Saturday, November 24, 2007

Gelombang Kuning dapat perhatian Pesuruhjaya HAM RI...

Gelombang Kuning ; kebangkitan rakyat Malaysia menuntut pilihanraya bersih dan adil turut mendapat perhatian Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia Indonesia. Nurkholis dalam blog peribadinya dua kali telah menulis mengenai peristiwa 10 November dan Kempen BERSIH. Beliau secara terus terang menyokong kebangkitan dan tuntutan BERSIH, antara menarik katanya ialah "Trully Asia" harus lebih demokratis sekarang juga.

Untuk membaca blog beliau sila ke http://nurkholis70.blogspot.com/ Dalam satu perkembangan Nurkholis dipercayai akan mewakili HAM RI dalam satu lawatan rasmi ke SUHAKAM awal tahun ini.

Beliau ialah Pesuruhjaya HAM Indonesia yang paling muda. Beliau seorang peguam antara aktivis aktif menggerakkan massa ketika kebangkitan Reformasi. Beliau juga terlibat dalam banyak kes pembelaan perjuangan kaum tani menuntut hak ke atas tanah.

Di Indonesia HAM RI mempunyai bidang kuasa dan kedudukanya lebih dihormati. Lantikan pesuruhjaya HAM sendiri perlu melalui tapisan yang begitu sukar, ketika dinamakan diperingkat awal hampir 200 orang dicalonkan terdiri dari para akademik, aktivis, peguam dan seumpamanya. Namun hanya 20 yang terpilih setelah berdepan dengan semua anggota DPR (parlimen), jawatankuasa ahli akedemik khas serta dialog terbuka yang menjemput semua masyarakat.

Begitulah masyarakat yang mula bergerak ke arah demokrasi....tetapi negara 'Truly Asia' nak pilih semua kuasa PM yang yang lain kena setuju............

No comments:

Post a Comment