Friday, April 08, 2011

Jangan sia-siakan kematian Ahmad Sarbani bangkit desak SPRM bebas letak bawah Parlimen

Kenyataan Media
8 April 2011

Ingat, pada 15 Julai 2009, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah menahan untuk tujuan soal siasat Teoh Beng Hock sebagai seorang saksi. Pada keesokan paginya Teoh Beng Hock dijumpai mati di bawah bangunan bersebelahan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Selangor. Sehingga hari ini tidak satu penjelasan yang konkrit dapat diberi untuk menjawab bagaimana mayat Teoh Beng Hock yang di bawah pengawasan SPRM dijumpai mati. Sehingga hari ini tidak ada satu pihak pun yang diheret untuk bertanggungjawab atas kematian itu.

Beberapa hari lalu kita dikejutkan lagi dengan kematian Ahmad Sarbani Mohamed, Timb. Pengarah Kastam yang disiasat atas tuduhan rasuah mati dengan aksi yang sama dengan Teoh Beng Hock. Beliau dijumpai mati akibat saya serupa – jatuh dari bangunan SPRM Kuala Lumpur. Kononya beliau datang ke Pejabat SPRM tetapi didapati mati pada hari yang sama akibat dikatakan jatuh dari bangunan.

Solidariti Anak Muda Malaysia, memandang serius kejadian dua kejadian kematian terjun/ terjatuh dari bangunan mereka yang dipanggil untuk soal siasat di Pejabat SPRM. Mereka yang mati ini adalah di bawah tanggungjawab SPRM, berada dalam bangunan SPRM dan akhirnya mati di luar bangunan akibat terjatuh atau terjun atau dibuang dari Bangunan SPRM.

Solidariti Anak Muda Malaysia, selama ini telah mempersoalkan kredibiliti dan integriti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, cara pengendalian soal siasat dan langkah yang diperuntukkan kepada saksi yang dipanggil SPRM untuk disoal siasat. SPRM juga dilihat sebagai alat pekakas regim Bn untuk pendakwaan terpilih bukan sahaja menyerang mereka dari parti lawan tapi turut diperguna untuk menyekat pesaing politik dalam Bn sendiri.

Solidariti Anak Muda Malaysia kesal dengan apa yang berlaku dan setakat ini SPRM gagal mengambil tanggung jawab terhadap kejadian yang berlaku. Kami juga mempersoalkan cara dan teknik soal siasat yang dikatakan tidak berperikemanusiaan, ganas dan bertindak seolah-olah mendera mereka yang disoal siasat. Ada beberapa kes juga melibatkan SPRM dikatakan bertindak melampau dalam menyoal siasat saksi khususnya untuk mendapatkan jawapan yang selari dengan apa yang mereka mahu.

Kita amat kesal dengan SPRM yang menidakkan hak – hak mereka yang disoal siasat dalam kes-kes yang melibatkan jenayah. SPRM hari ini juga banyak berdepan dengan isu keganasan yang melibatkan pasukan soal siasat mereka. Tindakan ganas dan tidak berperikemanusiaan ini juga telah dilaporkan dalam kes yang melibatkan Bekas Kepimpinan UMNO sendiri, yang mana saksi kes ini Halimi Kamaruzzaman dan beberapa saksi lain dalam kes Datuk Norza Zakaria telah memaklumkan bahawa mereka dikasari dan dipaksa mengeluarkan kenyataan yang sealiran dengan kehendak SPRM.

Kami mendesak agar SPRM ini disiasat secara terperinci kerana kami percaya integriti SPRM tercemar dengan tindakan berpilih-pilih, digunakan untuk kepentingan politik individu dan berlaku kejam terhadap mereka yang disoal siasat.

Solidariti Anak Muda Malaysia gusar bahawa Institusi ini yang kononnya mahu mencegah rasuah hari ini bebas melakukan perbuatan jenayah yang melibatkan saksi – saksi yang dipanggil.

Kami memandang berat dan mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah ini terus diletakan di bawah bidang kuasa parlimen untuk mengelakkan mereka dipergunakan, di peralatan dan terlibat dalam politik negara yang menyebabkan mereka tidak nampak adil dan saksama dalam menjalankan tanggungjawab.

Kami percaya banyak isu yang melibatkan kakitangan penyiasatan mereka yang melakukan kecurangan, merobek hak asasi kemanusiaan dan di pergunakan oleh kepimpinan tertentu. Kami memandang berat salah satu Suruhan jaya penting dalam negara ini bertindak menyimpang dari matlamat yang mahu dicapai. Kami membantah sekeras-kerasnya jenayah mereka yang beruniform berleluasa dengan tindakan – tindakan yang terpilih-pilih dan juga mengamalkan rasuah itu sendiri.

Hari ini Suruhanjaya Pencerahan Rasuah Malaysia menjadi bahan ejek baik dalam dan luar negara sebagai satu badan yang tidak lagi punyai kredibiliti dan integriti seperti mana yang diharapkan.

Nampaknya ini menguatkan alasan untuk menyakini tindakan pengkebumian olok-olok SPRM yang kami lakukan pada 25 Feb.lalu satu tindakan yang betul. Klik (http://chegubard.blogspot.com/2009/02/kenyataan-media-penuh-ssamm-sprm-mati.html) SPRM hanya akan kekal sebagai bangkai bernyawa menghabiskan wang rakyat dengan terus menjadi alat Bn.

Akhir sekali SAMM merakamkan takziah kepada keluarga mangsa arwah Ahmad Sarbani Mohamed. InsyaAllah kematian Ahmad Sarbani tidak akan menjadi sia-sia, ia seharusnya membuka mata rakyat untuk bangkit. Ahmad Sarbani ialah mangsa kerakusan hasil sistem yang korup.

che'GuBard
Pengerusi
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

3 comments:

  1. Anonymous11:59 AM

    ape citer lak kes ustaz korang yang bunuh budak 7 tahun ini kes awal sebelum sarbini, naper tak masuk jadi tajuk utama, nampak sangat hipokrit, adil ke ni? ini korang diajar oleh otai2 korang, hebat sungguh kemanusian korang.

    ReplyDelete
  2. Anonymous9:39 PM

    sebenarnya kes "terbunuh" kerana jatuh bangunan bukannya berlaku pada TBH dan Arwah Sarbani sahaja...tahun 2004 dahulu pun pernah berlaku juga perkara yang sama di mana seorang pegawai Jabatan Alam Sekitar Sarawak yang cuba membongkar penyelewengan di dalam jabatan beliau di dapati "terbunuh" kerana jatuh dari bangunan yang tinggi juga..diharap saudara dan team dapat melakukan sesuatu untuk merungkai misteri ini..

    ReplyDelete
  3. Anonymous8:32 AM

    salam kepada semua,
    tolonglah ..tolonglah...jangan mempolitikkan semua perkara yang terjadi.....macammana chegu bard boleh mengatakan bahawa :
    "Hari ini Suruhanjaya Pencerahan Rasuah Malaysia menjadi bahan ejek baik dalam dan luar negara sebagai satu badan yang tidak lagi punyai kredibiliti dan integriti seperti mana yang diharapkan.".
    Apa yang saya tahu semua ini hanya dakyah politik....banyak kali dah beri tuduhan yang melulu kepada kakitangan kerajaan...buktinya tak pernah dikemukan.....

    ReplyDelete