Saturday, October 03, 2015

Terkejut dengan memo SAMM : Demo baju merah batal ?


Serentak dengan kebocoran surat perkeliling arahan mengenai "fatwa" mengenai penggunaan pembesar suara masjid dan surat di Pulau Pinang, seperti dijangka agen - agen pembangkang Pulau Pinang mula membakar isu. 

Menjangkakan tindakan agen pembangkang Pulau Pinang ini maka SAMM Pulau Pinang dengan pantas mengumumkan akan menghantar memorandum kepada Kerajaan Negeri dan Jabatan mufti berkenaan perkara ini. Serentak dengan pengumuman akan menghantar memorandum tersebut banyakucapan tahniah diperolehi dari termasuk dari pemuka pembangkang Pulau Pinang. Jelas mereka keliru dengan memorandum yang akan dihantar kemungkinan mereka ingat SAMM bersama dengan sentimen perkauman dan keagamaan mereka. Mereka juga dengan gah mengumumkan himpunan merah Pulau Pinang juga pada 2 Oktober yang patut diadakan 3 jam selepas Himpunan SAMM dan NGO sekutu menghantar memorandum.



Jelas penghantaran memorandum SAMM dan NGO sekutu mendapat perhatian media yang ramai termasuk beberapa teman yang dikenali sebagai pembangkang Pulau Pinang dilihat menanti kehadiran kami yang tiba jam 11.00 pagi di Ting. 1 Komtar.

Namun isi memorandum kami yang menjelaskan secara terperinci berkenaan arahan pengkhususan penggunaan pembesar suara di masjid dan surau telah mengejutkan beberapa wartawan (arus perdana) dan teman-teman pembangkang P.Pinang yang hadir. dengan jelas SAMM mengatakan pengkritik keputusan Jabatan Mufti itu ialah penderhaka kepada DYMM Seri Paduka Baginda yang dipertuan agong berdasarkan enekmen 44 Pulau Pinang dan organisasi politik yang mendokong kerajaan negeri tidak ada kena mengena kerana indipendensinya Jabatan Mufti. (sila klik untuk membaca memo penuh)

Kami mendapat mereka terkejut dengan perkembangan tersebut maka mereka telah "call off' atau tangguh himpunan mereka. Walaupun ketika SAMM menhantar memorandum tersebut jelas mereka sudahpun membuka gerai pengedaran baju merah mereka.


Wakil kami di lokasi pada masa sepatutnya diadakan himpunan merah tersebut melaporkan hanya ada dalam 10 orang pemuka biasa (agen pembangkang P.Pinang) yang biasa berdemo kelihatan mundar mandir. Wartawan begitu ramai kecewa akhirnya wartawan sama - wartawan telah berkumpul melakukan aksi demo protes mereka kerana kecewa tertipu baju merah tidak muncul.



dalam kenyataan Sdr. Aidil yang tersiar di FB rasmi SAMM, Penyelaras SAMM P.Pinang dipetik menyebut 
"Dengan rendah diri saya ucapkan ribuan terima kasih & tahniah kepada kawan-kawan yang memberi sepenuh kerjasama dalam sidang media dan penyerahan memo mengenai isu 'larangan menggunakan pembesar suara' yang di adakan pagi tadi. Antara organisasi yang turut bersama,
 Antara organisasi yang turut bersama,
Mohd Ikhwan Nasser Mohamad Isa
Koordinator Lang-Gar!
Ketua AMK Bukit Mertajam  
Azizan Bin Salleh
Pengerusi GVAT P.Pinang (Gabungan Veteran Angkatan Tentera Pulau Pinang)
Pengerusi Amanah Bayan Baru  
Saifullah
Wakil Parti Amanah Negara Pulau Pinang
Zulfazdli Md Noordin Unit Ehsan Pulau Pinang  
Nurul Ilfiq
Anak Muda Bangkit Pulau Pinang  
Sulaiman Ibrahim
Panglima Malaysia  
Ahmad Nawawi Idris
Pertubuhan Anak Pulau Pinang  
Zainulfaqar Yaacob
Pengarah Komunikasi AMANAH Pulau Pinang  
Mohd Edy Bin Jab
Skuad keADILan Pulau Pinang 
dan juga kepada kawan-kawan yang terlibat secara langsung atau tidak. Hampir 100 orang yang hadir teramasuk pemerhati dari pembangkang P.Pinang. Perjuangan kita tidak akan terhenti setakat ini, perjumpaan pagi tadi adalah permulaan bagi semua organisasi atau ngo untuk bergabung membentuk tenaga bagi menegakkan kebenaran dan menghancurkan kezaliman. Seterusnya kita akan beraksi sekali lagi bagi menunjukkan kita tidak lemah dan tidak sesekali menyerah kalah sehingganya kita mencapai matlamat tumbangkan rejim umno bn.Sekali lagi saya ucapkan terima kasih atas kerjasama dan sokongan kawan-kawan.


SAMM Pulau Pinang juga mengumumkan akan memulakan rundingan meja bulat membincangkan isu kepentingan Melayu dan Islam di Pulau Pinang. Ini dijelaskan dalam perenggan ke 6 Memorandum yang dihantar. 

6. SAMM memandang berat penyalah gunaan isu agama dan kaum ini khususnya di Pulau Pinang. Walaubagaimanapun ancaman terhadap Islam dan Melayu dilihat serius. SAMM dengan ini mengumumkan akan menganjurkan sidang meja bulat dengan mengajak semua organisasi masyarakat termasuk wakil pembangkang di Pulau Pinang dan Kerajaan Negeri sekali bagi membincangkan soal kepentingan Melayu dan Islam di Pulau Pinang. SAMM berharap semua pihak mempunyai keberanian untuk duduk di meja membincangkan perkara ini dan bukan sahaja berani melalak di tepi jalan mahupun pentas ceramah semata.

No comments:

Post a Comment