Monday, October 01, 2007

Banduan bersliper sebagai Tentera dan Saat akhir seorang pelapor !

Dalam usaha membangkitkan rakyat menjatuhkan regim zalim pasti menuntut bukan sedikit pengorbanan termasuk nyawa yang tak disangka. Namun kadangkala pengorbanan yang tidak disangka ini mudah dilupa....merujuk kepada Kebangkitan Rakyat yang dicetuskan kali ini oleh Sami Budha setempat yang insaf dengan penderitaan rakyat di Burma yang kini sedang membara... selain menyatakan rasa hormat kepada para sami budha tersebut, cheGuBard ini merakam ingatan buat seorang wartawan agensi berita Jepun, APF News, Kanji Nagai, 50, warga Jepun yang telah lama membuat liputan mengenai hal ehwal politik Myanmar.

Ketika ramai wartawan mengelak membuat liputan di lapang konflik yang sudah tentu berisiko namun beliau tekad meneruskan usaha demi menyebarkan berita 'benar' apa yang berlaku. Namun kegigihan dan keberanian beliau disentap oleh ledakan peluru senapang Tentera Regim di Myanmar.
Apa yang turut perlu diberikan perhatian ialah beliau ditembak bukan oleh tentera terlatih tetapi oleh banduan penjara yang diberikan pakaian 'ringkas' ala tentera serta senjata untuk menembak ke arah orang awam. Di lihat digambar bagaimana ketika terbaring beliau masih kelihatan cuba merakamkan gambar. Begitulah dedikasinya beliau. Di dalam gambar juga dilihat dengan jelas tentera 'banduan penjara' yang menembaknya hanya memakai seliper.
Menurut teman - teman aktivis dari Burma yang ditemui di Seoul ini mereka mengatakan ini perkembangan biasa di Burma. Banduan diberikan senjata dan di arahkan menembak ke orang ramai. Khususnya apabila Regim merasakan tidak cukup anggota tentera untuk diperkudakan menghadapi kebangkitan yang amat ramai. Gambar terakhir ialah tempat di mana wartawan Jepun itu terbaring bernyawa buat kali terakhir. Semoga semangat dan dedikasi beliau menjadi isnpirasi wartawan Malaysia untuk melaporkan kebenaran walaupun di bawah ugutan regim zalim BN.

No comments:

Post a Comment