Saturday, January 08, 2011

Jom lihat penafian Rais rogol Amah

Pasukan Pembela Siber Rais Mula Bertindak & Robengah "Mengaku" Tidak Diperkosa Rais

Dalam kes membabitkan DS Rais Yatim, jurublog pro-UMCO yang bersimpati dengan Rais memulakan langkah untuk membela Rais. Mereka menuduh dua jurublog elit, iaitu Rocky dan BigDog yang mendedahkan hal ini mempunyai agenda tertentu terhadap Rais. Tulisan mereka turut "mengutuk" dan "menyindir" dua orang jurublog elit tersebut, malah sudah wujud "banner" yang mempermainkan kedua-dua jurublog itu. Ada sesetengah jurublog yang seolah-olah mengishytiharkan perang terhadap kedua-dua blog elit tersebut.

Walhal kedua-dua blog elit itu tidak menuduh atau menyiar nama Rais dalam kiriman mereka. Cuba baca kiriman pertama mereka tentang hal ini. Dalam kiriman tersebut, kedua-dua blog menimbulkan persoalan, dengan harapan persoalan itu akan disiasat oleh pihak polis. Kedua-dua blog itu menulis berdasarkan pendedahan Wikileaks dan dokumen yang dikatakan dikeluarkan oleh Migrant Care.

Blog-blog pro-PR juga menulis artikel di blog masing-masing berpandukan dokumen terbabit. Hal ini sekaligus menolak dakwaan bahawa blog-blog yang menyentuh isu ini mereka-reka cerita atau membuat tuduhan liar seperti yang terkandung dalam kenyataan media menteri tersebut. Malah setahu saya, blog yang mula-mula mengaitkan nama Rais secara jelas dengan kes ini ialah MT. Selepas itu, barulah blog-blog lain mengaitkan secara langsung nama Rais dengan kes tersebut.

Tiada siapa pun yang menuduh Rais merogol amahnya secara melulu. Jurublog dan pemimpin pembangkang mempersoalkan kesahihan kes itu dan meminta Rais menafikan tuduhan itu. Hasilnya, selepas dua minggu mendiamkan diri, Rais menafikan tuduhan itu dan menganggap pendedahan itu hanya bermotif politik, berniat jahat, berisi tuduhan liar, dan sebagainya. Penafian semata-mata tidak mencukupi kerana lazimnya orang yang bersalah pasti akan menafikan kesalahannya. Justeru semua pihak meminta pihak polis dan SKMM menyiasat kes ini dan sehingga kini tiada tindakan serius yang diambil.

Timbul persoalan di sini:

* Mengapa Rais tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Migrant Care yang dikatakan mengeluarkan dokumen yang mengaitkan Rais dengan kes merogol amah?
* Mengapa Rais tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Robengah
* Mengapa Rais mengambil masa dua minggu untuk menafikan tuduhan itu sedangkan beliau mengambil tindakan pantas untuk menyaman Rocky dalam satu tulisan yang mengaitkan anak lelakinya dengan geran RM1 bilion untuk menaik taraf akses jalur lebar di seluruh negara?
* Mengapa Pak Lah yang dikatakan mengetahui kes ini masih belum menafikan dakwaan bahawa beliau menyembunyikan hal ini?
* Mengapa pihak polis masih lagi belum menjalankan siasatan mendalam?
* Mengapa SKMM masih belum menyiasat kes ini seperti yang ditimbulkan oleh Rocky?

Antara persoalan yang dikemukakan oleh jurublog pro-UMCO termasuklah:

* Mengapa Robengah menunggu 5 bulan sebelum mendedahkan hal itu kepada Migrant Care? Dalam hal ini, Robengah mungkin masih dalam keadaan trauma dan merasa malu untuk mendedahkannya. Robengah mungkin tidak "setabah" Saiful Liwat. Hal ini turut didedahkan dalam dokumen tersebut yang menyatakan bahawa Robengah tidak mahu kes ini diperbesarkan kerana hal itu akan mendatangkan aib kepada keluarganya.
*Mengapa Husam yang mungkin mengetahui hal ini tidak mendedahkan hal ini? Yang ini, Datuk Husam perlu perjelaskan sendiri.

Hari ini sekumpulan jurublog pro-UMCO telah mengunjungi Rais di kediamannya. Misi mereka ialah membersihkan nama dan membela Rais. Macam tidak percaya, Rais kini menggunakan blog untuk membersihkan namanya. Adakah ini salah satu strategi yang difikirkan oleh Rais selama dua minggu mendiamkan diri? Saya petik sedikit:

Ikuti temubual ekslusif yang berjaya kami lakukan bersama Sumati di kediaman DS Dr Rais semalam. Temubual ekslusif ini disaksikan oleh beberapa bloggers termasuklah RBF, Parpu Kari, Gerakan Anti PKR (GAP), Papa Gomo, Darul Ehsan Today (DET), Megat Pisau, Medan Info Kita, Sanggah Tok Janggut, Gelombang Rakyat dan saya sendiri, Cucu Tok Selampit. Sahabat kami, Minaq Jinggo ditugaskan untuk merakamkan keterangan yang diambil dari rakan sebilik Robengah selama 10 tahun, Sumati.

Walaupun kami bloggers seperti nama di atas kerap berselisih pandangan mengenai sesuatu isu, sering bertelagah dan bertengkar sehinggakan pernah tidak bertegur sapa selama beberapa ketika, dalam isu DS Dr Rais Yatim difitnah dengan tuduhan mengaibkan iaitu memperkosa orang gajinya sendiri, kami membuang perbezaan di antara kami demi membersihkan nama seorang Menteri Kabinet yang cuba dijatuhkan oleh pihak-pihak tertantu.


Selain menyiarkan luahan hati Rais dan isteri, kumpulan jurublog itu juga menyiarkan berita yang menyiarkan kenyataan Kepala Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BNP2TKI) Jumhur Hidayat dan pengakuan Robengah yang mendakwa dirinya tidak pernah diperkosa (bersumberkan DetikNews, malah Astro Awani turut memetik berita di portal tersebut). Saya petik perenggan berkenaan:

Kepala Badan Nasional Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerjaya Indonesia (BNP2TKI) Jumhur Hidayat menegaskan, kasus dugaan pemerkosaan terhadap Tenaga Kerja Indonesia Rubingah (48) oleh Menteri Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia Datuk Rais Yatim, tidak pernah ada.

"Sudah ada keterangan langsung dari Ibu Rubingah dan juga pernyataan tertulis bahwa beliau tidak pernah mengalami pemerkosaan selama bekerja pada keluarga majikan Datuk Rais Yatim di Malaysia, termasuk perlakuan lain yang tidak pantas," kata Jumhur dalam rilis ke detikcom, Jumat (7/1/2011).


Kumpulan jurublog ini turut menyiarkan temubual eksklusif dengan pembantu rumah yang dikatakan rakan sebilik Robengah semasa berkhidmat di rumah Rais:

Sumati



Adakah dengan menyiarkan video ini, tuduhan terhadap Rais boleh didiamkan begitu sahaja? Adakah petikan daripada DetikNews itu sudah memadai untuk membersihkan nama Rais dan membakulsampahkan laporan polis yang telah dibuat oleh beberapa pihak? Orang mungkin akan mempersoal bahawa Sumati mungkin sudah diminta bercakap bohong. Kenyataan Robengah di Detik News itu mungkin direkayasa dan sebagainya. Justeru, penyiaran video dan laporan berita di portal itu bukanlah jalan terbaik untuk membersihkan nama Rais.

Jika benar Robengah tidak pernah diperkosa oleh Rais, maka pihak media seharusnya menemubual bekas amah tersebut (tidak perlu malu jika tidak diperkosa) dan siarkan pengakuannya di media. Malah, pihak polis perlu menemu bual bekas amah itu untuk melengkapkan siasatan mereka. Selain itu, Robengah perlu mengambil tindakan terhadap pihak yang mengeluarkan dokumen yang mendakwa bahawa dia telah diperkosa oleh Rais kerana dokumen itu turut mengaibkan dirinya.

Akhirnya, semua pihak yang prihatin berharap pihak polis dan SKMM menyiasat kes ini dengan seadil-adilnya dan memastikan pihak yang teraniaya terbela. Jika Rais tidak melakukannya, maka ambillah tindakan terhadap pihak yang menulis dokumen yang mengaitkan beliau dengan tuduhan ini. Orang tertanya-tanya tentang sebab Rais masih tidak bertindak balas terhadap Migrant Care yang didakwa mengeluarkan dokumen yang menjadi punca dakwaan rogol tersebut. Setidak-tidaknya, Rais perlu meminta Migrant Care meminta maaf secara terbuka atau menarik semula dokumen tersebut.

Tidak perlulah meluahkan isi hati dalam blog-blog tertentu atau memuat naik video pengakuan orang tertentu kerana tindakan itu bukanlah cara untuk membersihkan namanya. Sebagai menteri yang berlatarbelakangkan undang-undang Rais seharusnya mengetahui cara terbaik untuk membersihkan namanya daripada tuduhan itu. -duniacacamarba


Migrant Care Benarkan Pemerkosaan TKW

JAKARTA, KOMPAS.com — Migrant Care membenarkan dokumen rahasia yang dibocorkan situs penyingkap aib, WikiLeaks, soal kasus pemerkosaan tenaga kerja Indonesia bernama Robingah (46) dari Banjarnegara, Jawa Tengah.

Namun, lembaga pembela hak TKI ini mengaku sama sekali tidak pernah memublikasikan dokumen tersebut kepada publik kecuali Mabes Polri dan KBRI Kuala Lumpur.

"Desember tahun lalu WikiLeaks ungkap data tentang kasus pemerkosaan TKW (tenaga kerja wanita) di Malaysia. Kami nyatakan bahwa itu memang benar data investigasi kami. Namun, kami tidak pernah mempublikasikannya ke siapa pun," ucap Direktur Eksekutif Migrant Care Anis Hidayah, Jumat (7/1/2011) dalam jumpa pers di Warung Daun, Cikini, Jakarta.

Lebih lanjut, ia juga membenarkan soal pelaku pemerkosaan yang merupakan mantan menteri di Malaysia. "Walaupun ada asas praduga tak bersalah, di dalam laporan kami memang pelakunya mantan menteri," ujar Anis.

Ketika ditanya apakah benar mantan Menteri Komunikasi, Informasi, dan Kebudayaan Malaysia Rais Yatim yang melakukannya, Anis enggan menjawab. "Kami tidak bisa ungkap siapa yang melakukan, tapi kalau memang menteri itu sudah membantahnya, ya bisa jadi," ujarnya.

Dokumen rahasia terkait kasus pemerkosaan Rubingah yang terjadi di tahun 2007, ungkap Anis, hanya ditujukan untuk pihak pemerintah terkait, seperti KBRI Kuala Lumpur dan Mabes Polri. Dokumen diberikan ke Mabes Polri dengan tujuan melindungi Rubingah sebagai korban karena ketika itu masih belum ada Lembaga Perlindungan Saksi dan Korban.

"Yang jelas kami merahasiakan dokumen itu karena itulah kemauan korban. Ia tidak mau kasus ini di-blow up ke media dan kami menghargai haknya. Kami juga berada di luar panggung kepentingan politik kecuali kami hanya minta keadilan buruh migran," tuturnya.

Seperti diberitakan, kabar mengenai dugaan pemerkosaan mulai merebak stelah situs penyingkap dokumen rahasia, WikiLeaks, membeberkan sebuah dokumen yang menyebutkan bahwa mantan Menteri Informasi, Komunikasi, dan Kebudayaan Rais Yatim memerkosa TKW asal Banjarnegara, Rubingah.

WikiLeaks dikabarkan mengacu pada Rocky Bru, seorang blogger ternama di Malaysia dan juga mantan Pemimpin Redaksi The Malaysia Mail. Di blog tersebut Rocky memberikan tautan dokumen Migrant Care tersebut. Peristiwa ini pun sekarang menghebohkan publik Malaysia setelah salah satu surat kabarnya, Harakah Daily, mengutip bocoran data tentang pemerkosaan ini. -kompas.com




Mangsa rogol rayu identiti tidak didedah

NGO Indonesia yang memperjuangkan kes dakwaan rogol oleh seorang menteri kabinet semasa pentadbiran mantan perdana menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata mangsa dan keluarganya merayu agar identiti mereka dirahsiakan.

Ini kerana mereka bimbang impak skandal itu ke atas mereka dan kemungkinan menteri berkenaan yang kini berkhidmat di bawah pentadbiran perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak akan mempunyai kesan kepada mereka meskipun berada di Indonesia.

Menurut sepucuk surat yang didakwa ditulis oleh adik perempuan mangsa - yang disiarkan di beberapa blog - dan dihantar ke kedutaan Indonesia dan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur, kejadian rogol itu terus dirahsiakan kerana “menteri berkenaan mempunyai banyak wang dan kenalan di Indonesia.”

“Adalah dikhuatiri sesuatu akan berlaku kepada keluarga dan kakak saya seperti yang berlaku dalam kes Altantuya di Malaysia,”
petik surat yang ditulis pada pertengahan 2007 itu yang merujuk kepada pembunuhan kejam warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Ketika dihubungi ketika itu, pengarah Migrant Care yang berpangkalan di Jakarta, Anis Hidayah memberitahu Malaysiakini mereka tidak boleh menghebahkan kes itu kerana mangsa dan keluarganya- meskipun telah menjalani sesi kaunseling - menolak untuk membuat kenyataan umum dan mengheret menteri berkenaan ke mahkamah.

Isu yang tersorok selama tiga tahun itu muncul semula di alam siber sejak beberapa minggu lalu apabila ia dikatakan didedah oleh laman WikiLeaks.

Ketua pengarang The Malay Mail, Datuk Ahirudin Attan juga menulis mengenai pendedahan WikiLeak dalam blog Rocky Bru kelolaannya. Menurut beliau Pejabat Perdana Menteri yang ketika itu di bawah Abdullah juga menerima laporan berkenaan.

Pada 27 Disember 2009, kumpulan pelindung pendatang asing, Tenaganita mendesak kejadian rogol yang didakwa berlaku pada 19 Jun 2007 itu disiasat.

Pada laporan bertarikh Ogos 2007, Anis berkata perjumpaannya dengan mangsa berkenaan pada 24 Julai tahun yang sama di rumah mangsa di Madukara, Banjarnegara Jawa Tengah untuk mendapatkan maklumat.

Setelah dipujuk, mangsa berkenaan yang telah bekerja selama lapan tahun sebagai pembantu rumah kepada menteri berkenaan, akhirnya mengakui majikannya itu telah merogolnya.

Mangsa bagaimanapun merayu kepada Anis dan dua aktivis Migrant Care supaya kes perogolannya tidak dihebahkan kerana “bimbang malu ke atas dirinya, keluarga dan juga masyarakat di kampung mereka.”


Katanya, “beliau hanya orang kecil berbanding (menteri itu) adalah orang besar, jadi beliau amat takut dan meminta kes rogol itu ditutup,” petik laporan Anis. -malaysiakini


sumber : http://greenboc.blogspot.com/2011/01/episod-rogol-hendak-ditutup-begitu-saja.html

1 comment:

  1. Anonymous1:53 PM

    foto robengah ni yg mana satu yg betul..yg kluar dlm sinar ke atau yg gambo seksi dia pakai jeans tu?

    ReplyDelete