Sunday, October 28, 2007

10 November pemulaan lakaran baru....

Anwar Ibrahim, TG Nik Aziz, TG A.Hadi Awang, L.Kit Siang, Syed Shahir (MTUC), Ezam (GERAK) dan beratus lagi pemimpin politik, NGO dan Kesatuan sekerja telah menyatakan kesediaan untuk hadir bersama dalam perhimpunan BERSIH 10 November 2007 3 petang Dataran Merdeka. Jelas seperti tiada apa lagi yang mampu menidakkan hujah bahawa perhimpunan tersebut akan menjadi perhimpunan rakyat terbesar dan paling merah serta aman.
Kesungguhan Jawatankuasa Induk Bersih serta disokong oleh Jawatankuasa - Jawatankuasa kecil khususnya Jawatankuasa teknikal mobilisasi dan pelaksanaan perhimpunan yang telah memergiatkan perjumpaan untuk menyusun atur program akan meletakkan perhimpunan terbesar dan aman serta meriah ini paling tersusun yang pernah diadakan. Pembentukan 'marshal, unit sukarelawan keselamatan' yang menjangkau ratusan juga menyakinkan bahawa perhimpunan ini akan berjalan aman malah antara mereka telah terlatih untuk memantau kewujudan unsur provokasi.
Perhimpunan terbesar rakyat yang datang dari seluruh negara ini akan berhimpun di Dataran Merdeka dan kemudian berarak ke Istana Negara bakal mengimbau sejarah hubungan rakyat dan Raja Melayu...mengimbau sejarah kebangkitan rakyat menentang Malayan Union. Ketika itu rakyat bangkit mendaulatkan Raja yang tercalar maruah hampir hilang kuasa diperlakukan agen penjajah Sir Harold MacMichael. Rakyat sanggup berdepan halangan, ugutan dan ancaman bangkit sehingga rancangan Malayan Union terpaksa dibatalkan.
Kali ini senario hampir sama 10 November bakal menjadi permulaan lakaran sejarah baru. Hubungan Raja dan rakyat ; isunya Rakyat tertekan dengan amalan korupsi pemimpin politik pemerintah, kelemahan pimpinan, harga barang naik, kos hidup naik, tol naik, cukai naik.... semua ini berlaku kerana rakyat gagal memilih peminpin mereka sendiri kerana amalan demokrasi hampir mati. Pilihanraya tidak bersih dan adil...pemerintah politik tidak takutkan rakyat kerana mereka pasti akan menang kerana Pilihanraya umpama papan catur yang boleh di atur mereka.
Rakyat hidup derita bekerja membanting tulang...bangun pagi pulang lewat.. tetapi sesetengahnya hidup selesa bukan kerana berusaha tetapi kerana hubungan baik dengan pemimpin politik terus mewah dan kaya kaut keuntungan negara...kita putih mata...
Regim pemerintah mengusai media terus memperdaya kita.... kononya negara ini mewah dan berjaya tetapi hakikat fikirkanlah sendiri.... pembaziran projek mega..rasuah.. apa makna menghantar angkasawan ke angkasa dengan membayar berjuta juta wang pembayar cukai tetapi masih ada pelajar terhimpit kerana kewangan yang sempit...apakah itu perkiraan bijak membangunkan modal insan... Bangkit anak muda semua!
Rakyat baik di bandar dan desa yang selama ini terhimpit dengan perbagai masalah ...keluh kesah kita tidak pernah mereka dengar... Ayuh... atas nama rakyat.... atas nama SELAMATKAN MALAYSIA ! kita berhimpun pada 10 November 2007 3 petang di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.
Peranan para aktivis khususnya anak muda jangan rehat kita hanya ada beberapa hari menjelang permulaan baru lakaran sejarah negara.... kita diambang kemerdekaan kedua negara...kemerdekaan RAKYAT!....
Apa yang boleh anda lakukan sebelum perhimpunan :
  • cetak risalah, poster, artikel berkaitan perhimpunan dari sumber internet sebarkan di surau, masjid pasar malam...(kalau segan malam sebelum tidur masukkan secara senyap dalam pos box jiran tetangga)
  • spray masej perhimpunan dengan warna kuning di dinding atau jalan tempat laluan orang ramai
  • forward email sebanyak mungkin ke teman dan kenalan...fwd sms... dan gunakan mesin fax fax risalah atau apa sahaja berkaitan ke nombor fax dalam simpanan....
  • pakai baju kuning ke tempat kerja atau ke mana sahaja... ikat riben kuning di antena kereta...

Berapa ramai akan datang ? Soalan yang tidak mampu terjawab... mood semaki nmemuncak mungkin 10,000 ..mungkin 100,000 atau mungkin sejuta... panduan kepada semua...

  • batalkan semua pertemuan..jika ada yang buat temujanji ajak mereka ke dataran merdeka hari tersebut. Ceramah atau rapat politik pada 10 Nov. perlu dibatalkan.... !!!
  • dinasihatkan datang dengan kenderaan awam atau berkongsi kenderaan....jika datang dengan kenderaan persendirian sila parking kenderaan di stesen LRT atau monorail di luar pusat bandar..seperti di KL Central dan seumpamanya... guna LRT berhenti di Stesen Masjit Jamek, guna Komuter (KTM) berhenti di Stesen KL atau Bank Negara....

untuk arahan lanjut rujuk blog http://chegubard.blogspot.com ini atau http://bersih.org

2 comments:

  1. Anonymous7:11 PM

    sekarang masanya juara ceramah, juara kedai kopi...juara sembang... turun ramai-ramai..jgn sembang jer....

    jgn banyak alasan...

    ReplyDelete
  2. Mari turun beramai-ramai untuk sedarkan raja-raja tu...

    harap2 kali ini, Raja-raja tidak sekali lagi mengecewakan rakyat.

    Jangan kita lupa, golongan bangsawan ini bersama UMNOlah yang telah bersekongkol dengan British untuk mengenepikan Perlembagaan cadangan rakyat pada tahun 1947.

    Golongan bangsawan dan UMNOlah yang telah menjadi talibarut British sehingga penjajah berani menutup mata terhadap tentangan rakyat melalui 'Hartal' (mogok) besar-besaran di seluruh Malaya pada 20/10/07 itu.

    Harap2, raja-raja yang ada sekarang ini dapat bertaubat daripada kesilapan nenek moyang mereka dahulu itu, dengar dan berpihaklah kepada tuntutan rakyat jelata!

    ReplyDelete