Thursday, April 28, 2011

Kerajaan Umum bina Hospital baru di Nilai, Janji Hospital Rembau mana ?


Merujuk akhbar Sinar Harian 26 April 2011, yang melaporkan berita dari persidangan Dewan Undangan Negeri Sembilan yang membangkitkan cadangan Kerajaan untuk membina Hospital Besar di Nilai.

Cadangan ini telah mendapat respon positif dari ADUN kawasan berkenaan YB Yap Yau Weng (DAP - Nilai) yang mengucapkan terima kasih.

"“Jika adanya hospital besar di situ, orang ramai khasnya pesakit di Nilai tidak perlu bersusah payah berulang-alik ke Hospital Tuanku Ja’afar di Seremban untuk mendapatkan rawatan,” Yau Weng dilaporkan berkata demikian semasa membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir pada Persidangan Pertama Penggal Ke Empat Dewan Undangan Negeri ke-12, di sini, semalam.

Perkembangan ini mengesahkan teori bahawa Kerajaan Barisan Nasional menggunakan peruntukan dan tawaran pembangunan sebagai alat politik meraih undi. Kawasan Nilai dimenangi oleh Pakatan rakyat termasuk kawasan Parlimennya maka kawasan tersebutlah mendapat tawaran pembangunan. Malangnya di kawasan yang Umno dan Barisan Nasional kuat bukan sahaja seolah tercicir malah janji yang ditabur juga tidak ditunaikan kerana Barisan Nasional yakin mereka akan terus menang dikawasan tersebut.

Contohnya Hospital Besar Rembau telah dijanjikan beberapa kali dan yang terbaru ia diulang dalam pilihanraya umum yang lalu. Siap dengan upacara meletakkan batu asas yang mendapat liputan media dan dipaksa pula dihadiri oleh penjawat awam. Namun sehingga ini Hospital tersebut masih gagal dibina. Tapak pembinaan hospital tinggal sunyi.

klik sini untuk membaca lanjut perihal tawaran Hospital Besar Rembau.

Maka jika banyak permintaan atau janji tak tertunai, maka pengundi seharusnya bijak... tukar status kawasan yang kuat Barisan Nasional kepada Pakatan Rakyat nescaya kawasan anda akan menjadi tumpuan.

No comments:

Post a Comment