Tuesday, December 12, 2006

PEGABUNGAN MATIKAN DEMOKRASI YG TENAT


Gerakan Demokrasi dan anti Korupsi (GERAK) dengan ini menyatakan kegusaran dengan berita mengani penggabungan dua akhbar utama iaitu Utusan Malaysia dan Berita Harian.

Media pada 28 November lepas melaporkan bahawa New Straits Times Press (NSTP) sedang merancang untuk bergabung dengan Utusan Malaysia ke arah melahirkan gabungan media melayu yang lebih kukuh.

Gergasi Media Utusan Group dan New Straits Times Press (NSTP) 3 Disember mengumumkan menggantung semua semua semua urusniaga respective shares di Bursa Malaysia, pengumuman ini menguatkan lagi khabar mengenai penggabungan Utusan Malaysia, yang dimiliki Utusan Group, dan Berita Harian, yang dimiliki NSTP.

Menurut sumber yang dipercayai kedua dua pihak sudah pun kedua-dua pihak menandatangani persetujuan tertutup (non-disclosure agreement).

Business weekly The Edge minggu lepas pula menyifatkan jika penggabungan ini berjaya maka ia bakal menjadi kuasa utama akhbar dan menjadi sejarah sebagai syarikat percetakan terbesar negara..

GERAK mendesak agak penggabungan ini dikaji semula. Penggabungan ini perlu di nilai semula dari semua aspek dan bukan hanya di nilai dari sudut keuntungan semata – mata.

Tanggungjawab sosial sebagai sebuah media cetak lebih penting dinilai daripada pertimbangan keuntungan pemilikan korporat semata - mata. Akhbar cetak merupakan media utama di negara ini. Dan media memainkan peranan penting dalam sistem demokrasi.

Penggabungan atas kepentingan korporat semata – mata bakal membunuh saki baki nafas demokrasi di negara ini dan dengan penggabungan ini rakyat hanya akan disajikan dengan satu pandangan dan ruang untuk mendapat keperbagaian maklumat dan ruang menyuarakan pendapat yang semakin mengecil di negara ini akan terus mati.

Penggabungan akan meletakkan Umno yang memiliki 50.46 % saham Utusan Melayu akan mengawal semua media tempatan apabila bergabung dengan Media Prima Berhad melalui penggabungan dengan NSTP.

Utusan Melayu yang juga meliki sebuah akhbar harian berbahasa melayu Kosmo! Dan beberapa majalah yang stabil di bawah kumpulan penerbitanya, manakala Media Prima memegang 32.94% of NSTP, stesen penyiaran seperti TV3, ntv7, 8TV, Channel 9, Fly FM dan Hot FM.

NSTP juga memiliki akhbar harian berbahasa Inggeris New Straits Times and Malay Mail, juga sebuah lagi akhbar tabloid harian Harian Metro.

Maka melalui semua ini Umno akan menguasai semua ruang media dan ini sudah tentu mampu membunuh demokrasi apabila ruang memperoleh maklumat dan ruang menyatakan pendapat di kawal oleh sebuah parti politik.

Dengan Umno di atas semua media sudah tentu lanskap media negara akan menjadi lebih parah.

Dalam negara Malaysia yang mempunyai masyarakat majmuk dan keperbagaian latar belakang pengawalan media khususnya oleh parti pemerintah bakal turut membunuh recam budaya dan kesuburan intelektual masyarakat.

Rakyat hanya akan disajikan dengan maklumat dari satu sumber sahaja. Parti kerajaan telah menguasai hampir semua media.

Selain 6 stesen radio milik kerajaan negeri dan dua stesen television di bawah Radio Television Malaysia (RTM) dan Umno yang menguasai Utusan Group dan penguasaan proksi mereka dalam Media Prima Bhd kerajaan juga menguasai Media lain melalui penguasaan parti gabungan BN yang lain.

Parti perkauman Cina, MCA, melalui pelaburan dalam Huaren memiliki Star Publications, yang memiliki akhbar Inggeris The Star, perbagai majalah dan stesen radio FM 988 juga Red FM. Proksi MCA juga menguasai 20% milikan dalam Nanyang Press, yang menerbitkan akhbar berbahasa cina Nanyang Siang Pau dan China Press.

Parti perkauman India ,MIC pula menguasai akhbar berbahasa tamil Tamil Nesan and Malaysian Nanban melalui hubungan baik dengan pemilik syarikat masing – masing.

Ini semua bakal membunuh terus saki baki demokrasi dalam negara. Sudahlah semua media utama di kuasai parti pemerintah media alternatif pula di tekan dan di cengkam kerajaan melaui perbagai akta berkaitan.

Sehubungan dengan GERAK juga menyokong usaha Malaysia-based Centre for Independent Journalism (CIJ) in reiterating menuntut kerajaan Malaysia untuk mengkaji atau memansuhkan terus Akta cetak dan mesin cetak dan parlimen harus menubuhkan sebuah jawatankuasa terpilih mengenai kebebasan media.

‘KEBEBASAN MEDIA NAFAS DEMOKRASI’

No comments:

Post a Comment