Monday, May 19, 2008

Mahathir, suruhanjaya dan adakah Pak Lah berani..?

Hari ini kecoh..cerita Mahathir (ahli no. 001) istihar keluar UMNO Baru yang dia asaskan selepas berjaya mengharamkan Umno yang asal.

Ini dijangka merancakkan lagi 'percaturan perebutan kuasa' yang dilihat amat mendebarkan kebelakangan ini. Perkara ini dijangka akan lebih dramatik apabila Kuli juga dijangka akan mengekori rentak Mahathir yang memberikan tekanan hebat kepada Pak Lah dan Umno itu sendiri.

Perkembangan terdahulu beberapa puluh jam sebelum pengumuman keluar oleh Mahathir ini. Kuat khabar yang bertipu menyataka kemungkinan Mahathir dan lima lagi akan didakwa. Ini ekoran pendedahan laporan / penyiasatan yang dibuat oleh Suruhanjaya Di Raja menyiasat kes Pita Linggam.

Suruhanjaya diraja yang menyiasat kes pita Lingam mencadangkan agar Dr. Mahathir bekas perdana menteri untuk disiasat berhubung dengan peranan beliau dalam perlantikan hakim-hakim sewaktu berkuasa dahulu.

Selain Mahathir, Tengku Adnan, Vincent Tan, Ahmad Fairuz, Eusof Chin dan VK LIngam turut dicadangkan agar disiasat. Klik disini.

Dalam pertarungan diantara Anwar dan Najib untuk merebut kekuasaan, Anwar kini mendapat sedikit kelebihan apabila “mentor” Najib Tun Razak, bekas perdana menteri Malaysia akan dihadapkan kemuka pengadilan.

Rakyat kini sedang menanti plot selanjutnya.....adakah benar Abdullah Badawi berani merialisasikan saranan suruhanjaya diraja menyiasat kes pita linggam. Ini kerna Abdullah memang terkenal sebagai 'penubuh suruhanjaya dan jawatankuasa penyiasat' tetapi tidak berani menjalankan saranan suruhanjaya atau jawatankuasa yang dibentuk.

No comments:

Post a Comment