Thursday, January 11, 2007

Kenapa saya sokong boikot pilihanraya Batu Talam ? : Black

Jari pegundi disemak dan dan dihitamkan sebelum dibenarkan mengundi. Pilihanraya Umum Afghanistan 2005.

Umum sudah mengetahui bahawa proses pilihanraya di Malaysia sering dipertikaikan dari segi kebebasannya dan ketelusannya. Banyak sebab yang telah menjadikan proses pilihanraya di Malaysia dipertikaikan dan dikritik baik oleh masyarakat di peringkat nasional mahupun di peringkat antarabangsa.

Keadaan menjadi tambah gawat apabila baru-baru pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengatakan bahawa peraturan pilihanraya di Malaysia perlu dikaji semula kerana ia sudah terlalu lama dan sudah tidak sesuai dengan negara yang sudah menggunakan undang-undang itu selama 50 tahun. Abdul Rashid juga menyatakan bahawa SPR perlu diberi lebih kuasa agar dapat menjalankan pilihanraya secara bebas, telus dan adil.

Kenyataan Abdul Rashid itu dilihat sebagai mengesahkan yang selama ini pilihanraya di Malaysia tidak dijalankan secara bebas, telus dan adil. Walau apapun niat yang tersembunyi dari pihak Abdul Rashid, sekarang masyarakat umum telah jelas bahawa selagi undang-undang pilihanraya tidak direformasikan, selagi SPR tidak bebas dari cengkaman pemerintah, pilihanraya di Malaysia tidak akan berjalan dengan bebas, telus dan adil.

Selain dari faktor SPR, kita juga jangan lupa tentang faktor-faktor lain yang penting dalam sesuatu proses pilihanraya seperti faktor media. Di Malaysia semua media arus perdana dikuasai oleh parti pemerintah. Jadi jika di musim pilihanaraya, media-media arus perdana akan memainkan peranan sebagai “jentera kempen parti pemerintah”. Liputan yang diberikan terhadap calon-calon daripada parti pembangkang terlalu sedikit dan media-media arus perdana memainkan peranan untuk “membelasah” calon-calon daripada parti pembangkang. Baik media cetak mahupun media elektronik. Malahan parti politik seperti PKR masih lagi tidak mendapat lesen untuk menerbitkan akhbar mereka sendiri. Akhbar HARAKAH milik parti PAS pula telah dihadkan pengelurannya dari seminggu sekali kepada sebulan dua kali. Jadi apakah padang permainan sama rata?

Itu belum kira lagi undang-undang yang zalim dan anti demokrasi seperti ISA, OSA, AUKU, Akta Mesin cetak dan banyak lagi yang tidak akan memungkinkan partisipasi masyarakat, baik masyarakat umum atau mahasiswa untuk terlibat secara demokratik. Dari segi sejarah pada sekitar tahun 1960an kita dapat menyaksikan calon-calon daripada Barisan Sosialis telah ditangkap beramai-ramai di bawah ISA yang menyaksikan pemboikotan pilihanraya pada ketika itu. Dan selagi adanya undang-undang yang anti demokrasi seperti ISA, tidak mustahil ia akan digunakan lagi jika pakatan pembangkang menjadi lebih kuat.

Tuntutan agar SPR menggunakan dakwat hitam untuk dicelupkan ke jari pegundi-pegundi yang telah mengundi untuk mengelakkan pengundian berulang juga tidak pernah dilayan wlaupaun telah didesak oleh parti pembangkang berulang kali. Banyak negara-nagara yang mengamalkan amalan mencelup jari ke dakwat hitam untuk mengelak pengundian berulang seperti India, Indonesia, Thailand, Afghanistan, Sri Lanka dan banyak lagi. Amalan ini telah diterima sebagai salah satu komponen yang penting untuk bagi memastikan pegundian berulang dan masalah pengundi hantu tidak timbul.

untuk membaca artikel selanjutnya layari : http://blackinkorea.blogspot.com/

1 comment:

  1. Anonymous2:31 PM

    Boikot pilihanraya ...... kita ada opsyen lain perkukuhkan kuatkan protes jalanraya...

    ahad ini jom turun ramai - ramai... amacam bad minggu ini....???? Lawan...

    ReplyDelete