Monday, November 15, 2010

Rakaman seorang blogger : "Sudut Pandang" Chegubard dan Shamsul Iskandar

di bawah ini ialah petikan tulisan dari Sharpshooter.blogspot.com

Hajat untuk berdebat di antara Chegubard dan Shamsul Iskandar tidak kesampaian apabila Shamsul memilih untuk tidak menjawab pelawaan debat Chegubard.

Semasa debat Ketua AMK diadakan di Taiping, yang hadir cuma Chegubard, Hasmi Hashim dan Rafizi, Shamsul tidak hadir kerana ketika itu Shamsul berhasrat untk bertanding Naib Presiden tetapi akhirnya memilih untuk kembali mempertahankan jawatan setelah ayam tambatan Rafizi taruhan Anwar dan Azmin tidak mampu menyegat biarpun merekalah yang paling awal mengumumkan untuk menawarkan diri sebagai team "Generasi Reformasi".

Akhirnya Astro Awani 501 telah menemukan dua tokoh anak muda ini untuk berhujah dalam segmen "Sudut Pandang" 15 November 2010 jam 10 malam selama setengah jam bertajuk "Pemilihan parti Keadilan"

Kamarul Bahrin Haron selaku moderator telah mengemukakan soalan pertama kepada Shamsul Iskandar tentang apakah misi dan visi selaku calon yang mempertahankan jawatan Ketua AMK Pusat.

Shamsul memilih untuk menjawab perkara lain dengan mengimbau sejarah penubuhan parti Keadilan tahun 1999 kemudian barulah beliau menunjukkan risalah Reformasi 3.0 tanpa mengupas apakah itu misi dan visi Reformasi 3.0. Beliau cuma menyebut ianya tersusun rapi dan kemas di dalam risalah ini.

Kemudian apabila tiba giliran Chegubard, beliau menegaskan bahawa perlunya anak muda disegarkan dengan pendekatan baru yang lebih dekat dengan bahasa anak muda itu sendiri. Pendekatan ini amat perlu untuk menarik minat anak muda kepada Keadilan.

Chegubard menerusi team "Penerus Perjuangan Reformasi" mengingatkan bahawa 3 cabaran penting anak muda pada masa akan datang iaitu pertama Anwar Ibrahim akan terpenjara, kedua krisis ekonomi dunia yang akan merudum dan ketiga krisis perkauman yang akan dicipta oleh umno dan b-end untuk terus kekal berkuasa.

Budaya politik baru yang dimaksudkan ada tiga perkara penting.

1. Politik berteraskan idea membawa maksud nak bawa ke mana anak muda. Apakah hala tuju anak muda dan pendekatan yang diperlukan untuk menawan putrajaya.

2. Politik berteraskan nilai bermaksud nilai demokrasi dan membawa cabaran.

3. Politik berteraskan perlaksanaan kata-kata, bermaksud perjuangan adalah perlaksanaan kata-kata bukan retorik semata-mata.

"Kongres peringkat negeri juga akan diadakan ini bermakna anak muda Sabah akan memilih siapa Ketua AMK Sabah, anak muda Selangor akan menentukan siapa Ketua AMK Selangor." ujar Chegubard.

Kemudian moderator bertanyakan kepada Shamsul mengapa peratusan yang agak rendah sekitar 6- 8% ahli Keadilan yang keluar mengundi. Shamsul menjawab jumlah yang keluar mengundi 70 ribu itu adalah baik dari peratusan yang keluar mengundi di dalam umno. Ini adalah satu pencapaian yang agak baik kerana ini adalah kali pertama sistem satu ahli satu undi diperkenalkan yang dipinda pada tahun lalu.

"Kita akui ada sedikit kelemahan dalam sistem ini dan kemungkinan besar ahli terpaksa keluar untuk mengundi dua kali juga membuatkan ahli Keadilan letih dengan pilihanraya ditambah pula dengan tugas untuk mobilisasi ahli bukan perkara mudah" kata Shamsul.

Chegubard pula memilih untuk menyentuh isu tentang kekosongan yang ada dalam AMK terutamanya semasa kejatuhan kerajaan di Perak yang sepatutnya parti mengambil langkah untuk memperkasakan parti.

Parti Keadilan tidak boleh selesa dengan kemenangan pada PRU12 tahun 2008 di atas kelemahan umno dan b-end bukannya di atas kekuatan Keadilan dan Pakatan rakyat itu sendiri.

Chegubard juga menegaskan bahawa Amk harus lebih bebas dan tidak bermain politik naungan supaya dilihat terus relevan dan berbeza dari kelompok sayap politik muda parti regim (najib rosmah)

Idea segar sentiasa datang dari pinggir bukan mainstream maka tak salah anak muda lontar idea cabar idea Anwar. Anwar juga harus disegarkan dengan idea baru supaya Anwar juga akan kelihatan lebih segar dan tak lapok dek zaman. Anak muda harus berani berbuat begitu.

Chegubard juga berkata "Kalau kita lemah kita akui lemah, kalau ada salah akui ada salah maka rakyat akan lebih hormat kita".

Amk juga harus menjadi patform gerakan muda dalam dan luar parti
supaya Keadilan ini dilihat relevan dan menepati kehendak anak muda dengan mendekati dan memahami bahasa anak muda dan yang paling penting adalah menyelesaikan masalah rakyat.

Sharpshooter tidak bercadang untuk mengatakan siapa yang lebih hebat di antara Chegubard dan Shamsul Iskandar sebab semua tahu sharpshooter adalah penyokong Chegubard, tetapi secara jujurnya AMK kini lebih matang dan berketerampilan jika nak dibanding dengan 'orang lama' Keadilan bila bertanding hingga ada yang merajuk terus keluar parti dan mereka tidak berani duduk sepentas untuk berdebat atau berhujah.

Tetapi AMK boleh duduk sepentas dan berhujah secara live dengan disaksikan jutaan rakyat Malaysia tanpa menyerang isu peribadi dan mereka berhujah bagaimana untuk memperkasakan parti dan berani melontarkan idea baru agar Keadilan ini sentiasa segar dan relevan untuk rakyat.

Inilah dua tokoh anak muda dalam keadilan yang kita tak sanggup untuk kehilangan siapa sahaja dalam Keadilan ini. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Pertandingan ini bukan untuk siapa menang siapa kalah tetapi pertandingan adalah untuk saling lengkap-melengkapi.

1 comment:

  1. Ezam semasa membuat keputusan meletakan jawatan sebagai ketua AMK telah merancang untuk meletakan Shamsul sebagai pemangku Ketua AMK,kerana dapat menghidu banyak kelemahan-kelemahan Shamsul dengan cara itu beliau dapat melumpuhkan gerakan AMK dalam pada masa yang sama Timbalan Ketua AMK Sdr. Faizal Sanusi juga sama melepaskan jawatan, dalam pengiraan Ezam AMK akan lebih 'mandul'jika Shamsul menerajui AMK, pengiraan itu ada tepatnya, kerana dalam pengamatan saya, shamsul GAGAL menyatukan AMK di peringkat negeri dan GAGAL melaksanakan tanggungjawab beliau sebagai Ketua AMK, beliau lebih meraih populiti dari menggerakan dan penyusunan diperingkat akar umbi.tiada 'Blue print' kemana AMK nak dibawa.yang sekarang dicanangkan dalam slogan beliau 'menuju ke Putrajaya' apakah dengan slogan sahaja semunya akan menjadi kenyataan, saya tak nafikan bahawa kita sedang kearah itu, tetapi kita kena realistik bahawa nak ke Putrajaya bukannya mudah, kita harus ingat kemenangan kita pada Mach 2008 bukannya senang kita nak pertahankan, apatah lagi kita nak memenangi 36 kerusi lagi supaya kita dapat menguasai Putrajaya. Adalah lebih penting kita memantapkan lagi jentera AMK di peringkat Negeri sebagai persiapan menuju ke putrajaya, saya bersetuju dengan apa yang dibawa oleh chegu Bard dalam manifesto beliau, perjuangan adalah perlaksaan kata-kata, kita tak usah berbicara nak ke Putrajaya tetapi dalam pada masa sama kita gagal membentuk Jentera AMK yang mantap untuk mempertahankan kerusi yang sedia ada dan merampas kerusi Be End, Sdr Shamsul gagal dalam mempersiapkan jentera untuk menghadapi Pilihanraya ke 13. jangan hanya berharap dengan slogan sahaja tetapi harus di terjemahkan dalam perlaksanaan.

    ReplyDelete