Sunday, January 16, 2011

Pengundi cina dalam Felda Tenang

SAMM telah memulakan gerak kerja di Tenang. Modus operandi sebelum Penamaan Calon ialah bergerak dalam kumpulan kecil dialog/sembang-sembang dengan pengundi tempatan serta lawatan perbincangan dengan bilik - bilik gerakan PR untuk bincang apa boleh dibantu. Cara ini dilihat lebih dekat dengan pengundi. Malah pengundi yang ditemui boleh bertanya perbagai soalan yang bermain difikiran mereka yang kadang - kadang kita tak terfikir pun persoalan itu penting.

13 Jan 2011 yang lepas dalam satu lawatan dan pertemuan dengan 10 orang pengundi Felda Tenang. che'GuBard turut disertai oleh beberapa petugas ANAK selain dari 'team SAMM'. Kami telah singgah dan berbincang dengan petugas-petugas bilik gerakan PR di Felda Tenang. Beberapa perkara dan program anak muda dibincang dan diselaraskan.

Namun yang paling menarik ialah penemuan beberapa nama pengundi Cina dalam senarai pemilih Felda Tenang yang mana peneroka Felda Tenang sendiri tidak mengenali mereka. Peti Undi Felda Tenang ialah antara Peti Undi dalam Dun Tenang yang akan diadakan PRK dalam masa terdekat ini.


Gambar di atas ialah senarai Pengundi Berdaftar yang diambil dari Bilik Gerakan PR Dun Tenang. Jelas tersenarai beberapa nama pengunci Cina. Jika ia senarai lama yang 'tersilap' tentu ia melibatkan pengundi saluran satu sahaja, tetapi turut tersenarai pengundi muda.

Sekurang - kurangnya setakat dikesan kira - kira 20 orang pengundi Cina dikesan di Felda Tenang.

Apa sebenarnya yang berlaku ? SPR harus tampil memberikan penjelasan.

Kepada seluruh rakyat Malaysia yang bertanggungjawab diharapkan dapat memeriksa nama dan no. kad pengenalan anda dan pastikan tempat mengundi kita seperti yang kita daftar. Terlalu banyak nama dialihkan tanpa sedar, nama hilang dari senarai.... malah lebih parah lagi ada nama yang tak dikenali tetapi wujud dalam senarai pemilih dan ada pula 'orang tertentu' yang datang mengundi bagi pihak nama itu.

3 comments:

  1. aku dok felda tenang...tapi aku tak pernah tau plak ada orang cina dok kat sini.ha3

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:43 AM

    Macam mana nampak bangsa Cina? Yang saya nampak... macam nombor kadpengenalan, nama pengundi, umur pengundi...Minta maaf, lajur bangsa tak ternampak dari sini.

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:26 AM

    Jikalau betul, perkara ini mesti dikemukakan kepada SPR. Tetapi pastikan ada bukti yang kukuh.....

    ReplyDelete