Monday, November 19, 2007

Bapa Mertua dan Menantu



Bersih - Watch a funny movie here
Gambar perhimpunan 4,000 menurut media milik regim pemerintah.... suasana media massa seperti laporan media milik Regim Junta Myanmar yang melaporkan hanya ratusan sami Budha turun ke jalan dan kebanyakannya merusuh dengan memecahkan tingkap bangunan.

Abdullah kata dia pantang dicabar ! Nah kamu menurut satu maklumat Bukit Aman menganggarkan 138,000 rakyat turun ke Kuala Lumpur tempoh hari untuk mencabar Perdana Menteri... sekarang apa kata PM atau menantunya ...? dan kini juga cabaran lebih berat buat pimpinan rakyat .... apa lagi selepas 10 Novermber... rakyat menanti apa yang perlu dilakukan ??

Menyebut pasal kenyataan Yang Di Pertuan Agong yang murka 'kononya' yang disampaikan dalam satu sidang media khas yang dibuat oleh Kakitangan Istana yang bertugas dengan Majlis Keselamatan Negara (JPM) yang juga seorang ahli UMNO. Bagi che'GuBard itu tidak kena mengena isunya bukan perkenan raja tetapi rakyat bangkit menuntut pilihanraya bersih dan adil...

Rakyat tidak pernah peralat raja atau menghina raja tetapi regim penguasa yang selalu peralat raja...rakyat sentiasa bangkit membela...

Wahai raja melayu ingatkah kamu ketika kamu hampir hilang kuasa kerana diperdaya Sir Harold Mac Michael ? Rakyat bangkit tanpa kira latar belakang bela dan kembalikan kamu ke puncak kuasa... Ingatkah kamu siapa yang menghina sehingga jumlah botol arak dan hutang judi kamu dibogelkan...bukankah ia kerja Presiden UMNO.... ? Kenyataan Abdullah mengenai hanya dia yang boleh tetap tarikh pilihanraya pun menghina Agong kerana hanya Tuanku sahaja yang ada kuasa bubar parlimen bukan Abdullah..... Tidakkah menghina meletakkan bekas setiausaha Agong Umno yang terpalit rasuah serta salahguna kuasa serta berpuluh laporan polis dan BPR ke atasnya sebagai Yang Dipertua Melaka dan kemudian penjenayah ini duduk bermesyuarat semeja atas nama Raja Raja Melayu.....?

Ketika rakyat bangkit dan seiring dengan itu mahu memartabatkan sistem raja .... raja murka.... Raja kononya lebih selesa dengan regim sedia ada yang tak henti henti memperalat dan menghina raja...? Adakah rakyat sudah tidak punya hak terhadap rajanya.....? atau raja umpama imam kampung yang terkunci mulutnya menyatakan kebenaran (hanya membaca tesk kutbah yang tersedia jabatan agama) kerana takut elaun sejemput ditarik..... ?

Pipi tak mancung jangan hidung tersorong sorong.... adat kita anak muda... kalau sudah murkha orang tak suka kenapa perlu di ajak bersama tinggal sahaja.... Dengan maruah rakyat akan terus bangkit membela kebenaran.... menobat keadilan.....

Mengasak keADILan, Meratah Kezaliman... memperkasa keDAULATan Rakyat !

hujungnya ingin che'GuBard memetik tulisan MSO dalam blognya seperti dibawah :
Di dalam hati manusia itu ada satu ruang yang dinamakan oleh para aribillah sebagai istana Iblis, jadi istana itulah yang tiap daripada kita harus dibersihkan dulu. Cara hendak membersihkannya ialah dengan berzikir. Tetapi kalau tasbeh sebesar lutut bergantung saja ditangan nak tunjukkan alim, tidak guna juga.

Harapnya dengan penjelasan Wan Mohd Safiain itu janganlah kita cuba mengaitakan lagi nama dan batang tubuh Yang di-Pertuan Agong lagi. Juga pihak yang terdesak dengan himpunan 100,000 itu janganlah mengait atau berselindung di sebalik batang tubuh YAng di-Pertuan Agong. Janganlah sangat mengharapkan warna kuning membantu kita. Marilah kita berhadapan secara mendada tanpa ada naungan atau maunah daripada mana-mana orang mulia. Guna kekuatan dan keyakinan sendiri!

Mengenai penafian (penjelasan) dibuat Datuk Pengelola Istana Negara itu kita sudah faham duduk dan letak perkara sebenarnya. Dan kita juga sudah tahu mengenai tugas-tugas orang besar dalam istana seperti mana digambarkan oleh Seniman Agung lagi "wali" P Ramlee di dalam filem Musang Berjanggut.

Datuk Ahli Nunjum, Datuk Nikah Kahwin, Datuk Mangkubumi, dan banyak jenis lagi datuk sebenarnya masih wujud dan masih tinggal di dalam istana raja-raja Melayu smapai ke hari ini. Semua mereka memainkan peranan penting dan mempunyai kepentingan dan naluri tersendiri sehingga sanggup yang menjadi Musang Berjanggut kerana tergila-gilakan menantu raja!

1 comment:

  1. Anonymous11:51 PM

    hello che' gu.ezam apa cerita?gerak dah mcm hidup segan mati tak mahu.boleh komen.

    ReplyDelete