Tuesday, October 09, 2007

MB NS terhimpit dengan periuk bubur lambuk

Semenjak Datuk Seri Mohamad Hassan, menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan beliau begitu bersungguh sungguh cuba menampilkan imej beliau yang prihatin, membantu rakyat selain dari imej 'kecerdikan' dan kelicikan beliau sebagai ahli korporat.

Khususnya ketika menjelang perayaan dan keraian tertentu seperti bulan Ramadhan begitu banyak wang negeri akan dipunggah untuk tujuan membina imej beliau. Beliau juga tanpa segan silu memunggah wang zakat (baitulmal) untukmenganjurkan program membina imej, beliau tidak mahu menghadapi sebarang halangan malah untuk memudahkan urusan Bahagian Kewangan Negeri dipaksa untuk mengambil alih akaun amanah mufti sekalipun. Maka lebih senang beliau menggunakan wang tersebut untuk majlis bantuan yang dipenuhi bendera Umno. Bantuan yang diagih sedikit tapi perbelanjaan sampingan selalunya amat tinggi.

Mohamad pernah terpalit dengan skandal menggunakan wang RM 4.5 juta untuk memperbaiki dapur rumahnya dan tambahan RM 5 juta untuk membeli perabut dari wang peruntukan kerajaan negeri yang seharusnya disalurkan kepada rakyat miskin. Ini didedahkan oleh Laporan audit 2005 yang tertera dengan jelas Mohamad menyalahgunakan dana untukr akyat miskin.

Sehingga kini oleh kerana kelemahan beliau sebagai seorang pemimpin masih belum mampu mengawal adik beradik sendiri yang sering campur tangan dalam urusan kerajaan negeri.

2 Oktober lepas dalam satu media arus perdana beliau sekali lagi cuba memberikan kenyataan retorik bahawa beliau amat prihatin untuk membantu orang miskin. 15 September yang lepas pula Mohamad sekali lagi membazirkan sebanyak 3,000 kilogram (kg) beras digunakan, selain ramuan lain seperti 1,200 kg daging, 1,200 kg santan, 200 kg udang kering dan 400 kg kacang tanah hanya untuk mencipta nama Buku Rekod Malaysia sebagai Kenduri Bubur Lambur terbanyak.

Respon terbaru dari teman - teman di Negeri Sembilan, rakyat kecewa dengan apa yang berlaku. Ramai rakyat negeri susah tetapi punya Menteri Besar yang sombong dan sibuk membazir wang rakyat membina imej peribadi.

Berikut ialah berita berkaitan :

  1. Laporan Rasuah MB NS lepas raya
  2. Nasib penduduk miskin NS terabai
  3. masih ramai yang msikin di NS
Mohamad makin terhimpit kali ini 200 periuk bubur akan lebih menghimpit. Teman - teman di Negeri Sembilan dikahabrkan bukan sahaj mempergiatkan usaha membantu tetapi menyebar luaskan maklumat, penerangan meningkatkan kesedraan rakyat.

Kalau ditanya kepada Mohamad Hassan dia pasti cakap 'saya mendapat sokongan rakyat saya sikit pun tak tergugat...pembangkang buatlah apapun saya tak takut...' itulah juga ayatnya ketika saya mendepani beliau dalam pilihanraya yang lepas malah dengan sombong ketika itu dia kata dia pasti menang besar dan kemungkinan Calon keADILan akan hilang deposit....tetapi pada hari yang sama beliau menghantar seorang Datuk untuk membeli dengan harapan saya menarik diri. Laporan polis dibuat tapi macam biasa PDRM kuda Umno.

kepada teman - teman di NS tahniah...terus tingkatkan kesedaran dan perhebat serangan.... kita berjumpa di awal syawal nanti...

1 comment:

  1. Anonymous8:52 PM

    tajuk nye lawak ! kalau boleh tolong cerita lebih lanjut pasal cubaan membeli cikgu sebagai calon p/raya

    ReplyDelete