Saturday, August 13, 2016

Anak Mahathir bakal didakwa kerana kesalahan Insider Trading ?

Catatan Umum

13 Ogos 2016

Apa dia Insider Trading ?

Insider Trading: Jualan atau belian sesuatu kaunter saham dilakukan oleh individu yang memiliki maklumatnon-public material yang memberi kesan kepada harga sesuatu kaunter saham sekiranya maklumat tersebut diketahui umum
 
Aktiviti insider trading sebenarnya merupakan suatu kesalahan di USA dan juga di Malaysia. Di bawah seksyen 188 (Capital Markets and Services Act 2007), sekiranya disabitkan kesalahan, pelaku boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebihi 10 tahun dan denda tidak kurang daripada RM1 juta.
 
Sebagai contoh, syarikat A bakal dianugerahkan kontrak berjumlah RM100 juta pada 17 Mac 2015. Individu X yang memiliki maklumat mengenari perkara tersebut (mungkin yang menguruskan tender) membeli saham syarikat A pada pagi 17 Mac 2015 sebelum berita diumumkan. Apabila berita mengenai kontrak tersebut diumumkan pada 18 Mac 2015 misalnya, saham tersebut naik 20% dan individu X menjual saham yang dibeli lebih awal tadi dengan keuntungan 20%.

Rakan Kongsi Mokhzani Mahathir didakwa Insider Trading

Pada 29 Julai 2016 lalu, rakan kongsi Mokhzani Mahathir dalam Kencana Petroleum, Yeow Kheng Chew telah didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas kesalahan 'insider trading' sejumlah saham Kencana sekitar tahun 2011. Bekas Pengarah, Yeow Kheng Chew, 64, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan memperoleh 1.159 juta unit saham Kenchana Petroleum melalui akaun sistem depositori pusat Paulene Chee pada sekitar 8 Julai 2011.

Maka Yeow Keng Chew tidak didakwa seorang tetapi turut didakwa ialah Paulene Chee selain Tan Yee Chee yang merupakan rakan remiser beliau. Dalam kesalahan Insider Trading ini semua yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung tidak akan terlepas.

Mokhzani keluar dari Kencana Group pada tahun 2015 tapi masih mengekalkan sejumlah saham yang besar dalam syarikat tersebut. Persoalan sangat penting berdasarkan kedudukan Mokhzani ketika itu kemungkinan dia terlibat itu sangat tinggi. Jika dirujuk artikal What’s Mokhzani up to at Yinson? klik http://cms-m.kinibiz.com/story/tigertalk/27933/what%E2%80%99s-mokhzani-up-to-at-yinson.html keyakinan terhadap penglibatan Mokhzani ada asasnya.

Ramai mungkin tak perasan  bahawa ini adalah kali kedua nama Mahathir dikaitkan dengan Insider Trading. 

Sebelum ini seorang bekas pengarah, Repco Low turut dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun kerana kesalahan yang sama.  Kesnya, Repco Low dikatakan kerana diarahkan membeli sahamnya sendiri oleh Mahathir dalam usaha menangani kesan krisis ekonomi 1997.

1998 antara alasan pemecatan Anwar Ibrahim kerana keengganan Anwar menggunakan 'wang rakyat' bagi bail out anak Mahathir namun kini sekali lagi nak Mahathir berdepan keadaan getir cuma menariknya adakah Najib cukup jantan bagi memberikan ruang kepada Peguam Negara mendakwa anak Mahathir atau Mahathir akan menggunakan gerakan politiknya sebagai 'bargain' untuk menyelamatkan anaknya.

Catatan che'GuBard, SAMM

No comments:

Post a Comment