Tuesday, November 02, 2010

Menjawab kenyataan Dr Asri (utusan 2 Nov 2010)

Menjawab kenyataan Dr Mohd Asri Zainal Abidin
Utusan Malaysia Selasa 2 November 2010

Kenyataan Dr Mohd Asri Zainal Abidin dalam Utusan Malaysia Selasa 2 November 2010 yang menggesa supaya Anwar Ibrahim menggundurkan diri dari dunia politik nyata adalah gesaan yang tidak wajar dan tidak dapat di terima. Alasan yang menggatakan bahawa rentak politik Anwar Ibrahim tidak seimbangan dan penggundurannya akan memberi ruangan kepada politik baru tidak tepat.

Hakikat sebenarnya, politik Malaysia sedang mengalami anjakan yang besar dari sudut kesedaran dan kepekaan terhadap politik. Penglibatan rakyat Malaysia sebagai suara pengimbang kuasa politik adalah nafas-nafas baru yang telah wujud dan Anwar Ibrahim merupakan faktor utama penyumbang perubahan tersebut. Politik Malaysia bergolak kerana rakyat khususnya golongan muda menuntut perubahan dari situasi politik berbudaya usang yang ada pada BN. Kuasa politik mutlak yang mahu di pegang oleh BN hari ini tercabar dengan kebangkitan anak muda dalam mempersoalkan khususnya isu-isu berkenaan dengan demokrasi dan keadilan.

Anwar Ibrahim di lihat sebagai kuasa penyatu dalam politik yang dapat mencabar tindakan-tindakan kerakusan politik BN dan UMNO khususnya. Usaha menyatukan suara-suara pembangkang bagi tujuan mendesak kerajaan memerintah dapat dilaksanakan dengan jayanya oleh Anwar Ibrahim. Kita perlu ingat bahawa usaha menyatukan perjuangan pembangkang wujud sejak dahulu lagi – sewaktu timbulnya Gagasan Rakyat yang merupakan kalobrasi DAP, PAS dan Semangat 46 serta Angkatan Perpaduan Ummah yang di bentuk oleh Tengku Razaleigh Hamzah dalam usaha mengimbangkan dominasi BN dan UMNO dalam memegang kuasa di negara ini. Usaha Tengku Razaleigh tidak berjaya sebagaimana berjayanya Anwar Ibrahim sebagai faktor penyatu dalam Pakatan Rakyat yang telah berjaya mencabar monopoli politik yang ada pada BN khususnya UMNO. Ini merungsingkan BN/UMNO sehingga berbagai usaha dibuat untuk mematikan imej dan karier politik beliau. Kita lihat hari ini tindakan – tindakan terdesak kerajaan memerintah terhadap Anwar Ibrahim wujud kerana beliau berjaya memberi kesedaran baru, politik baru dan harapan baru kepada rakyat Malaysia. Ini dilihat sebagai satu ancaman kepada politik BN/UMNO yang sedia ada.

Kemantapan Pakatan Rakyat sebagai satu alternatif kepada BN adalah politik nafas baru yang sebenarnya. Kehadiran Anwar Ibrahim dalam menyatukan parti-parti ini bagi menguatkan suara rakyat adalah satu kejayaan. Faktor kehadiran Anwar Ibrahim dalam politik tanah air amat kritikal dalam kita membawa harapan baru untuk rakyat Malaysia. Sekiranya Anwar Ibrahim gagal kita percaya BN dan UMNO tidak akan melakukan usaha terdesak mereka untuk melenyapkan partisipasi Anwar Ibrahim dalam politik.

Generasi baru ini melihat Anwar Ibrahim sebagai ikon penyatuan yang akan menjadi suara baru dalam perjuangan rakyat. Generasi baru hari ini juga nampak bahawa usaha terdesak BN dengan menggunakan segala jentera kerajaan, melakukan ketidakadilan serta kezaliman dan usaha jahat untuk membunuh politik Anwar Ibrahim hanya menunjukkan betapa korup dan pincangnya pentadbiran kerajaan dibawah BN. Ini memerlukan pembelaan dan pembelaan ini bukan setakat membela Anwar Ibrahim tetapi membela rakyat dari terus dipimpin oleh kerajaan zalim yang ada.

Dr Mohd Asri Zainal Abidin tidak realistik dalam menuntut Anwar Ibrahim berundur dari politik. Alasan beliau tidak tepat dan ini juga mampu dilihat sebagai satu usaha untuk menggagalkan usaha reformasi yang dilakukan demi membebaskan rakyat dari terus di tipu oleh kerajaan memerintah. Anwar Ibrahim telah berjaya mengerakkan barisan pembangkang yang mantap dan semakin diterima rakyat Malaysia. Dr Mohd Asri sepatutnya lebih kritikal dalam memberi pendapat dan tidak terikat dalam pandangan sealiran dengan BN yang telah banyak melakukan manipulasi kuasa semata-mata mahu terus menipu rakyat Malaysia. Regim yang ada ini seharusnya di tentang dan diruntuhkan. Faktor kejayaan Anwar Ibrahim dalam membentuk kuasa berasaskan kuasa rakyat inilah yang mengerunkan kerajaan yang ada.

Memang perjuangan ini bukan kerana sosok Anwar Ibrahim tetapi kenapa sosok Anwar ini berjaya dengan mudah diterima rakyat selepas dipecat dan dihina oleh Umno ?

Selain dari sejarah latar yang dilakar Anwar sebagai pejuang rakyat sebelum memasuki Umno, beliau juga tidak dapat dinafikan telah membuktikan punya keazaman peribadi dan keazaman politik yang kuat dalam melakukan perubahan.

1997 menyaksikan (Tun) Dr. Mahathir bercuti. Anwar diberi laluan memangku jawatan Perdana Menteri, Menteri dalam Negeri dan turut memangku Presiden Umno. Ramai mengatakan pada ketika itu Anwar sedang di uji oleh Dr. Mahathir sama ada layak untuk mewarisi kerusi beliau.

Ada kuasa sekejap apa yang Anwar lakukan ? Beliau tidak beretorik. Anwar kembali ke parlimen membentangkan pindaan akta rasuah 1997 ini mencemaskan ramai pihak apabila akta rasuah diperketatkan. Akhirnya ini juga punca pada kaca mata ramai mengatakan Anwar gagal ujian tersebut. Kemungkinan jika Anwar ketika punya kuasa sekejap itu mungkin lulus ujian jika tidak membuat pindaan akta rasuah sebaliknya terus menggalakkan rasuah maka sekarang sejarah perjuangan dalam negara mungkin tidak sebegini.

Jesteru itu Anwar mungkin ada kekurangan tetapi Anwar kini kuasa penyatu yang diterima rakyat. Anwar mampu membawa rakyat bersatu ke pintu perubahan. Maka barisan anak muda harus bersiap, apabila dipintu perubahan nanti jangan tunggu tetapi terobos masuk. Sebelum itu kita anak muda harus siap.

Perubahan perlu didesak bukan ditunggu.

11 comments:

  1. mohamed alias6:41 PM

    cek gu Bard anda benar dan saya setuju dengan tulisan anda semoga kejayaan akan bersama anda dan teruskan kepimpinan anda itu..

    ReplyDelete
  2. Tetap bersama Pakatan Rakyat Walau ape pun dakyah yg cuba disampaikan oleh agen2 BN

    ReplyDelete
  3. Anonymous9:52 PM

    Wak Lan

    Sebagai seorang bertaraf ulama seharusnya pandangan berat sebelah harus diketepikan dan berusaha menyatukan bangsa Melayu yang rata'rata umat Islam.Berdakwahlah sepertima diajar olih junjungan besar kita nabi Muhammad S.A.W

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:26 PM

    dr.asri kalau nk berkawan dgn semua pihak sepatutnya belajar beradab. sekurang-kurang tunggu sehingga selesai pilihanraya kecil galas dan batu sapi, kemudian berilah pandangan atau syor sebegitu. apakah dr asri mahu memberi sedikit advantage pada umno. mungkin juga dr.asri mahu sedikit kredit dari pucuk pimpinan umno.pandangan dr. asri tidak salah tetapi sepatutnya lebih berhemah dan penuh hikmah.dr.asri sepatutnyalah menunjukkan cara seorang pemimpin berpolitik islamik, menegur atau memberi pandangan.ringkasnya:

    a. apakah dr asri rasa parti politik sediada seperti barisan nasional dan pakatan rakyat sudah tidak relevan sekarang ?

    b. adakah dr asri mempunyai grand design politik baru yg boleh di introduce di negara ini ?

    c. mungkin dr asri mahu test market populariti diri sendiri.

    Dalam BN memang ada politikus yg boleh diharap, tetapi bilangan yg tak boleh dipakai terlalu besar jumlahnya. Dalam PR memang ada politikus yg haprak tetapi bilangan yg baik besar jumlahnya.

    Anwar diperlukan kerana ada faktor kukuh bagi menghancurkan tembok kebobrokan BN.

    Jika dr asri diberi kesempatan memimpin sebuah parti politik sekarang, apakah bentuk, dasar, falsafah perjuangan yang akan diperkenalkan pada rakyat...

    ReplyDelete
  5. Bro, elok la Anwar bersara. Bak kata lu jugak: "Perubahan perlu didesak bukan ditunggu". Lu boleh jadi kapla wat? Lu ada talent, ilmu, karisma. Cuma kurang dari segi pengalaman. Tu bleh timba from time to time.

    Anwar bleh jadi penasihat yang tidak aktif di dalam politik. Takkan kita nak harap lagi kat dia sorang ja Ramai lagi yang ada berkaliber dan ada talent. cuba buka sket minda tu. Jangan sikit2 Anwar, sikit2 Anwar. Naya la orangtua tuh.

    Apa? Salah ka?

    ReplyDelete
  6. Anonymous7:57 PM

    Sepatutnya Dr Asri yang perlu berundur, berundur dari pentas umum mendendangkan kata-kata berat sebelah.
    Lebih baik orang lama yang kuat lagi tahan berjuang dan mempunyai impak dari orang muda yang hanya berani beretorik sahaja.

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:44 PM

    dr.maza,
    seorg prof. madya dan bekas mufti sepatutnya beri pandangan yg bernas. ini laa susahnya kalau bodoh tak boleh diajar, pandai tak boleh diikut!

    maaf tuan prof madya dr, saya sekadar memberi pandangan :)

    ReplyDelete
  8. Anonymous2:23 PM

    Chegu Bard, tulisan dlm blog chegu ni baik tapi ada tak org tahu atau baca? Mcm skit je org komen. Syg seribu kali syg sebab artikel chegu dpt membantu mencelik lagi pelbagai spekulasi. Terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Anonymous4:56 AM

    saya s9kong sistem khalifah yang belum mendapat tempat kembali di era akhir zaman ini.kita masih menunggu siapa pelopornya.

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:43 PM

    Inilah masalah PR...sentiasa rasa diorang je betul...x sanggup berrlapang dada dan terima teguran...

    ReplyDelete
  11. Anonymous2:54 PM

    Kita tahu,
    Kita anak muda sedang mendengar,
    Kita anak muda akan berjuang,
    Berilah masa pada anak muda,
    Biar penuh ilmu di dada,
    Kita putuskan urat jantung kebobrokan,
    Baik PR atau BN, siapa benar, kita sokong.
    Siapa salah kita sanggah.

    ReplyDelete