Friday, June 26, 2009

RM100 juta ditambah untuk dana politik Umno ?

Semasa perbahasan usul Menteri Kewangan bagi pengemaskinian dan pemindahan dana kerajaan lanjutan daripada penyerapan agensi-agensi Kerajaan yang dahulunya di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi,ramai ahli parlimen khususnya ahli - ahli Parlimen Umno telah bangun dengan meminta dana Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) supaya ditambah.

Akhirnya semalam Timbalan Menteri Kewangan, YB Senator Dato' Dr Awang Adek Hussein, dalam ucapan penggulungannya telah mengumumkan bahawa kerajaan akan menaikkan dana Tekun sebanyak RM100 juta pada tahun ini.

Secara kasarnya ia satu keputusan yang baik penambahan dana bantuan untuk membantu usahawan.

Persoalanya benarkan dana tambahan RM100 juta ini benar tersalur kepada usahawan yang sewajarnya ?

TEKUN ialah satu projek penyaluran dana kerajaan membantu usahawan kecil dalam bentuk mikro kredit. Antara pencetus idea ini ialah Dr. Mansor Othman (kini Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang). Diwujudkan dengan niat begitu murni. Namun malangnya pelaksanaanya menghancurkan niat murni penubuhannya.

Kebanyakan Pejabat TEKUN ditempatkan pasti berhampiran pejabat Umno, mungkin ini memudahkan unsur Umno mengawal agihan dana tersebut. Malah bukan menjadi satu rahsia untuk membolehkan mendapat pinjaman TEKUN pemimpin perlu menyertakan bukti menjadi ahli Umno.

Khairy Jamaluddin (menantu bekas Perdana Menteri) baru - baru ini kononya mengeluh mengenai betapa TEKUN kekurangan dana dan antara penyebabnya ialah peminjam yang tidak membayar semula.

Ketika merasmikan Pusat Aduan Komuniti Pergerakan Pemuda UMNO menantu Abdullah Badawi ini berkata akan mencadangkan agar nama peminjam TEKUN yang tidak bertanggungjawab ini perlu didedahkan.

Jawapanya mudah sahaja wahai menantu Abdullah, dedahkanlah nescaya kamu akan menjumpai senarai ahli Umno yang tidak tahu berniaga yang 'dianugerahkan' dengan pinjaman wang atas nama TEKUN.

Pengumuman tambahan RM100 juta semalam dilihat umpama seperti membuang air dari tempayan ke tanah. RM100 juta akan digunakan untuk tujuan survival politik Umno...entah berapa titik sahaja akan dapat kepada mereka yang benar memerlukan.

Terbaru juga dapat aduan dari seorang kontraktor di Rembau menyatakan cara agihan projek pembangunan dibawah peruntukan parlimen. Tiap anggota parlimen diperuntukan RM1 juta untuk projek pembagunan parlimen. Di Rembau dikhabarkan kontraktor Umno secara bebas boleh mencadangkan projek dan menghantar cadangan kepada ahli Parlimen Rembau. Tidak ada tender. Jika cadangan projek tersebut lulus yang pasti dari jumlah pembayaran projek tersebut perlu diagihkan dengan memulangkan sebahagianya dari nilai tuntutan untuk Umno semula.

1 comment:

  1. Eh... awat no. siri dekat borang tu sama saja dengan borang yang saya scan semalam??

    ReplyDelete