Wednesday, June 24, 2009

H1N1 ; Seriuskah kerajaan ?

1 Malaysia hanya satu slogan retortik tidak jauh beza seperti Wawasan 2020 atau pun Islam Hadhari.

Buktinya semasa era Dr. Mahathir, tawaran kemajuan dijadikan dagangan Bn maka wawasan 2020 dicipta sebagai ilusi rakyat yang hendakkan negara maju maka ilusi yang kuat tercipta dan setiap kali kembali ke peti undi rakyat akan memberikan undi sebagai bayaran ilusi yang dicipta itu. Namun selepas Dr. Mahathir tidak lagi PM . ada lagi kita dengar dengan serius wawasan 2020 ?

Semasa zaman Abdullah, mood sokongan orang Melayu dikuatiri menjauh dari Umno. Fakta inilah juga yang memaksa Mahathir berhenti dan menyerahkan kepada Abdullah. Maka dicipta Islam Hadhari untuk menangkap imaginasi orang Melayu kembali mendokong Umno. Ternyata taktik ini berjaya pada PRU 2004.

Semasa era Mahathir semua dipaksa menelan wawasan 2020, bukan sedikit buget negara terbazir untuki mempromosikan agenda itu. Maka ketika itu semua tema perayaan juga ada perkataan wawasan seperti hari belia - belia wawasan, hari guru - guru wawasan dan seumpamanya. Semasa era Abdullah juga bukan sedikit wang terbazir untuk promosi Islam hadahri yang kini langsung tidak dengar. Hari belia akan bertemakan belia hadhari, hari guru guru hadhari, malah ada kedai kain yang buat jualan murah kain hadhari.

Kini datang Najib bawa 1 Malaysia. Juga bukan sedikit belanja untuk promosi konsep 1 Malaysia yang sebenarnya tidak lah seserius mana cuma ia slogan PM baru. Cuma 1 Malaysia Najib lebih cepat disambut bukan sekadar tema hari belia 1 belia 1 Malaysia tetapi penyakit H1N1 juga rapat dengan bunyi slogan Najib.

Ada orang juga sebut Hishamuddin Tun Husin 1 , Najib Tun Razak 1, sama aja dua dua menyusahkan Malaysia !!!

Menyentuh mengenai H1 N1 ini, adakah serius Malaysia berdepan denganya ?

Tahu atau tidak kita, nampak serius menjaga pintu masuk negara KLIA tetapi agak lopong boleh masuk dengan bebas di pintu kargo negara.

Dari awal sudah di lihat pelik.... apa tidaknya ? Pengumuman mencari 'suspek' yang dijangkiti.

Contohnya seorang pelajar baru pulang dari luar negara sah dijangkiti. Sepatutnya usaha serius menghantar pasukan polis 'menahan' dan membawa semua yang ada dalam kapal terbang yang sama untuk rawatan dan pemeriksaan. Tetapi malangnya Kementerian Kesihatan hanya buat pengumuman di TV " siapa - siapa yang naik kapal sekali termasuk anak kapal sila ke klinik berhampiran..."

Apa ini langsung tidak serius, sepatutnya dengan maklumat pasport dan lain - lain seharusnya semua mereka ditahan dan dikurantin segera sehingga disahkan bebas. Kini sudah merebak ke sekolah dan lain - lain. Itupun tutup sekolah tanpa pemeriksaan penuh semua yang terlibat....

Kalau pasal politik (keselamatan nyawa Bn) boleh pula cari sampai rumah dua tiga kali .... sampai dapat tangkap kurung dalam ISA...... ini persoalan nyawa rakyat kerajaan buat main - main jer......

No comments:

Post a Comment