Monday, July 06, 2009

Email Rozmal : India P.Pinang jauh lebih bertuah dari Melayu Rembau

Berikut ialah petikan email dari seorang teman , email ini bagi che'GuBard agak tidak setuju kerana mengambil kira perbezaan berdasarkan kaum. Namun ingin dikongsi di sini untuk tatapan semua dan untuk difikirkan semula.

Untung betul jadi orang India di Malaysia ni. Malang sungguh jadi orang Melayu di Malaysia ini. Lebih malang lagi Melayu di Negeri Sembilan, lagi lagi malang Melayu di Rembau.

Melayu di Rembau juga akan kehilangan tanah tempat tinggal mereka. Bukan tanah haram, bukan tanah kerajaan , tapi tanah adat yang diwarisi sejak berates-ratus tahun.

Namun nasib Melayu Rembau tidak mendapat liputan media seperti nasib India di Kg Buah Pala , Pulau Pinang.

Lebih malang lagi Surau yang akan dirobohkan di Rembau kerana memberi laluan kepada pembangunan juga tidak diberi perhatian media. Bukan media asing , bukan CNN , bukan Al Jazeera , tapi Utusan, Berita, TV3, TV1 dan sewaktu dengannya seolah-olah meminggirkan nasib Melayu N.Sembilan.

Kita ni di Malaysia ke , di India atau di Israel ?

3 comments:

  1. apa nak heran, Malaysia ni kan jajahan empayar baru Amerika Syarikat setelah tamatnya era empayar Inggeris.

    Ketuanan Melayu tu nak bodoh2kan org2 Melayu jer, supaya terus sokong gerombolan Umno.

    Malaysia adalah negara hamba jajahan Ketuanan Kapitalis Tentera Amerika Syarikat.

    http://sampahseni.blogspot.com/2009/07/ketuanan-kapitalis-amerika-syarikat-di.html

    tak percaya lagi, cuba google dan cari sebuah buku, judulnya
    Malaysia : Direct and Indirect Rules
    terbit TAHUN 1937
    pengarang, R. Emerson, seorg profesor Havard dan penasihat dasar luar negara A.S.

    tahun 1937, manusia di tanah ini rasanya tak ada lagi gagasan mengenai negara yg bernama Malaysia, Tanah Melayu tu adaleer.

    sebab ituler Dr. Madey pernah cakap. "Amerika Syarikat pada suatu ketika adalah negara yg membebaskan kita (our liberator).

    cubalah cari fakta bagaimana Dr. M yg kunun wira dunia ketiga itu pernah dilatih Setiausaha Negara A.S, Henry Kisinger - org yg bertanggungjwb cuba menceroboh Vietnam, berperang dgn Vietnam dan kalah!

    tak percaya lagi? dalam dunia ini hanya ada 3 negara saja yg berkongsi corak jalur benderanya: Malaysia yg sama dgn bendera Amerika Syarikat dan negara Liberia - negara Afrika yg diperuntukan utk rakyat Amerika berketurunan Afrika yg ingin kembali ke Afrika.

    ReplyDelete
  2. Saya bersetuju email Rosmal. Memang bertuah Kg buah Pala P. Pinang kerana semua media buat liputan kes di sana. Tak tau la apa sebabnya mungkin ada sesuatu yang kita tida ketahui.Dah banyak kes seumpama itu tetapi tidak di tonjolkan oleh media.

    Saya bukan hendak membuat bantahan tetapi nak buka minda orang melayu dan rakyat malaysia supaya berkifir dari kejadian Kg Buah Pala.

    Pada masa sekarang tanah tersebut merupaka tanah Koperasi Pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Anggotanya terdiri daripada kakitangan kerajaan negeri dan persekutuan. Jumlah Anggota adalah 3000 orang. Sekiranya 3000 anggota x dgn pasangan masing masing = 6000 orang semua tak masuk anak anak yang boleh mengundi.Anggotanya jugak 75% orang melayu.

    Kes ini haruslah diadili umpama menarik rambut dalam tepung.Ia supaya kedua dua pihak tidak terasa hati.

    Kes ini diharap dapat diselesaikan dengan baik tanpa sebarang rasa tidak puas hati di mana mana pihak.Ahli ahli koperasi juga memerhati pekara ini dari jauh bagaimana kerajaan mengatasinya.

    ReplyDelete
  3. Lawati blog Koperasi Pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang bagi mengetahui butiran lanjut berkenaan pembangunan kg buah pala.

    http://kpkppenang.blogspot.com/

    Sebenarnya isu ini diperbesarkan sedangkan banyak lagi tempat yang serupa masalah dengan Kg Buah Pala tapi tidak mendapat liputan meluas.Mungkin ada sebabnya mengapa wartawan membuat liputan meluas bagi menonjolkan isu ini.

    Janganlah kerana nila setitis rosak susu sebelangan.Perkara ini haruslah ditanggani dengan bijak oleh semua pihak.Umpama menarik rambut dalam tepung.Harus ingat bahawa banyak lagi kg melayu yang mempunyai masalah serupa tapi tidak di tonjonlkan.

    ReplyDelete