Tuesday, January 09, 2007

Akhirnya aku kehilangan kesemua nenda

6 Januari 6 petang sms Tian Chua yang singgah ke telefon bimbit menyatakan bahawa aku harus menjadi MC untuk Demo anti kenaikan TOL pada petang hujung minggu itu. Seperti biasa aku membalas dengan dua huruf 'ok'.

7 Januari 9.00 pagi ketika sedang berbincang dengan beberapa teman - teman rapat mengenai persiapan demo petang tersebut. Telefon berbunyi 'skrin' berkelip - kelip 'rumah' ... aku tidak menjawab panggilan kerana sedang rancak bincang mengenai demo petang. Cadangnya nanti - nanti akan telefon balik ke rumah. Dua kali panggilan tak di jawab ... satu sms masuk... aku baca...tertulis 'atuk Gemencheh dah meninggal'. Pertama sekali teringat Tian Chua, kerana kredit telefon yang 'ngam-ngam', maka hubungi Era dan minta dia maklumkan Tian mengenai akan gagal ke demo kerana pulang ke kampung.

Terus telefon rumah... rupanya atuk telah meninggal kira - kira jam 7.30 pagi. Papa balik dulu... che'GuBard bergegas balik pula mujur Rezal meminjamkan kereta Satria nya... ambil Era di Bangi dan kemudian terus ke rumah ambil Along dan Mama dan terus ke Gemencheh.

Atuk Gemencheh ialah bapa kepada Papa. Mak Papa telah meninggal semasa aku darjah satu. Ayah dan Mak mama sememangnya sudah meninggal. Ayah mama tak sempat jumpa pun meninggal sebelum aku lahir kedua ini. Nenek Tekah (mak mama) aku rapat dengan dia walaupun kadang kadang dia tak suka cucunya yang ini. Dia meninggal 3 tahun lepas.

Masa atuk Gemencheh sakit jarang dapat menziarah...cuma sekali dua aritu ketika memenuhi undangan ceramah di Gemencheh dan sebelah Tampin sempat melawat, tetapi Alhamdunillah sempat memandikan atuk, mensolatkan buat kali terakhir, mengkafankan dan sehingga membuka ikatan kain kafan di bahagian mukanya dalam liang lahat.

Akhirnya kini aku sudah tiada atuk dan nenek lagi..... Al Fathihah....


p/s : terima kasih kepada semua yang menghantar ucapan takziah secara sms mahupun melalui panggilan telefon. Terima Kasih kepada kawan yang turut melawat. Terima kasih kepada Azizi dan Linie yang datang juga walaupun lewat di maklumkan.

3 comments:

  1. Anonymous2:36 PM

    saudara Badrul... Takziah dan kuatkan semangat....

    Semoga rohnya di rahmatiNya

    ReplyDelete
  2. takziah.............

    "Wama karu wama karallah
    Wallahu hairul makirin-
    kita merancang, tuhan pun merancang; tapi perancangan tuhan yang terbaik.

    ReplyDelete
  3. Anonymous3:35 AM

    woi atuk mati pun nak berpolitik ke? pegi mampos la.... AMK bersatu di bawah SAM.... Hidup SAM !!

    ReplyDelete