Tuesday, July 15, 2008

Debat dipendekan.

Pada bulan lalu, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek telah diundang oleh akhbar portal Agenda Daily untuk berdebat satu tajuk yang menglibatkan dasar negara dan kepentingan rakyat.
Debat yang bertajuk "Hari ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak" dijadualkan berlangsung pada 15 Julai, jam 9 malam pada asalnya akan disiarkan langsung melalui stesen televisyen TV3 dan Televisyen swasta Awani, dan stesen kerajaan RTM akan buat liputan tertunda. Namun sehari sebelum pendebatan ini, kami dimaklumkan dengan perubahan baru yang amat dikesali.

Pada saat-saat terakhir, TV3 batalkan siaran langsung, dan ditukarkan kepada stesen televisyen TV9. Akhirnya penyiaran hanya terhad kepada Bernama TV dan Astro Awani yang hanya mempunyai kira-kira 2 juta pelanggan dalam negara ini; dan TV9 satu-satunya stesen televisyen awam yang mempunyai liputan pelanggan yang terhad.

Apa yang mengecewakan lagi ialah, disebabkan oleh pertukaran stesen penyiaran dari stesen kerajaan kepada stesen swasta, masa penyiaran telah dikurangkan dari satu jam setengah kepada 52 minit ditambah dengan 8 minit iklan.

Pertukaran stesen penyiaran dan pengurangan masa siaran jelas adalah untuk menyekat orang awam daripada mengikuti perdebatan yang jarang ini bagi mendengar penjelasan Anwar Ibrahim berhubung dengan isu harga minyak.

Tindakan ini timbul tidak lain daripada rasa takut Barisan Nasional untuk berhadapan dengan Anwar Ibrahim dalam isu yang menjadi perhatian semua rakyat.

Walau bagaimanapun, Anwar akan tetap menghadiri program Debat tersebut demi kepentingan rakyat umum.

15 comments:

  1. Anonymous1:18 PM

    walaupun Shabery ni cuma layak dibelasah oleh engkau saja cheGuBard tapi takpela oleh kerana memenuhi janji sedia debat DSAI tetap pergi debat...

    sampaikan salam aku pada DSAi... ingat jaga air minum dan makan jangan jadi arwah ust. fadhil lepas makan minum ngan mahathir masa debat palastin terus 'kacau' kesihatan...

    aku doakan dr jauh

    ReplyDelete
  2. hairul.
    Peluang yang baik. Harap DSAI dapat sampaikan semua fakta-fakta yang bernas dan mudah di fahami oleh rakyat luar bandar. Depa ni yang dok keras lagi. Susah nak berubah. Kita kat bandar ni insyaallah dengar cakap.

    Mudah-mudahan selepas debat ini cepatlah ke Putrajaya pulak. Dah sampai janganlah lupa pada kami rakyat yang hina ni.

    Muka chegubard mcm Nazri Aziz tanpa cermin mata. He, he.

    note: teringat cerita The Last King of Scotland. Lakonan Forest Whitaker. Jangan jd mcm tu dah lah.

    ReplyDelete
  3. reformasi3:52 PM

    Kalau takut baik batalkan je..suruh anwar brahim minum air zam zam banyak2

    ReplyDelete
  4. bluementos3:59 PM

    Yang paling penting malam ni, nak tengok debat tu sebab nak tahu sangat macam mana cadangan Anwar nak turunkan harga minyak..
    Nak tahu sangat berapalah jauh turun harga minyak yang mampu diberikan olah Anwar.

    ReplyDelete
  5. Anonymous8:38 PM

    kita tgk la mcmn si shabery ni kna 'tlanjang' dgn DSAI mlm ni...
    aku xtrkejut pn psal perubahan tu tp aku trjejut psal parti korup umno ni brani jugak utk debat yg akan mnunjukkan 'kebodohan' mereka tu nnt...
    tp aku yakin umno xkan 'kalah' mlm ni,dgn kata lain si shabery ni xkan letak jawatan walaupn kita smua nmpk yg dia dh dikalahkn dgn hujah2 DSAI tu nnt...
    ...lawan tetap lawan...

    ......GANYANG unmo....!!!!!!....





    aku ada 1 pernintaan kt ko cikgu.tlg ulas psl tndakan si ezam 'mnjilat ludah,nya dgn kmbali ke pngkuan parti yg paling korup n mahapenipu malaysia ni...
    aku pasti rmai yg xtahu n nk tahu situasi yg sebenar..

    ReplyDelete
  6. Anonymous11:37 PM

    I dapat saksikan melalui ipgolable. Shabery tidak menjawab soalan dan tidak bedasarkan topik. Dia lebih banyak buat personal attack yang tak kena-mengena. Isi debat Shabery bunyi budak hingus yang bergaduh kat sekolah rendah.

    Dia bukan weight DSAI lah..... Betul2 light weight.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:52 PM

    Bad,

    Ketara DSAI lebih layak menjadi Menteri kalau nak banding dengan Shabery...

    Betulah Bad jaga makan minum kau sekali....

    Tahniah kepada Bro. Zul yang setia menemani DSAI...


    Budak Rantau

    ReplyDelete
  8. Anonymous3:24 AM

    PKR needs intelligence unit

    or else you will see its downfall

    ReplyDelete
  9. abdul9:12 AM

    The police detained DSAI in the police cells because they want to take his hair samples that may have fallen while he was asleep and say that they were found in the condo. Can someone warn DSAI of that NOW and also his lawyers about it? Do it now and now.

    ReplyDelete
  10. saudara bad, perlu confirmation, betulkah saudara ditawarkan bekerja di KDEB negeri selangor?menggantikan rosli ibrahim yg resign baru2 ni..kenyataan ini telah di dedahkan oleh sorang forumer kat tranungkite.

    ReplyDelete
  11. Pemuda Seputeh4:35 PM

    Saudara,

    Peluang telah diberikan kpd parti pembangkang utk keluar di kaca TV, masih lagi tak berpuas hati. MMg dasar pembangkang,nampak yg tak baik saja,yg elok tak pernah diberi pujian.
    Ini lah dasr manusia yg tak kenang budi baik orang lain, spt pepatah melayu ( tapi korang bukan melayu sgt,sanggup kepit dgn DAP ) Dah diberi betis nak peha.
    Terus kan perjuangan sesat saudara tu.
    Assalamualaikum.

    ReplyDelete
  12. Anonymous8:08 PM

    Bn takut

    ReplyDelete
  13. Anonymous1:09 AM

    Harga minyak Singapura turun lagi, kali kelima dalam 20 hari
    Oleh BHS
    Selasa, 29 Julai 2008
    HARGA minyak petrol turun lagi semalam, sebanyak 10 sen setiap liter - penurunan terbesar sejak Ogos 2003. Ini kali kelima harga minyak petrol turun dalam masa 20 hari.

    Langkah mengurangkan harga minyak petrol semalam dimulakan Shell, yang kemudian diikuti Caltex, Singapore Petroleum Company (SPC) dan Mobil.

    Dengan penurunan harga itu, harga minyak petrol sebelum ditolak diskaun di kedai minyak sekarang adalah $2.110 seliter bagi petrol oktana 98, $2.036 seliter bagi petrol oktana 95 dan $2.003 seliter bagi petrol oktana 92.

    Harga minyak petrol premium sebelum ditolak diskaun pula adalah $2.239 seliter bagi Shell V-Power dan $2.236 seliter bagi Caltex Platinum.

    Menurut para penganalisis, harga minyak petrol turun kebelakangan ini kerana kebimbangan tentang permintaan minyak semakin reda.

    Harga minyak mentah mencecah paras AS$100 setong pada awal tahun ini, sebelum meningkat ke beberapa paras rekod akibat kebimbangan mengenai permintaan minyak yang terus bertambah ekoran ketegangan antara Barat dengan Iran mengenai program nuklear Teheran.

    Ketidakstabilan di Nigeria, salah sebuah negara pengeluar minyak Afrika utama, turut menjadi faktor, kata para pengamat.

    Harga minyak boleh jatuh ke paras AS$70 dan AS$80 setong jika dolar Amerika terus kukuh dan kebimbangan mengenai Iran berkurangan, kata ketua Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (Opec), Chakib Khelil, Sabtu lalu.

    Berita penurunan harga minyak petrol semalam melegakan para pemandu, terutama seperti Muhd Fuzail, yang perbelanjaan kereta beliau mencecah sekitar $500 sebulan.

    'Oleh kerana saya perlu menggunakan kereta untuk ke sana sini dalam menjalankan tugas saya, tentunya penurunan harga minyak menggembirakan saya.

    'Saya harap harga minyak akan terus berkurangan,' kata pegawai teknikal berumur 32 tahun itu.

    Malaysia bila lagi?aku tak tahulah sampai bila rakyat malaysia nak diperbodohkan oleh rejim Barisan Nasiaonal.dolah badawi memang kaki pembelit,putar alam.

    ReplyDelete
  14. Anonymous1:10 AM

    Harga minyak Singapura turun lagi, kali kelima dalam 20 hari
    Oleh BHS
    Selasa, 29 Julai 2008
    HARGA minyak petrol turun lagi semalam, sebanyak 10 sen setiap liter - penurunan terbesar sejak Ogos 2003. Ini kali kelima harga minyak petrol turun dalam masa 20 hari.

    Langkah mengurangkan harga minyak petrol semalam dimulakan Shell, yang kemudian diikuti Caltex, Singapore Petroleum Company (SPC) dan Mobil.

    Dengan penurunan harga itu, harga minyak petrol sebelum ditolak diskaun di kedai minyak sekarang adalah $2.110 seliter bagi petrol oktana 98, $2.036 seliter bagi petrol oktana 95 dan $2.003 seliter bagi petrol oktana 92.

    Harga minyak petrol premium sebelum ditolak diskaun pula adalah $2.239 seliter bagi Shell V-Power dan $2.236 seliter bagi Caltex Platinum.

    Menurut para penganalisis, harga minyak petrol turun kebelakangan ini kerana kebimbangan tentang permintaan minyak semakin reda.

    Harga minyak mentah mencecah paras AS$100 setong pada awal tahun ini, sebelum meningkat ke beberapa paras rekod akibat kebimbangan mengenai permintaan minyak yang terus bertambah ekoran ketegangan antara Barat dengan Iran mengenai program nuklear Teheran.

    Ketidakstabilan di Nigeria, salah sebuah negara pengeluar minyak Afrika utama, turut menjadi faktor, kata para pengamat.

    Harga minyak boleh jatuh ke paras AS$70 dan AS$80 setong jika dolar Amerika terus kukuh dan kebimbangan mengenai Iran berkurangan, kata ketua Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (Opec), Chakib Khelil, Sabtu lalu.

    Berita penurunan harga minyak petrol semalam melegakan para pemandu, terutama seperti Muhd Fuzail, yang perbelanjaan kereta beliau mencecah sekitar $500 sebulan.

    'Oleh kerana saya perlu menggunakan kereta untuk ke sana sini dalam menjalankan tugas saya, tentunya penurunan harga minyak menggembirakan saya.

    'Saya harap harga minyak akan terus berkurangan,' kata pegawai teknikal berumur 32 tahun itu.

    Malaysia bila lagi?aku tak tahulah sampai bila rakyat malaysia nak diperbodohkan oleh rejim Barisan Nasiaonal.dolah badawi memang kaki pembelit,putar alam.

    ReplyDelete
  15. Anonymous1:10 AM

    Harga minyak Singapura turun lagi, kali kelima dalam 20 hari
    Oleh BHS
    Selasa, 29 Julai 2008
    HARGA minyak petrol turun lagi semalam, sebanyak 10 sen setiap liter - penurunan terbesar sejak Ogos 2003. Ini kali kelima harga minyak petrol turun dalam masa 20 hari.

    Langkah mengurangkan harga minyak petrol semalam dimulakan Shell, yang kemudian diikuti Caltex, Singapore Petroleum Company (SPC) dan Mobil.

    Dengan penurunan harga itu, harga minyak petrol sebelum ditolak diskaun di kedai minyak sekarang adalah $2.110 seliter bagi petrol oktana 98, $2.036 seliter bagi petrol oktana 95 dan $2.003 seliter bagi petrol oktana 92.

    Harga minyak petrol premium sebelum ditolak diskaun pula adalah $2.239 seliter bagi Shell V-Power dan $2.236 seliter bagi Caltex Platinum.

    Menurut para penganalisis, harga minyak petrol turun kebelakangan ini kerana kebimbangan tentang permintaan minyak semakin reda.

    Harga minyak mentah mencecah paras AS$100 setong pada awal tahun ini, sebelum meningkat ke beberapa paras rekod akibat kebimbangan mengenai permintaan minyak yang terus bertambah ekoran ketegangan antara Barat dengan Iran mengenai program nuklear Teheran.

    Ketidakstabilan di Nigeria, salah sebuah negara pengeluar minyak Afrika utama, turut menjadi faktor, kata para pengamat.

    Harga minyak boleh jatuh ke paras AS$70 dan AS$80 setong jika dolar Amerika terus kukuh dan kebimbangan mengenai Iran berkurangan, kata ketua Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Minyak (Opec), Chakib Khelil, Sabtu lalu.

    Berita penurunan harga minyak petrol semalam melegakan para pemandu, terutama seperti Muhd Fuzail, yang perbelanjaan kereta beliau mencecah sekitar $500 sebulan.

    'Oleh kerana saya perlu menggunakan kereta untuk ke sana sini dalam menjalankan tugas saya, tentunya penurunan harga minyak menggembirakan saya.

    'Saya harap harga minyak akan terus berkurangan,' kata pegawai teknikal berumur 32 tahun itu.

    Malaysia bila lagi?aku tak tahulah sampai bila rakyat malaysia nak diperbodohkan oleh rejim Barisan Nasiaonal.dolah badawi memang kaki pembelit,putar alam.

    ReplyDelete