Monday, May 30, 2011

BERSIH pro rakyat

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menolak cubaan sesetengah pihak yang seolah cuba menyelewengkan persepsi orang ramai dengan menyatakan Himpunan BERSIH 2 adalah himpunan demi kepentingan sesetengah parti khususnya komponen Pakatan Rakyat.

Himpunan BERSIH 2 diputuskan oleh jawatankuasa BERSIH yang di pengerusikan oleh Dato' Ambiga Sreenevasan yang pernah menjadi Presiden Majlis Peguam Malaysia (BAR Council) pada 2007 - 2009. Jawatankuasa bersih turut dianggotai oleh perbagai individu yang mewakili perbagai sektor masyarakat.

Tuntutan BERSIH 2 ialah lanjutan dari tuntutan BERSIH 2007 iaitu
  • Penggunaan dakwat kekal seperti mana yang dilakukan di banyak negara untuk elak pengundian berganda (undi hantu), hanya ada satu alasan tidak melakukan ini iaitu Bn gusar kalah jika tidak melibatkan undi hantu
  • Pemansuhan sistem pengundian pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi lain di luar negara;
  • Penyemakan semula daftar pemilih yang lengkap demi memastikan segala kesalahan dan ketimpangan yang sedia ada dapat dihapuskan dan menyediakan satu daftar pemilih yang sebenar-benarnya telus dan meyakinkan;
  • Semua parti yang bertanding sepatutnya menerima akses yang sama rata kepada media yang dikawal kerajaan terutamanya TV dan radio. Iklan politik daripada semua parti mestilah diterima tanpa sebarang sikap pilih kasih. Media juga perlu memberi hak menjawab sekiranya terdapat laporan berunsur negatif yang berkaitan dengan seseorang ahli politik atau parti politik.
dan ditambah dua lagi tuntutan dalam BERSIH 2 kali ini iaitu ;
  • penyalahgunaan institusi kerajaan dalam pilihan raya sehingga rakyat tidak dapat menilai antara parti politik dan kerajaan.
  • melanjutkan tempoh pilihan raya di peringkat kebangsaan dengan "tempoh yang lebih munasabah" berbanding tempoh lapan hari yang dianggap sebagai terlalu singkat.
Kesemua tuntutan tersebut perlu dilihat dari aspek menjamin proses pilihanraya yang demokratik yang bersih dan adil demi menjamin hak rakyat.

Jika ada pihak menuduh BERSIH 2 anti parti politik tertentu, maka sila buktikan mana tuntutan yang bersifat anti parti politik tertentu ? Jika ada, adakah parti itu mahu masuk pilihanraya yang boleh dimanipulasi dengan undi hantu atau undi berganda ?

Hanya parti politik yang takut kalah jika ruang demokrasi diperkukuh sahaja melihat BERSIH 2 sebagai musuh.

Pelawaan Pengerusi BERSIH, Ambiga untuk komponen Bn turut serta dalam himpunan ini sewajar dilihat dari aspek positif dan membuktikan BERSIH tidak punya agenda politik kepartian.

SAMM menyeru semua warga Malaysia agar bersama dalam Himpunan BERSIH 2 pada 9 Julai jam 2 petang di Kuala Lumpur. SAMM juga sedang menyusun atur himpunan serentak atas maksud yang sama di hadapan beberapa kedutaan Malaysia di luar negara demi menyatakan solidariti seperti mana yang kami berjaya aturkan pada himpunan BERSIH 2007 yang lalu.

No comments:

Post a Comment