Thursday, December 21, 2006

Umno halang Angkatan Muda Negeri Sembilan bantu mangsa bencana alam.


Azizi sedang memenuhkan bonet kereta Amir dengan barang bantuan, 2 kereta penuh dengan barang bantuan telah bertolak dari Senawang ke Felda Sg. Kelamah lewat petang itu.

Kenyataan Media
21 Disember 2007

Hujan yang lebat semalam telah mengakibatkan paras air sungai di beberapa kawasan khususnya sekitar Johor, Melaka Negeri Sembilan naik mendadak. Beberapa kawasan seperti Pekan Gemas di tenggelami air.

Sebaik sahaja mendapat berita mengenai bencana tersebut maka Pusat Aduan Rakyat (di bawah Angkatan Muda Negeri Sembilan) telah memanggil satu mesyuarat tergempar. Mesyuarat jam 3.00 petang di Senawang, Seremban itu telah memutuskan untuk menghantar dua pasukan bantuan ke Gemas / Tampin dan satu pasukan berjaga – jaga di kawasan sekitar Linggi.

Kebetulan setiausaha angkatan muda negeri sembilan Amiruddin abd wahab sedang berada di rumah bapa mertua beliau di Felda Sg. Kelamah yang juga teruk dilanda banjir. Maka beliau di hubungi dan di arahkan untuk bertemu ketua kampung kawasan tersebut dan memaklumkan mengenai bantuan yang akan dihantar oleh angkatan muda negeri sembilan. Jam 6.30 petang kami di hubungi semula oleh amir yang mengatakan 30 orang keluarga terlibat, sekolah kebangsaan sungai kelamah dijadikan pusat perpindahan namum hanya 6 keluarga setuju berpindah pada ketika itu dan ketua kampung tersebut iaitu Saudara Md Zin amat gembira untuk menerima bantuan tersebut dan bersetuju untuk menunggu dan membantu agihan tersebut.

Maka serentak dengan itu saya mengetuai pasukan pertama dan bertolak ke Felda Sg. Kelamah. Kami membawa bekalan makanan bernilai RM 1000 ringgit dan sedikit wang tunai untuk di agihkan kepada 30 keluarga mangsa.

Oleh kerana banyak jalan ditenggelami air kami terpaksa berpatah balik menukar jalan beberapa kali. Perjalanan yang biasanya mengambil masa 2 jam 30 minit menjadi hampir 4 jam. Jam 11malam kami tiba di Felda Sg kelamah, amir cuba menghubungi ketua kampung namun panggilan tidak di angkat.

Kami terus menuju ke sekolah yang menjadi pusat permindahan. Namun kami disambut oleh Saudara Wahid Bin Dol (No tel : 06 434 9806) yang memperkenalkan diri sebagai Setiausaha JKK Kampung dan Hj. Ramli (No Tel : 012 3743468) sebagai Bendahari. Mereka menyatakan bahawa mereka telah menerima arahan untuk tidak membenarkan mana – mana pihak khususnya parti politik menghulurkan bantuan kepada mangsa. Kami di arahkan untuk menghubungi Jawatankuasa Bencana yang di Pengerusikan oleh Pegawai Daerah untuk menyalurkan bantuan. Mereka meminta kami jangan mengedarkan bantuan dan pulang sahaja.

Pelik dengan perkembangan ini kami terus ke rumah Saudara Md Zin, Ketua Kampung untuk meminta penjelasan. Beliau memohon maaf kerana beliau tidak boleh menerima dan membenarkan kami mengedarkan bantuan kerana telah menerima arahan dari Pejabat Daerah malah Polis Daerah juga telah menghubungi beliau memberikan arahan yang serupa. Bila di tanya adakah ini arahan Menteri Besar dan Wakil Rakyat kawasan beliau berdiam dan tidak menafikan.

Kecewa dengan perkembangan tersebut kami mula bergerak meninggalkan kawasan tersebut, namum dalam perjalanan keluar kami ditahan oleh seorang pemuda bermotorsikal.

Beliau menyatakan kekecewaan dengan perkembangan tersebut. Beliau dengar semua perbualan kami di sekolah sebentar tadi. Beliau berkata sehingga kini tiada sebarang bantuan yang sampai, apa salahnya di ketepikan masalah politik dan terima sahaja bantuan tersebut. Beliau menyatakan bahawa rumah semua JKK kampung dan Ketua Kampung tidak terlibat tetapi kasihani mereka yang dilanda bencana. Dengan bantuan beliau kami mengedarkan beberapa bungkusan bantuan makanan ke beberapa rumah yang terlibat. Malangnya ketika mengedarkan beliau telah lari kerana perasan kami di ekorai oleh beberapa orang bermotorsikal di percayai Polis Cawangan Khas yang mengambil gambar.

Oleh kerana tidak mengenali kawasan tersebut maka kami juga membuat keputusan meninggalkan kawasan tersebut.

Kami melahirkan rasa kecewa yang amat sangat dengan kejadian tersebut. Nampaknya pemimpin Umno gagal mengenepikan perbedaan politik walaupun dalam keadaan rakyat ditimpa bencana.

BADRUL HISHAM SHAHARIN
Pengarah Pusat Aduan Rakyat

berita berkaitan :

  1. Tindakan sekat bantuan khianati mangsa banjir
  2. Umno guna pihak berkuasa halang AMKNS hulur bantuan kepada mangsa banjir

10 comments:

  1. Anonymous6:27 PM

    Mantap Bard.... aku tahu masalah hang sekarang nie.... biarkan ajalah Bard org yang giler giler pasal jawatan tu... hang teruskan je usaha bantu rakyat... usaha AMKNS harus di tiru oleh AMK pusat ..... cuma Bard hang kena ingat sabar kebenaran akan terserlah... jgn khinati perjuangan ini... aku takut bila Umno hidu dia pasti dekati hang jgn hanyut... Bard hang harapan kawan2

    ReplyDelete
  2. Angkatan Muda PKR dakwa tidak dibenar bantu mangsa banjir
    Dec 22, 06 12:28pm Saiz Huruf:
    Angkatan Muda Parti (AMP) Parti Keadilan Rakyat mendakwa pihaknya tidak dibenar membahagikan makanan kepada mangsa banjir di Felda Sungai Kelamah di Gemas Negeri Sembilan.

    Ahli Jawatankuasa AMP Negeri Sembilan, Badrul Hisham Shaharin mendakwa, pihaknya dihalang oleh Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Wahid Dol dan Bendahari JKKK Felda Sungai Kelamah, Ramli Abdullah.

    “Kedua-duanya mendakwa, mereka telah menerima arahan supaya tidak membenarkan mana-mana pihak, terutama parti politik, memberi bantuan kepada mangsa banjir,” katanya Badrul Hisham yang juga Pengarah Pusat Aduan Rakyat PKR Negeri Sembilan kepada malaysiakini hari ini.

    Sebaliknya, kata beliau, Wahid meminta ahli PKR supaya menghubungi Jawatankuasa Bencana Banjir yang dipengerusikan oleh Pegawai Daerah.

    Menurut Badrul Hisham, beliau mengetuai kumpulan AMP ke Felda Sungai Kelamah untuk menyampaikan bantuan bekalan makanan dan bantuan wang tunai kepada 30 keluarga mangsa di Felda terbabit.

    “Dalam keadaan banjir sepatutnya semua pihak mengetepikan fahaman politik kerana niat kami (PKR) adalah ikhlas untuk meringankan beban mangsa banjir,” katanya lagi.

    Urusan pengagihan

    Sementara itu, Bendahari JKKK Felda Sungai Kelamah, Ramli Abdullah, ketika dihubungi berkata, pihaknya memutuskan untuk hanya menerima bantuan untuk mangsa banjir yang diuruskan oleh Pejabat Daerah.

    Katanya, ia bertujuan untuk mengelak sebarang penyelewengan dalam urusan pengagihan bantuan kepada mangsa banjir terbabit.

    Ramli menjelaskan, pihaknya sebenarnya tidak menolak bantuan yang mahu diberikan oleh AMP tetapi menasihatkanmereka supaya menghantarkan ke Pejabat Daerah Kecil Gemas terlebih dahulu, sebelum ia diagihkan kepada mangsa banjir terbabit.

    Beliau mengingatkan pihak-pihak tertentu supaya tidak mengaitkan perkara itu dengan pemimpin politik Barisan Nasional (BN) atau Menteri Besar, Datuk Mohamad Hasan.

    Beliau berkata, Felda Sungai Kelamah mempunyai kira-kira 4,000 penduduk. Setakat ini hanya 40 keluarga yang dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Felda Sungai Kelamah sejak Selasa lalu, dan mereka dijangka pulang dibenarkan pulang beberapa hari lagi.

    ReplyDelete
  3. Anonymous5:04 PM

    berjuang memang pahit...kerana syurga itu manissss...

    ReplyDelete
  4. Anonymous5:08 PM

    salam saudaraku badrul....
    sudah lama ana ingin mengetahui tentang enta...sila hubungi ana ditalian : 016 3579696, InsyaAllah ada sedikit bantuan dari para sohabat...wslm

    ReplyDelete
  5. Anonymous5:09 PM

    Adalah satu perkara yang amat menyedihkan bilamana Malaysia dianggap terkehadapan dalam menyelamatkan negara-negara lain yang ditimpa bencana akan tetapi tidak berlaku di dalam negara sendiri.
    Kami merasa cukup hairan bagaimana seorang Perdana Menteri masih lagi bercuti di luar negara di dalam keadaan negara ini dilanda musibah yang besar.

    Ini mengingatkan kami bagaimana tindakan yang sama telah beliau lakukan ketika mana negara ini dilanda tsunami pada 2004 yang lalu.

    Angkatan Muda telah mula turun ke bawah dan meninjau perkembangan di pusat-pusat penempatan banjir sejak Rabu lalu.

    Kami mendesak kerajaan supaya segera mempertingkatkan perkhidmatan kesihatan dan bekalan air bersih bagi mengelakkan berlakunya wabak yang tidak diingini.

    Angkatan Muda juga mendesak kerajaan untuk segera isytiharkan Hari Bencana Alam dan mengarahkan agar cuti diberikan kepada kakitangan kerajaan yang tidak terlibat dalam kerja-kerja menyelamat mangsa banjir untuk menghulurkan tenaga membantu mangsa-mangsa.

    Kami juga mendesak sektor swasta untuk menjalankan tanggungjawab sosial mereka dengan memberikan cuti dan perlepasan kepada mana-mana kakitangan yang menjadi mangsa bah.

    Angkatan Muda Pusat telah mengarahkan Angkatan Muda Negeri Sembilan, Melaka dan Johor untuk membantu mangsa-mangsa banjir.

    Dengan nada yang sama, pihak kami mengalu-alukan sebarang bentuk bantuan kewangan dan tenaga sukarelawan bagi membantu mangsa-mangsa banjir di pusat-pustpenempatan bankir.

    Sebarang bantuan atau khidmat boleh disalurkan terus kepada
    Azizi (Negeri Sembilan) : 012-3696474
    Yusof (Melaka) : 016-2462913
    Nurin (Johor) : 012-7616421
    (kah kah kah kah ape ni?? nampak sangat dah tertekan!!! orang tertekan selalu buat silap ....kesiaaaaaaaaaaaaan sam)

    ReplyDelete
  6. Anonymous9:25 PM

    aku takut nanti sam gantung diri je sebab dah tertekan

    ReplyDelete
  7. Salam....semua sokongan dan teguran saudara saya hargai cuma saya harap jagan tunpukan sgt terhadap konflik atau apa saja krisis jika ada....

    kalau boleh bawa perbincangan kepada benda lebih berfaedah.

    terima kasih

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:30 AM

    Andai pangkat, jawatan, glamour yg dicari...tak kan ke mana perjuangan kalian.... :-)
    Kadang2 rakan yang selama ini kita sangka yang paling rapat pun boleh menikam dari belakang....
    Ingatlah.....bkn semua yang selama ini konon2nyer menyokong anda..betul2 ikhlas...ada antara mereka yang ada agenda sendiri.....
    Dalam dunia ini payah nak cari rakan yang betul2 jujur.....
    Kepada rakan2 yang rapat dgn che'gu bard....tepuk dada anda...dan tanya..sama ada anda betul2 ikhlas menyokong....ada kah anda tidak bersikap talam 2 muka...ada kah anda tidak menjadi gunting dalam lipatan...
    Ingatlah skrg ni ALLAH SWT..bayar cash kat dunia nie..jangan dah terduduk esok baru nak sedar kesilapan anda.....
    Kepada yang terasa....bawak2lah berubah....mohon lah agar ALLAH SWT beri keampunan pada anda.....
    Dosa kepada manusia kita leh mintak maaf kepada yang berkenaan.....jadi belum berlewat.....
    Moga perjuangan anda semua diberkati.......

    ReplyDelete
  9. Anonymous5:45 PM

    Insyallah.....Semoga usaha kalian diberkati Allah swt.Hanya doa supaya terus diberi kekuatan dan "mahal rezeki" dariNYA....

    Usaha murni AMKNS perlulah dijadikan sebagai "benchmark" bagi AMK yang lain dlm meraih sokongan dan perhatian rakyat malaysia.... Biar pihak UMNO gerun akan pergerakan AMK.... Yang paling penting diharapkan semua pihak yang terlibat dapat BERSATU dalam menyedarkan rakyat tentang HAK KEADILAN yang sebenar di bumi tercinta Malaysia... Demi masa depan generasi yang akan datang....ALLAHU-AKHBAR....DariNYA kita dilahirkan dan kepadaNYA kita dikembalikan....Dunia hanya sementara, akhirat kekal abadi...

    ReplyDelete
  10. ANDA BUTUH IJAZAH UNTUK MENCARI KERJA / MELANJUTKAN KULIAH / KENAIKAN JABATAN ?!?!
    KAMI JASA PEMBUATAN IJAZAH SIAP MEMBANTU ANDA UNTUK MEMENUHI KEBUTUHAN IJAZAH UNTUK BEKERJA ATAU MELANJUTKAN SEKOLAH / KULIAH.
    BERIKUT INI MERUPAKAN JASA YANG KAMI SEDIAKAN.

    -SMU:3.000.000
    -D3:6.000.000
    -S1:8.000.000

    * AMAN, LEGAL, TERDAFTAR DI UNIVERSITAS / KOPERTIS / DIKTI, BISA UNTUK MASUK(PNS, TNI, POLRI).

    JUGA MELAYANI PEMBUATAN SURAT SURAT PENTING SEPERTI:SIM, STNK, KTP, REKENING BANK, SURAT TANAH, AKTE KELAHIRAN.BPKB, N1, SURAT NIKAH, DLL.

    SYARAT:KTP/SIM,FOTO BERWARNA DAN HITAM PUTIH,UNIVERSITAS YANG DITUJU,IPK YANG DIMINTA(MAX 3,50),TAHUN KELULUSAN YANG DIMINTA,ALAMAT PENGIRIMAN YANG DIMINTA.KIRIM KE:arief_gagah@yahoo.com

    BERMINAT?

    HUB: +6285736927001.

    (HANYA UNTUK YANG SERIUS SAJA)

    Nb:Semua manusia berhak meiliki pekerjaan dan pendidikan yang layak,entah dari kalangan atas,menengah dan bawah.Maka dari itu kami ada untuk anda yang mebutuhkan ijazah atau surat-surat penting lainnya.

    ReplyDelete