Sunday, September 28, 2008

Titisan air mata ibu.....

Selepas solat Jumaat, che'GuBard terus memandu kereta sendirian menuju rumah Flat di Paroi untuk mengambil seorang ibu dan sepuluh orang anaknya. Keluarga ini amat kesempitan hidup, semenjak suaminya mengalamai ' semput teruk' yang menghalangnya membuat sebarang kerja kuat anak - anak ini terpaksa berdepan dengan kesempitan. Tidak cukup makan adalah perkara biasa bagi mereka. Anak ke dua yang sepatutnya kini berada di Tingkatan Empat sudah setahun tidak ke sekolah kerana tidak cukup wang. Nasib baik anak sulong mereka merupakan Juara Tinju peringkat sekolah Malaysia maka dia mendapat bantuan pelajaran.

Nak makan pun susah jauh sekali memiliki baju baru menjelang Aidilfitri. Anak - anak keluarga inilah dibawah Program Tabung Jejak Fakir kami bawa untuk membeli pakaian baru sempena hari raya. Sampai sahaj di flat itu anak - anak ini terus menyerbu ke kereta....tergambar sangat kegembiraan mereka kerana tidak sabar memiliki baju baru seperti teman seusia mereka.

Kedai Ayah Man, Dataran senawang destinasi kami. Seronok sangat pengalaman membeli baju raya bersama anak - anak ini. Sebak rasa hati apabila anak sekecil 7 tahun secara sedar sendirian memilih baju yang termurah. Bila ditanya dia mengatakan 'tidak mengapa baju murah pun cantik'..... namun che'GuBard sendiri ingatkan mereka pilih sendiri mana yang hendak tanpa tengok harga InsyaAllah pakcik ada.

Takdir Allah.... seorang hamba Allah datang dan memasukkan RM100 ke poket cheGuBard 'katanya terima lah cikgu beri juga peluang saya beramal...' , cheGuBard ucapkan terima kasih malah diterangkan bukan semua wang peribadi tetapi sebahagian besar sumbangan yang masuk ke tabung Jejak Fakir.

Sebelum beratur di kaunter untuk membayar , che'GuBard sempat meminta ibu keluarga itu memilih satu baju kurung untuk dirinya. Serentak dengan itu mungkin sudah tidak tahan sebak dia menitiskan air mata...katanya 'tak apalah tuan saya sudah amat besar hati bila tengok anak anak saya gembira pilih baju raya....itu dah buat saya cukup gembira...sebab ada orang yang mampu beri apa yang kami tak mampu beri buat anak kami....'...





ADUN Paroi, YB Taufek juga turut hadir sama bantu pilih baju raya buat anak - anak ini. Yb Taufek juga pandu kereta sendirian ambil dan hantar keluarga ini dari rumah ke Dataran senawang. Sebelum turun kereta baru saya teringat butang baju melayu tak dibeli... lantas cheGuBard berikan sedikit wang untuk membeli butang baju melayu buat anak - anak kecil. Ibunya menangis sekali lagi katanya 'saya betul betul malu dan terima kasih tuan....'

cheGuBard kata syurkur hanya pada Allah dan terima kasih pada pembaca blog yang sudi menghulur zakat / derma. Kata ibu itu sampaikan salam dan terima kasih kepada insan yang membantu tersebut.

Sebelum melambai balik cheGuBard ingatkan ibu tadi 'jangan panggil tuan ...tuan...sebab cheGuBard pun orang susah juga...hehehehe'

2 comments:

  1. Anonymous6:59 PM

    akak tu dulu undi KJ ko cikgu badrul...?

    ReplyDelete
  2. Anonymous11:35 PM

    akak tu tak daftar laie....

    ReplyDelete