Monday, June 15, 2009

DESAK AMBIL TINDAKAN TERHADAP SUMBANGAN WANG DARI MENTERI BESAR NEGERI SEMBILAN KEPADA SPRM

Kenyataan Media
12 Jun 2009

Kami punya maklumat Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri Sembilan telah menghantar sepucuk surat untuk memohon sumbangan menampung perbelanjaan kewangan dan seumpamanya bagi menghantar kakitanganya untuk menyertai pertandingan sukan yang diadakan pada 11 – 16 Jun 2009.

Menteri Besar Negeri Sembilan telah memberikan RM 20,000 berbentuk cek (selain itu tidak dapat dipastikan) dan telah dimasukkan ke akaun Kelab Sukan SPRM NS di Bank Islam, Seremban dan kini cek tersebut telah ditunaikan.

Ini jelas melanggari etika. Memohon, menyumbang dan menerima sumbangan ini telah menjadi kesalahan dari segi etika. Menteri Besar Negeri Sembilan dan SPRM mempunyai pertembungan kepentingan (conflict of interest).

Contohnya, andaikan Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan sebuah negeri memohon bantuan kewangan dari sebuah syarikat pengangkutan untuk aktiviti kakitanganya, dan sumbangan diberikan dalam jumlah yang besar, bukankah selepas itu anggota JPJ setempat mengalami masalah 'serba salah' dalam menjalankan tanggungjawab.

Begitulah contohnya. Menurut maklumat yang diterima ini bukanlah kali pertama berlaku. Jika ini berlaku dalam organisasi lain sudah pasti sibuk pegawai tinggi SPRM mengerahkan kakitangan mereka menyiasat itu dan ini. Membuat kenyataan terbuka dan sebagainya menunjukkan mereka kononya telus dan bersungguh membuat kerja.

Namun apa yang berlaku ini merupakan amalan dan contoh yang sungguh salah dan tidak sepatutnya berlaku.

Maka bukanlah persepsi yang salah mengatakan hampir semua kes yang dibangkitkan dalam laporan rasuah terhadap Menteri Besar Negeri Sembilan berkesudahan dengan kes ditutup.

Terlalu banyak laporan 'rasuah dan salah guna kuasa' telah dibuat ke atas Menteri Besar Negeri Sembilan. Dari laporan campur tangan adik beradiknya dalam pentadbiran kerajaan, salah guna kuasa, politik wang beliau dan kawan – kawanya langsung seolah tidak mendapat perhatian dan disenyapkan. Laporan bukan sahaja diajukan oleh individu atau kumpulan yang dikenali sebagai pembangkang tetapi mereka yang juga dari kumpulan 'kerajaan' juga tidak dilayan.

Tindakan segera harus diambil !

(sila klik sini untuk menonton liputan TvAntara mengenai perkara tersebut)

No comments:

Post a Comment