Thursday, August 12, 2010

Umno-BN Didakwa Cuba Ulangi Operasi Lalang 1987 (SK)

KUALA LUMPUR 11 0gos - Umno-Barisan Nasional didakwa membuat perancangan rapi bagi mencetuskan kegelisahan dan ketegangan kaum di negara ini apabila satu persatu pemimpinnya mula mengeluarkan pelbagai kenyataan bersifat perkauman.

Trend ke arah itu dipercayai menyediakan landasan dalam usaha politik kedurjanaan Umno-BN untuk mengulangi semula Operasi Lalang pada sekitar 1987 di mana ratusan pemimpin pembangkang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Badrul Hisham Shaharin aka CheGuBard berkata, tindak-tanduk itu dapat dilihat daripada kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang menghina Islam dan masyarakat Melayu baru-baru ini.

"Kenyataan ini sengaja dikeluarkan semata untuk meraih sokongan orang Cina khususnya bukan Islam yang menjadi kekuatan MCA sebelum ini, sebaliknya mutakhir ini semakin menjauhi MCA."

"Kenyataan ini juga ada kaitannya dengan pelan besar rejim untuk mewujudkan ketegangan kaum, memainkan skrip lama untuk kekal berkuasa. Setiap kali gabungan pewaris penjajah hampir hilang populariti maka mereka akan memainkan sentimen kaum untuk kembali meraih simpati rakyat yang dipecah perintah berdasarkan kaum mengikut pemikiran penjajah dahulu," kata beliau selepas menyerahkan memorandum bantahan kepada Soi Lek bersama Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menghantar berhubung kenyataannya sambil mendesak beliau memohon maaf secara terbuka dalam masa 14 hari.

Memorandum itu diserahkan kepada Pembantu Khas Presiden MCA itu, Yap Chin Chin di Bangunan MCA, Jalan Ampang tengahari semalam.

"SAMM yang terdiri anak muda Malaysia daripada pelbagai latar kaum dengan ini menyatakan amaran kepada Dr Chua untuk menarik semula kenyataannya yang menghina Islam dan memohon maaf dalam tempoh 14 hari atau berdepan dengan aksi anak muda di seluruh negara," tegas beliau.

Pada 6 Ogos lalu, Chua secara terbuka mengecam PAS termasuk Umno kerana didakwa menggunakan agama bagi meraih sokongan di kalangan masyarakat Melayu dan Islam dengan memberi gambaran negara Islam tidak progresif serta mengamalkan rasuah.

Menurut CheGuBard, sentimen perkauman biasanya digunakan Umno-BN bagi menimbulkan huru-hara dan mencetuskan ketegangan kaum apabila parti pemerintah itu mula kehilangan sokongan dari rakyat sepertimana berlaku pada 1987.

"Rakyat masih tidak lupa bagaimana pada tahun 1986/1987 ketika Umno dan parti gabungan BN sedang menghadapi konflik dalaman dan makin menghilang populariti, Lee Kim Sai, Ketua Pemuda MCA dan Najib Razak, Pemuda Umno telah melancarkan perang kaum.

"Setelah suhu permusuhan kaum naik, regim mengambil kesempatan menahan pimpinan rakyat yang progresif di bawah ISA dengan tema Operasi Lalang. Dua watak penting pembakar sentimen kaum terlepas malah seorang darinya sudah menjadi perdana menteri dan berselindung di balik slogan 1Malaysia," ujar beliau.

No comments:

Post a Comment