Tuesday, December 30, 2008

DAP anti Melayu ? DAP anti Islam ?


che'GuBard telah menerima email tulisan seorang teman ; YB Antony Loke yang menyentuh mengenai DAP Anti-Melayu?. Rasanya ramai perlu berkongsi artikel ini.

DAP anti-Melayu! DAP anti-Islam!

Inilah tohmahan-tohmahan yang sering disumbatkan oleh propagandis UMNO ke dalam pemikiran masyarakat Melayu Malaysia selama lebih 40 tahun ini. Memang saya memperakui bahawa propaganda UMNO begitu effektif sekali selama ini sehinggakan DAP berjaya digambarkan sebagai “musuh” orang Melayu dan justeru itu orang Melayu memerlukan UMNO untuk mempertahankan hak-hak mereka daripada “dirompak” oleh kaum lain khasnya DAP.

Mengapa mereka berjaya sebelum ini?

Media arus perdana Bahasa Melayu yang menjadi agen propagandis kepada UMNO memainkan peranan utama ini. Rata-rata masyarakat Melayu bergantung kepada Utusan Malaysia dan Berita Harian sebagai akhbar paling utama mereka. Untuk media elektronik pula, saluran RTM dan Buletin Utama TV3 merupakan sumber informasi yang paling utama. Bayangkan, pernahkah sesiapa membaca atau mendengar apa-apa berita yang positif mengenai parti ataupun pemimpin DAP dalam media-media ini? Kebiasaannya, DAP ditonjolkan sebagai sebuah parti chauvinis Cina yang sering kali mempersoalkan hak-hak istimewa orang Melayu. Tambahan pula, rencana-rencana yang ditulis dalam Mingguan Malaysia mengemudi pemikiran masyarakat Melayu ke arah itu.Apa sahaja yang dilakukan ataupun penerangan daripada DAP selalunya akan berkesudahan dalam tong sampah di pejabat editor. Ini yang menjadi modus operandi parti UMNO selama ini untuk cuba menguburkan DAP daripada berkembang menjadi sebuah parti yang mendapat sokongan berbilang kaum rakyat Malaysia. Namun, transformasi masyarakat Malaysia dalam sedekad yang lalu yang dipacu melalui gelombang teknologi internet telah membantu sedikit sebanyak memecahkan tembok pemikiran negatif tersebut terhadap DAP di kalangan masyarakat Melayu pada hari ini.

Apakah falsafah perjuangan DAP?
Adakah kebangkitan DAP dalam arena politik negara dan pentadbiran kerajaan yang disertai oleh DAP akan menghakis kedudukan orang Melayu dan justeru itu kepentingan dan kebajikan mereka akan tergadai? Saya merasakan persoalan-persoalan ini perlu diperjelaskan untuk menyakinkan masyarakat Melayu sekiranya kita ingin melihat kewujudan sistem pentadbiran dua parti di Malaysia. DAP bertunjangkan ideologi sosial demokrasi. Apa maksudnya? Di antara prinsip-prinsip penting yang diperjuangkan ialah keadilan sosial, kesamarataan peluang (equality of opportunity), kebebasan dan solidariti. Demokrasi maksudnya kita membawa obor perjuangan kita melalui sistem pilihanraya dan bukannya melalui sebarang cara yang tidak mengikut lunas perlembagaan.

Hakikatnya, DAP bertanding dalam sistem pilihanraya di Malaysia sejak tahun 1965 lagi dan walaupun sering kali bersaing di atas padang yang tidak samarata, kami tetap menerima setiap keputusannya.Mungkin prinsip-prinsip yang saya perkatakan tadi terlalu abstrak bagi masyarakat umum. Namun keadilan sosial boleh ditakrifkan sebagai keadilan untuk masyarakat dari segi layanan, pertimbangan dasar dan bantuan kepada mereka yang miskin dan terpinggir tanpa melihat warna kulit dan latarbelakang agamanya.

Adakah prinsip-prinsip ini bertentangan dengan ajaran agam Islam? Jawapannya tentu tidak!

Perdebatan dalam perkara ini sering menjadi hangat di Dewan Rakyat. Setiap kali Ahli Parlimen DAP bangun menimbulkan isu ini, ada sahaja YB dari UMNO yang bangun yang cuba memutar-belitkan bahawa DAP menentang bantuan kerajaan untuk orang Melayu. “Smash” ini cukup mudah dibalas. Sekiranya prinsip ini dipratikkan, kan ramai yang mendapat bantuan itu terdiri daripada masyarakat Melayu juga yang benar-benar memerlukannya.

Perbezaannya, golongan Cina dan India atau apa-apa kaum yang lain yang juga memerlukan bantuan tetap diberi perhatian. Adakah masyarakat Melayu di akar umbi akan berasa dengki? Saya cukup yakin tidak. Kita juga mengejar kesamarataan dari segi peluang. Peluang untuk belajar di universiti, peluang untuk mendapat biasiswa, peluang untuk berniaga, peluang untuk menduduki apa-apa jawatan penting dan peluang untuk berjaya dalam segala aspek hidup. Orang UMNO menggunakan alasan bahawa orang Melayu masih di belakang dalam pelbagai aspek dan tidak mempunyai daya saing dengan kaum-kaum lain dan justeru itu memerlukan “perlindungan” daripada kerajaan. Yang pertamanya, persepsi seumpama ini seolah-olah merendahkan keupayaan masyarakat Melayu sendiri. Masyarakat Malaysia hari ini telah banyak berubah.

Kini sudah wujud satu kelas menengah Melayu yang besar dan anak-anak Melayu mempunyai akses dan kapasiti untuk bersaing dengan sesiapa sahaja tanpa apa-apa “handicap”. Bukankah itu semangat yang cuba dihidupkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir dengan slogannya “Malaysia Boleh”? Ada juga pendapat yang menyatakan bahawa pemikiran UMNO inilah yang akhirnya akan membantutkan perkembangan dan kebangkitan masyarakat Melayu dalam persekitaran global zaman ini. Keduanya, alasan memberikan peluang untuk orang Melayu sebenarnya telah lama “diperkosa” oleh orang UMNO sendiri dengan menganugerahkan sebarang kontrak kerajaan kepada kaum-kerabat dan sahabat handai mereka yang dalam pengertian ekonomi ditakrifkan sebagai kronisme. Saya nak tanya rakan-rakan Melayu yang langsung tidak ada “kabel” dengan pemimpin UMNO, mampukah saudara mendapat sebarang projek kerajaan dengan usaha sendiri? Memang tidak dinafikan bahawa masih ada golongan yang kurang mampu untuk bersaing dalam padang yang samarata.

Kemungkinan juga mereka ini sebahagian besarnya dari masyarakat Melayu di luar bandar. Namun, mereka yang tergolong dalam kategori ini juga meliputi anak-anak India yang membesar di ladang dan estet, budak-budak Cina di ratusan kampung baru di pekan-pekan kecil dan mereka-mereka yang dilahirkan di pendalaman Sabah dan Sarawak.

Memang kami bersetuju golongan ini perlu diberikan sedikit kelonggaran dan perhatian khusus untuk turut mendapat peluang dalam segala aspek mobiliti ke atas (upward mobility) seperti yang dinikmati oleh rakan-rakan mereka di kawasan Bandar. Namun, kayu pengukur untuk diberikan “diskriminasi positif” ini tidak seharusnya berdasarkan warna kulit tetapi sebaliknya berlandaskan taraf sosio-ekonomi keluarga mereka. Persoalannya, adakah masyarakat Melayu yang miskin akan terpinggir dan dilupakan dalam pelaksanaan dasar seumpama ini? Sudah tiba masanya kita melihat setiap insan manusia yang lain itu sebagai kaum manusia (humankind) terlebih dahulu dan bukannya warna di atas kulitnya. Sekiranya setiap rakyat Malaysia mempunyai daya pemikiran tersebut ditambah pula dengan pelaksanaan segala dasar kerajaan berasaskan prinsip ini, maka Malaysia tidak memerlukan Kementerian Perpaduan Nasional untuk mencapai perpaduan yang sejati di kalangan rakyat berbilang kaum kita.

Kesimpulannya, tidak ada alasan langsung bagi DAP untuk melihat orang Melayu sebagai musuh atau sebaliknya? Apa yang boleh kita kecapai daripada itu? Kita tidak pernah mempertikaikan beberapa perkara yang asas seperti Islam sebagai agami rasmi, Perkara 153 kedudukan istimewa orang Melayu dan kedaulatan Raja Berlembagaan. Yang kita perjuangkan ialah supaya dasar-dasar kerajaan bersifat lebih Malaysia dan supaya setiap rakyat Malaysia merasakan “semangat kepunyaan” atau “a sense of belonging” dalam negara kita ini.

tulisan ; YB Loke Siew Fook
Ahli Parlimen Rasah dan Pengarah Pendidikan Politik DAP

10 comments:

  1. Anonymous1:18 PM

    Kenyataan yang dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Kapar S. Manikavasagam dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mengugut akan keluar parti sangat-sangat menguji kesabaran dan rasional saya. Perkataan pertama yang keluar dari mulut saya mengenai isu Ahli Parlimen Kapar ini adalah - loya lagi meloyakan! Ahli parlimen yang dipilih oleh rakyat seperti dia ni (nak pakai beliau sebagai ganti diri pun tak layak) memang sepatutnya mewakili rakyat yang memilihnya. Mereka juga seharusnya orang yang lebih bijaksana dari rakyat yang memilih mereka. Mereka seharusnya lebih bijak menggunakan tolenrasi antara rakyat yang memilih mereka dengan parti yang diwakilinya. Penglihatan mereka seharusnya lebih tajam dan berhikmah (berpandangan jauh) dari rakyat yang mereka wakili. Mereka seharusnya mewakili kepentingan rakyat dan parti yang mereka wakili pada masa yang sama. Ini tidak. Kalau di lihat dari cara pendekatan Ahli Parlimen Kapar ini seolah-olah seperti kera mendapat bunga. Nak makan tak boleh nak pakai tak pandai! Tindakannya dengan mengugut untuk keluar parti adalah sesuatu tindakan yang tidak matang, kebudak-budakan dan sangat memalukan bagi seorang ahli parlimen dan penjawat jawatan tertinggi dalam PKR Selangor. Orang seperti dia ni, molek benar kalau keluar parti PKR. Tak payah ugut-ugut. PKR seharunya bebesar hati untuk membuka jalan keluar untuk dia ni. Menjadi pejuang rakyat apa kalau sikit-sikit ugut nak keluar parti! Masuk ni dah 2 kali dah mamat ni mau ugut-ugut. Saudara S. Manikavasagam, better you belajar dari orang lama dalam you punya parti la. Tak pun dari you punya partner dalam Pakatan Rakyat (PR). Sama Anwar pun you boleh belajar. Sama Tg Hadi pun you boleh belajar. Mereka ini semua banyak sabar. Berpandangan jauh. Matang dan intelektual dalam berpolitik. Mereka juga ada susah dulu. Lagi banyak susah dari you. Tapi mereka takde pulak ugut-ugut mau keluar parti. Mereka bijaksana. Mereka matang. Tengok sampai sekarang rakyat sokong dan hormat sama diorang. Diaorang bukan macam you. You ada sikit budak-budak punya perangai. Sikit-sikit mau ugut keluar. You ugut you punya MB yang you sendiri sama-sama dalam satu team. Satu parti. You tak tau bincang ka? You ugut dalam TV mau jumpa MB sebab jawatan you dalam sebagai orang No.2 dalam PKR Selangor, tapi you lupa you sapa? You mau jumpa MB. MB tu jawatan kerajaan, bukan jawatan parti. Protokol dah jadi lain. Kapasiti untuk orang No.2 dalam PKR Selangor dengan MB Selangor adalah berbeza. Tapi bila you cakap itu macam dalam TV, orang ingat you takde sekolah punya Ahli Parlimen. Lepas tu mau ugut-ugut bagi tempoh pulak kat MB. Wahhh..!Banyak syok jadi ahli parlimen lah itu macam..You ingat bila you sudah menang, orang semua betul-betul sokong you ka? Rakyat sokong sebab you lawan BN atas tiket PKR. Rakyat sokong PKR sebab rakyat sokong agenda PKR. Agenda Anwar. Bukan tentu sokong you! You belajar lah sikit dengan lama punya orang. Sebab cakap orang bijakpandai; "Kalau kita bodoh, jangan bagi nampak sangat yang kita ini bodoh. Cover-cover la sikit.Nanti orang tau yang kita betul-betul bodoh ". Belajar la sama itu Tg Guru Nik Aziz ke, Saifudin Nasution ker, Tian Chua ker, Mat Sabu ke. You belajar la sama ini orang lama. Jangan belajar sama itu Ezam Mohd Noor. Nanti you jadi macamnila..sikit-sikit mau ugut keluar. Ini macam kalau kawin arr..sikit-sikit gaduh mau cerai. Sikit-sikit gaduh mau cerai. Pejabat agama pun boleh pening wooohh!!Kalau you betul anak jantan, jangat ugut-ugut. Keluar parti dan resign dari sebagai ahli parlimen. Adakan piliharaya kecil sekali. Biar kita bertanding sekali lagi. Dan kalau sekali lagi ini, PR melalui PKR kalah, itu adalah lebih baik daripada menyimpan seorang ahli parlimen yang tak layak seperti Ahli Parlimen Kapar ini! Nasihat untuk you, kalau mau berhenti. Jangan ugut-ugut. Berhenti saja. Jadi gentlemen. Jadi anak jantan. Jangan keluar PKR sahaja. Resign sebagai ahli parlimen, kita buat pilihanraya sekali lagi. PKR atau PR kalah pun takpe. Jangan hanya tahu berkokok direban sendiri. Dan kalau you berniat untuk untuk mengubah fikiran tak jadi berhenti, saya nasihatkan jangan ubah niat itu. Tolong. Saya merayu. Kekalkan niat itu. Nanti saya tertunggu-tunggu pulak bila you nak berhenti. Kerana penantian adalah suatu penyeksaan!

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:43 PM

    Manikavasagam ini dari dahulu tak ada pencapaian membanggakan dalam parti.... dia ini rasis India yang cuba berwajah politik perbagai kaum... dia ini bahaya untuk keADILan dan PR biar sahaja dia keluar.... dia tidak matang....

    dia dan Zul Nordin ialah time bomb yang dipasang oleh BN melalui Ezam dalam keADILan....

    Tahniah Ezam....

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:34 PM

    hanya tulisan propaganda Badrul yang anti Melayu....

    ReplyDelete
  4. kalu kita duk kt kg, sembang kat kedai kopi ... tajuk utama yg dibualkan memang pasal DAP yg anti Melayu. topik ini jadi hangat bila tiba pilihan raya ..

    Memang media yg dikuasai oleh gerombolan Pekembar berjaya 'brain wash' org kampung. Hal ini yg amat wajar diberi perhatian utama. Walau dlm pru yg lalu, amat jelas org Melayu meniggalkan pati Pekembar (BN) tetapi apa yg dirisaukan ialah asakan bertalu talu dan mainan media yg buleh mengaburi pemikiran org Melayu di kg2.

    PR harus melihat ini sebagai agenda utama dlm terus memperkasakan gabungan. Jangan anggap ianya sebagai perkara remeh.

    %%%%%%%%%%%

    Nor Miswary 606 aku setuju ngan tulisan kau.
    Tambahan utk mp Kapar .. pengundi memilih anda sebagai mp bukan kerana anda org India tetapi kerana anda bertanding atas lambang PKR. Kalu anda bertanding dengan logo dacing atau payung, pastinya anda kehilangan wang pertaruhan. INGAT selalu ... jangan berselindung disebalik ayat yg anda memperjuangkan rakyat, itu ayat sudah basi.

    ReplyDelete
  5. Anonymous11:08 AM

    berbangga aku jadi pengundi Antony Loke

    ReplyDelete
  6. Anonymous12:57 PM

    Humang aih Nor Miswary 606!. Panjang betul komen beliau. Pening kepala nak baca sebab takde perenggan...

    ReplyDelete
  7. Anonymous2:19 AM

    Tapi Bro,
    Kenapa setiap kali Isu Hudud diketengahkan, org yg pertama melenting adalah dari DAP? PAdahal, hukum hudud yg ingin diparaktikkan adalah untuk orang Islam ... yg DAP nak melenting tu kenapa pulak? Tak de kene mengena dengan diorang pun ...

    Lagi satu, mereka mahukan semangat Malaysia dan kesamarataan ... tapi bila kita sentuh pasal sekolah satu aliran, merekalah juga yg melenting! Tak mahu sekolah yang 1 aliran ...

    Pada aku, DAP mahukan orang2 Melayu menerima konsep kesamarataan dengan memberikan hak2 orang Melayu kepada mereka, tapi dalam masa yang sama mereka tak mahu meninggalkan apa2 jua hak2 yang telah diberikan kepada mereka ...

    They just wanna take, but dun wan to give ...

    Beranikah mereka menjadi seperti rakyat Indonesia berbangsa CIna?

    Di Indon, org CIna dah tak cakap CIna ... semuanya cakap Indon walaupun mereka boleh faham dan bertutur dalam bahasa CIna ...

    DI Indon, hanya ada 1 aliran sekolah ...

    Tanya DAP, kalo mereka sanggup menjadi begitu, pada aku orang Melayu pun sanggup bersama mereka memperjuangkan kesamarataan ...

    ReplyDelete
  8. Saya tidak tahu sama ada saudara di atas pernah ke Indonesia atau tidak. Tetapi anggapan bahawa hanya bahasa Indonesia dipertuturkan itu sangat meleset.

    Jika saudara ke Sumatra Utara, orang Batak akan bercakap bahasa Batak sesama mereka.

    Jika saudara ke Bali, orang Bali akan bersembang dalam bahasa Bali.

    Jika saudara ke Yogya, orang Jawa berbahasa Jawa yang mana gaya pertuturan seseorang menunjukkan hierarki sosialnya.

    Jika saudara pernah ke Medan atau Bintan, orang Cina di sana masih bercakap dalam loghat Cina.

    Saya kira banyak orang yang tidak sedar tahap toleransi budaya yang wujud di Indonesia - mungkin salah akhbar Malaysia.

    Pokoknya isu bahasa cuma satu isu yang sengaja dicetuskan oleh ahli politik untuk mengkaburi fikiran orang biasa. Apa faedah yang saudara peroleh dengan memaksa orang lain bercakap dalam sesuatu bahasa tertentu?

    ReplyDelete
  9. Anonymous11:43 PM

    DAP keliru akan hudud dek kerana 52 tahun umno di malaysia.

    sudah2 la..

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:40 PM

    Setuju dengan mista falie. Tak pernah aku dengar yang baik-baik pasal dap keluar dlm media. Semua yang buruk2. Sebab itu juga majoriti orang Melayu jauhkan diri dari DAP. Sedangkan DAP perjuangkan perkara-perkara yang hampir serupa dengan PKR. Kesamarataan dalam pengagihan kekayaan negara, menolak korupsi, menegah penyelewengan kuasa dan macam2 lagi.

    Soal hudud pula, tak susah untuk kita faham mengapa selama ini DAP menentangnya. Yang jelas selama 51 tempoh kemerdekaan, yang paling heboh menentang hudud adalah UMNO. Yang menggambarkan hudud ketinggalan zaman tak lain tak bukan adalah UMNO. Media digunakan semahu-mahunya sehingga menyebabkan orang bukan Muslim keliru, benci dan fobia dengan hudud.

    Tak hairankah kita mengapa tiap kali isu hudud timbul, orang bukan Muslim yang terlebih dahulu bereaksi? Sifirnya mudah. Kerana selama ini UMNO telah menanamkan dalam minda rakyat bahawa jika Pas memerintah, hudud terpakai untuk semua rakyat Malaysia.

    Takkah orang-orang UMNO ingat tatkala pelancaran Negara Islam oleh Pas tahun 2003 dulu? Dalam wawancara selepas pelancaran itu, Presiden Abdul Hadi Awang menyatakan bahawa hudud hanya terpakai untuk orang Muslim saja. Orang bukan Muslim pula boleh memilih sama ada mahu ikut undang-undang sivil ataupun syariah.

    Nah, kekeliruan mengenai hal ini telah pun dijelaskan beberapa dasawarsa lalu. Namun seperti biasa, perkara ini hanya dikeluarkan dalam media alternatif saja. Media arus perdana hanya memekakkan telinga dan membisukan bicara.

    Namun kematangan rakyat sangat-sangat menakjubkan. Kini rakyat tak lagi bergantung kepada media arus perdana. Rakyat tak lagi boleh diperbodohkan. Segala persoalan dan jawapan kini boleh diakses di hujung jari. Insya-Allah, kemenangan mutlak rakyat akan terjelma sedikit masa lagi.

    ReplyDelete