Tuesday, November 02, 2010

Regim 'ambush' rakyat di tengah malam

Sejak petang semalam hampir semua sistem komunikasi media 'alternatif' melaporkan bahawa minyak akan naik menjelang tengah malam. Ramai rakyat tidak mempercayai perkara tersebut, tidak mungkin dalam sebuah kerajaan yang begitu bertamadun dengan menggunakan slogan rakyat didahulukan akan menaikkan harga bahan bakar utama negara secara senyap-senyap dan tidak bertanggungjawab.

Malangnya selepas bangun pagi, seluruh rakyat tersentak dengan ketidak pedulian regim kepada rakyat. Rakyat telah diambush secara senyap ketika tengah malam dengan menaikkan harga minyak secara senyap.

Kenaikan dinaikkan ketika rakyat mengeluh dengan kos sara hidup yang semakin naik. Harga barang dan perbagai kos hidup mula sedikit stabil. Kebanyakan rakyat baru nak sesuaikan diri (adjust nafas), namun 'ambush' tengah malam semalam umpama taktik gerila yang menyentak rakyat semula. Selepas ini pasti diekori dengan kenaikan lain - lain perkara yang bersangkutan dengan kehidupan rakyat.

Tidak kedengaran kenaikan besar bahan api dunia tetapi regim ini terus menaikkan.

Ketika ini 2 pilihanraya kecil sedang berjalan. Kenaikan ini secara tidak lansung menunjukkan Regim ini sedang menguji kepekaan rakyat. Jika mereka menang pilihanraya ini maka jelas rakyat tidak peka dan regim akan pasti terus gila tidak mempedulikan rakyat.

Kenaikan berjadual ini adalah juga hasil cadangan dari Jawatankuasa Pemandu yang dibentang oleh Idris Jala beberapa ketika lalu.

Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2011 sebelum ini mengumumkan pembinaan Menara Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat bernilai RM5 bilion bagi menarik pelabur dan pelancong.

Dengan keputusan menaikkan harga minyak tersebut, membuktikan bajet yang dibentang mementingkan projek mega dari keperluan rakyat.

Kita bercakap tentang kedudukan kewangan negara yang mantap, dalam masa sama kerajaan alihkan beban kepada rakyat.

Kepada pengundi Galas dan Batu Sapi jika Bn menang percayalah pasti banyak lagi kenaikan selepas ini. Ini ujian kepekaan rakyat.

Menurut laporan media, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Rohani Abdul Karim di Dewan Rakyat hari ini bagaimanapun menjelaskan, kenaikan tersebut adalah biasa.

No comments:

Post a Comment