Friday, July 16, 2010

Persidangan FBI di Kuala Lumpur - Siapa Agen US ?

Satu persidangan yang dinamakan Persidangan FBI National Academy Associates Asia Pasifik ke 13 akan belansung pada 18 hingga 23 Julai 2010 di Garden and Residences, Mid Valley, Kuala Lumpur.

Dalam keadaan regim sibuk menuduh individu atau parti tertentu sebagai agen US malangnya regim Bn pula yang membuka ruang kepada 'operatus' agenda Us berada dalam negara secara rasmi.

FBI atau Federal Bureau of Investigations (Biro Siasatan Persekutuan) merupakan cabang militan kerajaan Amerika Syarikat (AS) untuk mengenakan hegemoni ke atas negara lain.

Adalah amat memalukan pegawai kanan polis kita bekerjasama dengan polis AS yang menyeksa manusia khususnya umat Islam di Amerika Syarikat, membunuh orang awam yang tidak berdosa di Afghanistan dan Iraq, dan mengintip umat Islam yang memperjuangkan keadilan dan kebebasan. FBI ialah antara 'operatus' AS dalam memberikan persepsi mengenai betapa Islam itu ganas.

National Academy melatih pegawai kanan polis dari AS serta mereka dari luar AS termasuklah dari Malaysia, Indonesia, Mesir, Arab Saudi, Israel dan lain-lain negera. Walaupun latihannya terang-terang untuk memajukan kepakaran penguatkuasaan undang-undang, ia juga menyampaikan maklumat kepada pelatih persepsi AS berhubung isu global.

Contohnya, pelatih akan diasak dengan kepentingan dan keperluan untuk memerangi keganasan global. Pergerakan Pembebasan Kebangsaan seperti Hezbollah, Hamas dan penentangan terhadap penduduk AS di Afghanistan dikategorikan sebagai pengganas.

Menurut laman sesawang FBI, pelatih akan dibawa untuk mengunjungi Muzium Holocaust di Washington DC sebagai ‘komponen moral dan etika untuk latihan.’ Sudah tentu agenda tersembunyi ini adalah untuk melahirkan simpati untuk zionis, mengesahkan penubuhan Israel di tanah Palestin dan untuk mewajarkan dasar pro-Israel oleh AS. Kunjungan itu dilakukan dengan kerjasama Anti-Defamation League, pertubuhan zionis yang menganggap kritikan terhadap pendudukan oleh Israel dan kekejamannya sebagai anti-Semitik.

Latihan pegawai kanan polis di National Academy merupakan sebahagian daripada dasar AS untuk mempengaruhi mereka yang berada dalam kedudukan penting di dalam institusi penting seperti polis, tentera, kehakiman, parlimen, NGO yang akan menjaga kepentingan AS. Di Iraq dan Afghanistan pihak FBI telah melatih beratus pegawai yang akan memastikan negara itu terus menjadi pengikut kepada AS apabila tenteranya meninggalkan negara itu.

Tumpuan AS di wilayah ini kini adalah terhadap Indonesia, yang mempunyai penduduk Islam paling ramai, dijangka memainkan peranan penting dalam hal ehwal antarabangsa dalam masa terdekat. Ketua Hakim Indonesia baru-baru ini menandatangani memorandum persefahaman dengan East-West Center di Honolulu untuk melatih hakim, pendakwa, polis dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Kebangsaan mengenai bagaimana untuk memperbaiki mahkamah Indonesia berhubung isu hak asasi manusia.

Washington sudahpun menarik balik sekatan jualan dan bantuan ketenteraan yang dikenakan ke atas Indonesia sewaktu rejim Suharto. Pasukan polis elit Indonesia unit Detachment 88 yang merupakan polis unit anti pengganas mendapat latihan di AS dengan bekerjasama rapat dengan CIA, FBI dan unit perisik Australia dalam mengesan jejak ‘pengganas’. Menurut laporan Reuters, sekitar 2,800 pegawai tentera Indonesia pada masa ini sedang menjalani latihan di AS.

Latihan untuk pegawai kanan polis kita di akademi itu bermula pada 1964 dengan penyertaan Penolong Pesuruhjaya Kanan Kassim Ali. Sejak itu, sejumlah 58 pegawai kanan polis telah mengikuti kursus termasuklah bekas Ketua Polis Negara Tun Haniff Omar. Enam belas daripada mereka masih dalam perkhidmatan.

Selepas 9/11, Polis Diraja Malaysia menjadi rakan baru dalam memerangi pengganas global bersama AS. Sewaktu kunjungan bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir ke Rumah Putih pada Mei 2002, Malaysia dan AS telah menandatangani deklarasi bersama untuk memerangi pengganas di Asia Tenggara. Pada 1 Julai 2003, Pusat Wilayah Asia Tenggara bagi Menentang Keganasan telah ditubuhkan di Kuala Lumpur. Apa yang lebih menarik, bekas Presiden Bush telah mengumumkan penubuhan pusat itu sewaktu mesyuarat APEC di Mexico pada 2002.

Pada 3 Mei 2002, Perdana Menteri Datuk Seri Najib dalam syarahannya di Heritage Foundation di AS, mendedahkan bahawa Malaysia telah membenarkan kapal terbang tentera AS menggunakan ruang udara kita sewaktu Operasi Enduring Freedom di Afghanistan. Beliau juga menyatakan bahawa Malaysia membantu AS dalam menangkap dan menyerahkan suspek pengganas yang dikehendaki oleh AS. Kami percaya penangkapan dan penghantaran pulang pelajar Islam luar negara baru-baru ini, dimulakan oleh agensi perisikan AS dan Australia yang mereka-rekakan bukti terhadap aktivis Islam.

Memerangi Keganasan Global telah menimbulkan kesangsian sehingga ke peringkat Presiden AS, Barrack Hussein Obama tidak menyebutnya tetapi dasar, perancangan dan perjanjian yang dibuat di bawahnya masih diteruskan. Kini sudah tiba masanya untuk menghapuskan dasar ini dan keganasan dianggap sebagai jenayah yang perlu ditangani di bawah undang-undang negara dan antarabangsa.

Malaysia perlu menilai semula hubungannya dengan AS memandangkan kepada dasarnya yang membawa kepada perubahan rejim di negara Islam yang merdeka, menggalakkan perpecahan antara mazhab, menyemai pertelingkahan sesama Islam dan juga antara negara Islam, dan penentangan terhadap pelaksanaan syariah untuk umat Islam.

AS telah melancarkan perang haram ke atas Iraq, Afghanistan dan Somalia. Kini, bersama dengan Israel mengancam untuk menyerang Iran. Sejak 2003, lebih sejuta orang mati di Iraq akibat perang; lebih dua juta menjadi pelarian dan hampir tiga juta kehilangan tempat tinggal; 70 peratus rakyat Iraq kekurangan air bersih untuk diminum; kadar pengangguran meningkat hampir 50 peratus dan pembunuhan antara mazhab telah mengubah watak individu yang berjiran. Iraq yang dianggap negara yang paling maju di dunia Arab dengan jaminan sosial untuk semua dan sistem pendidikan, kebudayaan dan infrastruktur sosial yang baik telah menjadi sebuah negara miskin akibat perbuatan AS.

Di Afghanistan, wanita, kanak-kanak dan orang tua dibunuh menggunakan kapal terbang tanpa pemandu. Pakistan menjadi tidak stabil dan Somalia kini bertukar menjadi negara yang tidak mempunyai undang-undang serta berdepan dengan bencana kemanusiaan ciptaan AS. Di Palestin kepungan Israel ke atas Gaza yang sudah menjangkau empat tahun masih diteruskan kerana keengganan AS terhadap sebarang tindakan yang lebih berkesan diambil untuk mengakhiri kepungan itu.

Inisiatif diambil untuk melaksanakan saranan oleh Laporan Goldstone berhubung jenayah perang dan pencabulan hak asasi manusia oleh keganasan Israel ke atas Gaza pada November 2008 dan penubuhan jawatankuasa bebas antarabangsa untuk menyiasat keganasan Israel terhadap Freedom Flotilla dan pembunuhan sembilan sukarelawan kemanusiaan Turki gagal oleh tindakan AS untuk melindungi Israel.

Merasa amat terkejut memandangkan kesengsaraan dan penderitaan saudara-saudara kita tidak menyentuh perasaan pegawai kanan polis kita. Bagaimana mereka boleh bekerjasama dan meraikannya dengan mereka yang menimbulkan kekacauan di dunia khususnya Islam – Dajjal?

Regim Bn digesa menghentikan segera Persidangan FBINAA dan tidak menghantar pegawai polis atau tentera untuk mendapat latihan di AS. Sebagai ganti satu sistem kerjasama bersama negara sepertiIndia, Sweden, Iran dan lain-lain negara yang tidak mempunyai agenda hegemoni untuk mebina satu sistem latihan sendiri yang lebih menumpukan sifat jatidiri Malaysia.

Perkembangan ini seharusnya membuka mata rakyat mengenai bagaimana Regim Bn bermain dengan persepsi seolah merekalah 'hero' menentang hegemoni US yang bersekongkol dengan agenda Zionisma. US seharusnya dihormati sebagai sebuah negara tetapi tidak boleh disembah sebagai tuan. Solidariti Anak Muda Malaysia sedang mempertimbangkan secara serius beberapa tindakan jika regim tidak mahu berganjak termasuk dengan 'menyerbu' persidangan tersebut.

che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia

No comments:

Post a Comment