Friday, January 14, 2011

Respon terhadap jawatan lantikan

Sebuah media arus perdana melaporkan mengenai komen saya yang seolah saya mempertikaikan lantikan jawatan oleh KEADILAN. Ramai yang keliru di sini saya ingin tegaskan;

1. Adalah menjadi hak Presiden dan MPP menamakan jawatan lantikan khususnya ketua - ketua perhubungan namun elok juga diambil pandangan dari bawah. Saya tidak menolak tetapi menerima lantikan tersebut cuma menimbulkan beberapa keraguan untuk sama fikirkan.
2. Kita (KEADILAN) mencanangkan isu autonomi dan memperkasa semula semangat federalisma namun jika dilihat dalam mentadbir parti kita agak membelakangkan penegasan tersebut. Walaupun kita belum punya kekuatan mengadakan Kongres Negeri yang merialisasikan semangat autonomi / federalisma dalam hal biar anak negeri tersebut menamakan pimpinan negeri tersebut, namun kita juga masih boleh punya cara pungutan suara dikalangan pimpinan negeri. Namun kelihatan dalam beberapa perkara ia agak dipinggirkan. malah ada negeri yang dihantar ketua dari luar negeri tersebut.
3. Lantikan dari mereka yang kalah dalam proses demokrasi di cabang mungkin boleh dilihat tidak memperakui demokrasi. Ia perlu diterangkan dengan anggota dibawah.
4. Alasan yang tidak konsisten juga dilihat boleh mengelirukan anggota. Seperti ada pimpinan yang menolak jawatan pusat untuk membolehkan dia mentadbir negeri...tetapi dalam masa yang sama ada pimpinan yang memegang jawatan utama dan tanggungjawab besar masih dibenar menjadi ketua negeri.
5. Dalam satu hal kononya dilantik Ketua negeri bukan dari ketua cabang atas alasan untuk ketua cabang beri tumpuan membina cabang dan oleh kerana itu Ketua negeri dilantik dari mereka bukan ketua cabang untuk tumpu usaha penyelarasan negeri. Malangnya di negeri yang lain Ketua cabang boleh pula dilantik ketua negeri.

Ini antara perkara yang saya khuatirkan akan mengelirukan anggota jika tidak ditangani dan diterangkan dengan betul KEADILAN akan menghantar isyarat mengelirukan dengan alasan yang tidak konsisten dan dilihat tidak mengangkat demokrasi dan semangat autonomi serta federalisma yang dipertegaskan sendiri.

Saya faham ramai rasa kurang senang dengan kenyataan saya, tetapi saya akan gusar jika saya duduk dalam parti tua yang jumud. Perbezaan pendapat dan ransangan pemikiran bagi parti reformasi seperti KEADILAN sudah tentu diperlukan untuk memperkukuh parti.

No comments:

Post a Comment