Monday, June 15, 2009

Selamat Ulang tahun che'Guevara

Sudah 4 hari tidak melayari internet. Maka seperti terlambat untuk membuat posting ini.

Semalam 14 Jun ialah tarikh kelahiran seorang tokoh revolusiner. 14 Jun 1928 telah lahir seorang manusia Ernesto Che Guevara di Argintina. 81 tahun yang lalu pada tarikh hari ini lahir seorang tokoh yang menggemparkan dunia dengan idealismenya anti penjajahannya.

Walaupun adalah warga Argentina, Che lebih disayangi dan diingati di Cuba kerana beliau telah membantu Revolusi rakyat yang dipimpin oleh Fidel Castro untuk melawan diktator Batista.

Selepas menang Revolusi Cuba, oleh kerana Che adalah seorang yang berpegang kepada ideologi “internasionalisme” telah pergi ke Bolivia untuk membantu perjuangan rakyat disana bagi membebaskan dari cengkaman Imperialisme Amerika Syarikat.

Che di bunuh setelah ditangkap oleh pakatan tentera Bolivia dan CIA Amerika Syarikat ketika sedang bersama-sama rakyat Bolivia yang berjuang melawan kerajaan boneka Amerika Syarikat.

Hari ini setelah begitu lama Che Guevara meninggalkan dunia nama beliau masih harum dan terus disebut. Beliau masih lagi menjadi “ikon” kepada gerakan-gerakan anti imperialisme dan penjajahan.

Walaupun singkat kehidupanya hanya 39 tahun sudah cukup menggegar dunia.

Hiduplah terus kamu che'Guevara seperti mana kapitalis tidak mahu kamu hidup.

1 comment:

  1. Anonymous9:20 AM

    kalau kau nak jadi cheguevara tak salah cuma kena kurus sikit leh hahahahaaa

    ReplyDelete