Friday, June 05, 2009

Ingatan buat Dr. M ; kalau tak nak perjuangan Umno diperlekeh maka Umno jangan perlekeh perjuangan orang lain.

Dalam blog peribadinya Dr. Mahathir telah menulis 'amaran' agar jangan ada sesiapa yang memperlekeh perjuangan Umno.

Tulisan beliau berikutan kononya ada usaha memperlekehkan perjuangan kemerdekaan Umno.

Di sini cheGuBard ingin merakamkan 'ingatan' buat Dr. Mahathir. Janganlah kita terlalu 'jumud' atau 'taksub' dengan pertubuhan atau sejarah ciptaan kita sendiri.

Pertama seharusnya Dr. M harus ingat ialah Umno yang ada kini ialah Umno (Baru) ciptaannya sendiri setelah Umno asal telah diharamkan oleh mahkamah.

Kedua jika Umno tidak mahu diperlekehkan lebih penting ialah Umno juga seharusnya belajar jangan memperlekehkan perjuangan orang lain.

Dalam bab kemerdekaan Umno bukan pertubuhan 'tunggal' yang memperjuangkan kemerdekaan.

Banyak lagi pertubuhan lain seperti Kesatuan Melayu Muda dan seumpamanya. Namun bukan kerana pertubuhan atau pergerakan lain tidak mendapat sambutan lebih tepat pertubuhan lain telah diharamkan oleh penjajah British cuma Umno telah mendapat restu penjajah.

KMM diharamkan oleh British pada 18 Jun 1948, selepas diharamkan pemimpin gerakan anak Melayu Muda ini telah ada yang ditahan malah ada yang diculik dan hilang , dipercayai dibunuh oleh anasir penjajah pada ketika itu. Manakala Umno diberikan keselesaan bergerak. Maka ada ahli gerakan KMM yang membuat keputusan dari menunggu berisiko mati lebih baik masuk ke dalam hutan memikul senjata demi prinsip perjuangan demi membebaskan negara dari penjajah.

Kenapa dan bagaimana hanya Umno mendapat restu penjajah maka itu yang harus difikirkan....?

Jika Umno terus memperlekehkan perjuangan gerakan lain maka sudah pasti dengan sejarah juga Umno boleh diperlekehkan dengan memungkinkan Umno dipilih oleh penjajah pada masa itu kerana hanya Umno yang sesuai untuk meneruskan 'agenda' penjajah selepas terpaksa memberikan kemerdekaan selepas tekanan yang hebat dari gerakan rakyat yang lain.....?

Cukuplah memanipulasi dan mewarisi taktik pecah perintah yang diwarisi penjajah. Umno dan kini Barisan Nasional sentiasa menggunakan taktik membakar sentimen perkauman untuk menguatkan cengkaman politik mereka. Setiap kali parti komponen Bn yang berpaksikan kaum lemah maka pasti isu perkauman dibangkitkan dengan harapan rakyat yang dipecah perintahkan berdasarkan kaum akan rasa tidak selamat dan kembali 'berlindung' dibawah parti perkauman.

Contoh terdekat oleh kerana sokongan terhadap Umno dan parti perkauman lain jelas melemah maka dibangkitkan 'hikayat 16 Mei' dan ketuanan Melayu tetapi rakyat seolah sudah tidak melayan maka dibangkitkan pula cerita komunis dan Chin Peng.

Kemudian jelas mungkin Dr. Mahathir sudah terlalu tua (nyayok) untuk mengulas persoalan semasa. Mana mungkin menyamakan komunisme dengan Singapura... Komunisme ialah ideologi yang sama sekali menentang pasaran bebas dan Singapura ialah negara yang mengamalkan pasaran bebas.

Maka dengan itu sampai bila pun bangsa ini tidak akan menjadi kuat.

Sejarah harus dikupas dengan jujur dan berani. Bukan dijadikan momokan buat anak muda untuk sentasa takut dan kecut.

Sudah - sudah lah tu Dr. Mahathir oiiii

5 comments:

  1. BILA DAH TUA, KADANG-KADANG LUPA PULAK. BEGITULAH SIKAP DR.M SEKARANG NIH.

    ReplyDelete
  2. Lupa makan panadol atau pil kuda tua! da yayuk.
    Anak muda bukan komoditi untuk dimomokkan lagi.

    ReplyDelete
  3. bukan tua. tapi lama...

    lama sangat.

    ReplyDelete
  4. Anonymous11:22 AM

    Chegu Bard nmpak terer psl sejarah..apa kata anjur kan debat dgn Dr M..Muda lwn Tua..ada berani

    ReplyDelete
  5. Anonymous2:26 PM

    yes aku sokong Chegu Bard debat dngn org tua tu...

    ReplyDelete