilham Perdana Menteri. Setakat ini Perdana Menteri kami mungkin tiada masa nak bermimpi kerana baru beristeri.

Thailand yang dibawah Junta Tentera pun tahu lunas demokrasi. Suruhanjaya Pilihan Raya Thailand (EC) semalam telah mengumumkan 25 Disember sebagai tarikh pilihanraya. Tetapi Perdana Menteri Malaysia 12 Julai lalu dalam Muzakarah Imam-Imam Peringkat Kebangsaan 2007 di Universiti Kebangsaan Malaysia menjawab "Sekarang Ekonomi baik...saya pun sudah kahwin....maka akhbar tanya tarikh pilihanraya..." dan Perdana Menteri menyambung "Belum ada ilham".....

Rakyat Malaysia seharusnya memahami, sedar dan malu dengan demokrasi dan pilihanraya Malaysia menjadi bahan ketawa ....... Dengan demokrasi yang pincang maka regim yang ada yakin akan terus kekal berkuasa maka mereka tidak pernah takut untuk membazirkan wang rakyat, mengamalkan rasuah kerana mereka tetap akan menang pilihanraya....

Menjelang pilihanraya pemimpin regim pemerintah sibuk mengeluarkan kenyataan bahawa regim mereka kuat dan tetap mendapat sokongan penuh rakyat. Banyak yang pincang dalam perjalanan demokrasi Malaysia tetapi cabaran pertama buat Regim BN jika benar berani isytihar tarikh pilihanraya sekurang kurang 6 bulan awal.....pasti kami anak anak muda progresif sedia tunjukkan jalan keluar dari Putrajaya !

2 comments:

  1. Anonymous5:41 PM

    buat PM(Pondan Melayu),
    Kalau hang berani hang umumkan lebih awal tarikh pilihanraya umum supaya semua parti pembangkang tahu lebih awal,jangan dah nak teberak masa tulah nak dibuat jamban.ada beranikah?aku tahu cucu ulamak nie takkan berani nak umumkan tarikh pilihanraya,sebab Khairi Jamaludin (Kutu Jalanan)belum lagi beri signal kat dolah badwi.apa nak jadi dengan Malaysia hari,baik tukar aje PM bulan lagi Perdana Menteri kepada Pencacai Menantu.

    ReplyDelete
  2. Pakai nampak la pilihanraya lambat lagiii...hah la,dah pak lah tak bleh brmimpi la nii...pi hani-mun dgn bini kat mana ntahh...tidoq lena jaa..bulan 5 taun depan koott...baru nak dapat ilham atau otak seminit...baru la dsai bleh tempur abis abisan camni..sempoiii...

    ReplyDelete