Friday, March 16, 2007

catatan anak muda mengenai rasuah....dan pandangan TPM

"cik senyum2 ni. ke cik nak kira mcm mana?"- polis
"kalo setel kat sini mcm mana? tapi tak banyak yg saya ada"-aku
"berapa cik ada?"- polis
[aku check wallet, cuma ada duit rm50 jek beberapa keping. dem!!! mana duit rm10 aku???]
"rm50"-aku
"ok. kalo nak kasi, kasi cepat. ada orang datang tu"- polis
[aku hulur rm50 tu kat dia]
"letak dalam [bakul] ni"-polis
[aku letak dalam bakul moto polis tu]
"ok setel ek"- aku
aku ambik lesen dan ic aku lalu blah dari situ.
nak ikutkan, aku tak nak kasi duit kat polis tu. tapi memikirkan sebelum ni aku dah kena saman rm300, dan aku memang tak sanggup nak bayar beratus2 lagi buat kali kedua. jadi, aku kasi rm50. bukan niat aku nak kasi, tapi aku TERPAKSA kasi. ni kira aku pemberi rasuah jugak ke ah? kalau betul aku dalam kategori orang pemberi rasuah, bukan aku sorang yang kasi rasuah. ramai lagi kat luar sana tu!
...........................................
atas itu adalah petikan catatan seorang anak muda yang aku kenali di laman blognya http://www.bilik.blogspot.com/ mengenai pengalaman dia dan rasuah di negara ini, di bawah ini pula komen seorang blogger http://www.jahilgoblog.net , yang memberi respon mengenai pandangan seorang Timbalan Perdana Menteri yang bukan sahaja negaranya kini dipandang hina kerana rasuah malah dirinya juga terpalit skandal rasuah dan pembunuhan wanita Monggolia.
.........................................
Utusan Malaysia... hari ni (link), najib ulas pasai rasuah. aku tertarik dengan statement glokalnya yang berbunyi :
...kerajaan tidak terpengaruh dengan sebarang kaji selidik yang menggambarkan indeks rasuah di negara ini semakin tinggi.

alasannya cukup mudah :

...indeks rasuah tersebut menggunakan metodologi yang tidak diketahui sedangkan kerajaan telah lama berusaha keras memerangi jenayah rasuah daripada berleluasa...

ni.. kalau kat sekolah dulu, cikgu aku gunakan penyataan yang aku petik tadi untuk dicontohkan kepada perlakuan "bodoh sombong". dia tak mengaku kata dia tak reti, dalam masa yang sama, dia tuduh kata orang lain pun tak reti. maka jadilah dia kelihatan sombong dalam keadaan yang amat bodoh. contoh dia tak reti, dan dia kata orang lain tak reti

Banyak perkhidmatan seperti ini ada dalam pasaran dan kita tidak tahu kaedah metodologi yang digunakan...
kalau tadak kaedah metodologi, mana datang kesimpulan? nak pegang pada apa? kalau ada kaedah dan metodologi, takkan tak diberitahu untuk memperkemaskan fakta dan kesimpulan yang dibuat? kalau dah kata "ada dalam pasaran", maksudnya kena beli. takkan kita cuma beli satu perenggan saja :

"Tun / Tan Sri / Dato' Sri / Dato' / Tuan,

Laporan penuh indeks prestasi rasuah di Malaysia
Adalah ini dilaporkan bahawa indeks rasuah di Malaysia semakin meningkat. Sekarang di tahap ke 7 daripada 10 tahap.

Sekian, Terima Kasih"

- HARGA RM40,000.00.

GILA KAA???

ni apa jenih manusia yang kelaku bangang sampai ke tahap ni? aku tak marah sangat si glokal ni nak buat statement hapa pun, tapi yang aku hangin bila dia jawab seolah2 manusia yang hidup di tanah melayu ni tadak kepala hotak lansung! dia ingat apa benda yang dia cakap semua rakyat akan telan bulat2.

hang jawab la bagi nampak terer sikit. bagi nampak kemaih sikit daripada pak lah nuh. jawabla bagi ada style sikit. bagi nampak glokal sikit. ni adaaa ka jawab lagutu?

atau mungkin dia pun dah tadak alasan apa kot? dengan rasuah semakin menjadi2... dengan pak lah dok gheja lena dalam miting, dengan pembangkang dok gheja cucuk altantuya keliling pinggang dia, dengan Rosmah yang dah rasa jadi "first lady", dengan kronisme dan nepotisme yang diamalkan oleh dia sendiri dalam kerajaan sekarang (lamaaa dah tak dengaq kronisme & nepotisme ni... rindu pulak nak sebut), dan dengan dia sendiri didoakan oleh semua manusia di atas tanah melayu ni sebagai pemimpin yang diharapkan tidak menjadi perdana menteri.... mungkin itu sajalah alasan paling selamat yang terfikir olehnya.

rasuah merupakan satu isu serius. kalau dia sendiri akui tengah melaksanakan langkah2 yang bersesuaian untuk menangani gejala rasuah, dan dalam masa yang sama ianya terus2an meningkat, dia seharusnya mempertimbangkan laporan dari pihak lain untuk meneliti dan menilai semula keberkesanan program "anti rasuah"nya. bukannya teghuih lempaq ke tepi semua laporan2 yang bukan datang dari dalam kerajaan. kalau dia tamau dengaq cakap pembangkang sebab katanya pembangkang hanya dok cari salah dia saja, apa halnya cakap2 dari orang yang lansung tadak kaitan dengan kerajaan tanah melayu ni?

kalau cakap semuuuuaaaa orang hang tamau dengaq, hang nak dengaq cakap sapa? cakap pak lah? bila masa paklah nak becakap kalau dia asyik dok lena? cakap rakyat? sapa nak dengaq? sami belu sendiri mengaku dia tak tau pun rakyat bantah kenaikan tol sunway sebelum dia "cadang"kan pada kabinet untuk menaikkan harga... sedangkan ada rakyat yang kenyang makan but FRU membantah kenaikan tu!

nilah sindrom "denialisme" yang ada dalam kerajaan.. dan ia menjadi bertambah2 teruk dan memualkan rakyat bawahan macam aku. bukan setakat nak terjeluak saja.. tapi dah nak termuntah!

tapi dalam pada masa yang sama.. aku jugak pelik. ketika bukti mengenai penyelewengan rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh pak2 menteri semakin hari semakin hebat diperkatakan, sokongan kepada mereka tak pernah nampak lunturnya. dalam mereka "memperhebatkan" serangan terhadap rasuah yang hasilnya bukan menurunkan, tapi menaikkan lagi indeks rasuah, "rakyat" masih lagi mengangguk membenarkan sebarang penyataan "denial" dari kerajaan. dan dalam lenanya pak lah dalam setiap mesyuarat, dan "saya tidak tahu menahu" dah meniti di bibir mulutnya setiap kali isu dibangkitkan, rakyat masih lagi yakin tentang kehebatan dan kegemilangan pemerintahannya sekarang.

aku tak tau nak kata sapa yang bangang sekarang ni. adakah rakyat? atau pak2 menteri? atau pembangkang yang tak pernah penat membetah?
tapi yang nyata tidak bangang sekarang ini ialah pak lah.. kerana dalam tidur pun dia masih boleh memerintah...
.............................................
cheguBard : please think !
PERC 2007 Corruption Ranking forewarning Malaysia heading south towards No. 50th placing in TI CPI 2007 in conjunction with Malaysia’s 50th Merdeka anniversary and may even lose out to China and India
More bad news for the country and the 40-month Abdullah premiership on the anti-corruption front, although some media, whether intentionally or otherwise, seems to be presenting it as a plus and positive for Malaysia.

The Hong Kong-based Political and Economic Risk Consultancy (PERC) 2007 corruption table in Asia, which is released every year based on a poll of expatriates working in Asia on their perceptions on corruption, is bad and grim news for all Malaysians concerned about national integrity, good governance and international competitiveness.

In a grading system with zero as the best possible score and 10 as the worst, Malaysia was ranked sixth in Asia with a score of 6.25 by PERC Corruption Asia 2007.

In 1996, Malaysia was ranked No. 4 with a score of 5, a reflection of the relentless deterioration of the corruption problem in the country over the years.

As the PERC annual corruption ranking is one of the polls used by Transparency International (TI) for its annual Corruption Perception Index (CPI), this is very bad news as the PERC 2007 Corruption Table is a forewarning that Malaysia is heading south towards No. 50 placing in TI CPI 2007 on the occasion of Malaysia’s 50th Merdeka anniversary this year.

There are many grim warnings from the 2007 PERC Corruption Table (Asia) that Malaysia is losing out in our international competitiveness because of our failure to enhance our good governance indicators, particularly in the war against corruption.

It will not be long before Malaysia slips further in the Asian and international corruption rankings, as we are also losing out to China and India.

In 1996, China was ranked the No.12 in Asia with a score of 8, but it has now leapt to No. 7, breathing down the neck of Malaysia, with a score of 6.29, only 0.04 marginally less than Malaysia’s score of 6.25. India was ranked No. 8 with a score of 6.86 in 1996, and although it is ranked No. 9, its score has improved to 6.67, or 0.4.2 behind Malaysia.

If Malaysia does not pull up our bootstraps in the fight against corruption, we will soon be losing out to China and India – and it must be regarded as a national shame and tragedy if in any future international corruption ranking, Malaysia is regarded as so corrupt as even to lose out to China and India!

No comments:

Post a Comment