Friday, April 18, 2014

Selangor harus ditadbir secara berpasukan

Kenyataan Umum

18 April 2013

ISU AIR : SELANGOR HARUS DITADBIR SECARA BERSAMA

Pertama sekali tahniah diucapkan kepada Dewan Undangan Negeri Selangor kerana tampil berbeza dengan sidang DUN negeri lain . Sidang DUN Selangor berlansung panjang dan penuh perbahasan yang penuh semangat berbeza dengan sidang DUN negeri dibawah Bn yang walaupun banyak isu muncul dalam negeri tersebut tetapi ada yang hanya berlangsung sehari sahaja.

Perbahasan dan soalan kepada kerajaan negeri bukan sahaja diasak oleh pembangkang Selangor (Bn) sebaliknya di pihak parti kerajaan juga. Ini membuktikan betapa DUN Selangor itu benar - benar dimanafaatkan dan subur nilainya. 

Namun di satu pandangan lain ia juga boleh dilihat dari segi ada sesuatu yang tidak kena jika asakan itu lebih hebat dari pada sebelah kerajaan sendiri. Sidang DUN yang sedang berlangsung minggu ini menyaksikan beberapa isu yang dibangkitkan antaranya isu rundingan air.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim diasak bertalu-talu oleh wakil rakyat Pakatan Rakyat Selangor sewaktu usul supaya kebajikan rakyat Selangor dijamin  dalam pelaksanaan loji rawatan Langat 2 dibentangkan Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku). Yeo Bee Yin (DAP-Damansara Utama), Azmin Ali (PKR-Bukit Antarabangsa, kiri) dan Lau Weng San (DAP-Kampung Tunku) seorang demi seorang menghamburkan soalan kepada Khalid sewaktu membahaskan usul itu.

Yeo sewaktu mencelah ucapan Khalid menyifatkan suasana rundingan penstrukturan air dengan pusat dan pembinaan empangan Langat 2 ibarat berlangsung di dalam 'kotak hitam'.

“Rundingan ini ibarat berlaku di dalam kotak hitam..." kata Yeo yang tidak sempat menghabiskan kenyataannya dan dipotong Khalid.

Ini dari kaca mata rakyat sudah tentu ada yang tidak kena. Persoalan yang muncul sudah tentu, adakah keputusan sepenting rundingan air tidak dibincangkan diperingkat exco dan diperturunkan diperingkat wakil - wakil rakyat kerajaan dan parti yang menguasai kerajaan itu sendiri (PR).

Benar antara faktor pemilihan YAB Tan Sri Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar ialah kerana sosok selaku ahli korporat berjaya. Malah dalam sidang dewan ketika perbahasan hujah ini juga digunakan olehnya.

"Rekod lampau saya dalam pelaburan, perolehan (syarikat), dan penggabungan saya rasa boleh membantu perbincangan ini.

"Saya tak boleh jadi orang perantara, (dan kemudian) nanti saya balik ke dewan (untuk berbincang) tambah Khalid lagi dalam perbahasan tersebut.

Namun Khalid perlu sedar dia kini bukan lagi mengapalai sebuah syarikat korporat yang hanya berasaskan keuntungan dan menjaga kepentingan pemegang saham sebagai keutamaannya. Dia harus sedar dia kini Menteri Besar mewakili sebuah parti (PKR) dan gabungan parti (PR). Jawatan Menteri Besar yang mentadbir sebuah kerajaan yang penuh risiko dengan serangan dan faktor penting Kerajaan Selangor ini ditadbir oleh gabungan politik berbeza dengan Kerajaan Pusat.

Selaku Ketua Kerajaan Selangor ia perlu berbeza dari Ketua syarikat Korporat. Ia perlu keputusan bersama dan keputusan bersama itu harus difahami bersama oleh semua pihak yang bersama dalam mendirikan Kerajaan Selangor itu. 

Jika dalam dewan di pihak kerajaan (wakil PR) sendiri bangkit dan mempertikaikan malah menyebut dengan jelas bahawa rundingan air seumpama dalam 'kotak hitam' yang tidak diketahui maka sesuatu yang tidak betul sedang berlaku. Itu baru pertikaian dalam dewan bagaimana dengan cakap - cakap di kedai kopi (kalangan rakyat biasa) ? Ini perkembangan yang membimbangkan.

Bukan mempertikaikan keputusan dalam rundingan tersebut betul atau salah tetapi sekali lagi menegaskan ia perlu dibuat secara bersama dan difahami bersama. Khalid perlu faham dalam keadaan dia sedang memutuskan rundingan air bersama kerajaan pusat, ketika yang sama usaha sabotaj dalam isu air oleh kerajaan pusat terus berlangsung malah diperhebatkan.

Ketika memulakan langkah perjuangan ini tidak ada sesiapa yang sangka pun Bn akan tumbang di Selangor, malah bukan sahaja Bn malah parti - parti yang akhirnya bergabung dibawah PR tahun 2008 juga terkejut dengan keputusan PRU ketika itu. Kemenangan PR di Selangor usaha perbagai pihak. Kemenangan PR di Selangor perlu dikekalkan dan diisi dengan pengurusan secara berpasukan dan difahami oleh semua rakan pasukan.

Harus dipuji perbagai pencapaian kerajaan Selangor yang jauh lebih baik dengan Kerajaan Bn sebelum itu malah tidak segan untuk mengatakan Selangor antara negeri terbaik pentadbirannya dalam negara buat masa ini tetapi pasukan bola sepak dunia yang dibarisi bintang terbaik dunia pun boleh kalah jika tidak ada kerjasama dan saling memahami.

Ini baru isu air sebagai contoh terhadap perbagai isu lain. Sesuatu perlu dilakukan segera, isu ini (kelemahan) perlu diatasi segera. Ambillah pengalaman negeri yang pernah parti - parti gabungan PR menangi secara PR atau sebelum itu 

Sekian


tulisan oleh ; che'GuBard (anggota biasa Parti Keadilan Rakyat)

** artikel untuk bacaan umum tetapi Utusan dan TV3 dilarang petik.



No comments:

Post a Comment