Tuesday, May 29, 2007

RM26,000 untuk beli 200 biji durian buat Dollah Badawi

petikan email dari seorang teman ....<mkmy_penang@.......>

Dia ajak rakyat berjimat cermat, tapi dia boros…….bukan durian yg harga RM26K saja yg dia beli…..yg paling kita geram skali bila dia beli sebijik lagi Jet Executive PM (Airbus A309) dng harga RM200 Juta. Sedangkan dah ada 4 bijik Jet yg masih baru…..dia pi beli satu lagi pulak. Bukan RM200.00, Tapi RM200,000,000.00.
Apa dia boleh buat dng. RM200 Juta kalau dia tak mau beli Jet…..

* 8 Juta rakyat boleh dapat khairat kematian.
* 80 ribu lap top dia boleh bagi kpd pelajar2 sekolah.
* 400 ribu uniform sekolah dia boleh bagi kpd pelajar2.
* 40 ribu pelajar boleh dapat biasiswa.
* Buku text percuma kepada pelajar2 sekolah rendah dan menengah.

Tapi, semua tu dia tak boleh bagi sebab dia pi beli Jet kat dia sorang.
ini lah pemimpim Islam hadari. Cakap lain, buat lain. Yang bangang, rakyat bawahan yg terus menyokong dia. Sekian, harap maklum.


RM26,000 untuk beli 200 biji durian buat Dollah Badawi

Aku pasti ramai yang melihat gambar PM Dollah Badawi mencium durian sambil menjamu PM Singapura Lee Hsien Loong di Langkawi yang disiarkan dalam akhbar-akhbar tempatan semalam.

Biasalah tetamu asing dijamu dengan Raja Buah Malaysia itu. Memang menurut maklumat pemimpin-pemimpin Singapura memang tergilakan durian Malaysia kerana itu kunjungan rasmi mereka biasanya tidak sempurna tanpa dijamu dengan buah ini.

Banyak mahal satu biji RM130

Cuma aku terperanjat apabila membaca laporan dari akhbar Cina KWONG WAH YIT POH yang disiarkan oleh akhbar THE STAR di muka 43 nya hari ini.

Menurut KWONG WAH 200 biji durian yang Dollah jamu Hsien Loong itu datangnya dari Balik Pulau, Pulau Pinang. Tempat dimana durian Kelas A Malaysia dikeluarkan. Khabarnya buah-buah durian itu diterbangkan dengan helikopter dari Balik Pulau dengan kos RM26,000.00! Ini bermakna setiap biji durian tersebut berharga RM130 sebiji!

Aku tidak tahu darihal orang lain tetapi bagi akuyang menanggung kos hidup yang semakin hari semakin perit ini, perbelanjaan sedemikian rupa adalah satu pembaziran besar sedangkan rakyat sengsara dengan harga tepung, harga beras, harga sardin, susu dan lain-lain yang semakin tinggi! Dollah boleh senang-senang menjamah durian yang harganya RM130 sebiji!

Anda semua buatlah kesimpulan sendiri!

4 comments:

  1. Anonymous8:59 PM

    dia akan terus macam tu..... tapi aku penat tengok rakyat Malaysia yang tak paham-paham.......

    ReplyDelete
  2. terus melawan dengan strategik...semangat jangan sekali luntur....

    lawan

    ReplyDelete
  3. ghostrider3:16 PM

    Pak Lah...Perdana Menteri Malaysia Paling Palat...catatkan dlm sejarah

    ReplyDelete
  4. Anonymous4:32 PM

    Dollah gila ...tapi rakyat yang angkat dia lagi gila...gila babi...

    ReplyDelete