Thursday, November 11, 2010

Siasatan Jenyah: Pendedahan Pegawai Kanan Polis

SAC II Dato Mat Zain Ibrahim, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah PDRM Kuala Lumpur menulis surat panjang Oktober lalu kpd Datin Kalsom Taib, pengarang buku The Shafee Yahaya Story – Estate Boy To ACA Chief.
Saya menelaah semula warkah tersebut kerana Dato Mat Zain merupakan ketua pegawai penyiasat kes “mata lebam”, “pemalsuan keterangan Dr Abdul Rahman dari Hospital Kuala Lumpur”, penglibatan Tan Sri Musa Hassan dan Tan Sri Gani Patail. Beliau juga bertanggungjawan menyiasat kes berkaitan keterangan Dato Shafie Yahaya di mahkamah tinggi yang mendakwa Tun Dr Mahathir mengarahkan beliau menutup siasatan rasuah terhadap Ketua Pengarah Unit Perancangan Ekonomi ketika itu Tan Sri Ali Abul Hassan.

Dalam mana saja sistem yang telus dan adil, surat sebegini pasti menggemparkan kerana tampak menjejaskan sistem siasatan jenayah polis; perana BPR (kini SPRM); Jabatan Peguam Negara dan badan Kehakiman. Dato Mat Zain menegaskan lagi kebenaran keterangan saya dalam suratnya kepada Timbalan Ketua Polis Negara. Malah beliau menyoal: “siapa yang menyebabkan sistem keadilan jenayah kita menjadi kucar kacir…?”

Saya menggesa saudara semua meneliti surat tersebut dalam semangat ayat al Quran yang disebut oleh Datin Kalsum dan diulang oleh Dato Mat Zain.

“Dan jgnlah kamu campuradukkan kebenaran dgn kebatilan; dan jgnlah kamu sembunyikan kebenaran, sedangkan kamu mengetahuinya” –Al Baqarah: 42

ANWAR IBRAHIM

1 comment:

  1. Anonymous2:31 PM

    dah lah bad DSAI memang dah benci kau tak payahlah nak masukkan kenyataan dia tak akan ubah .>>>

    semua org tahu DSAI pilih Shamsul...

    hidup Shamsul

    ReplyDelete