Tuesday, July 21, 2009

Pertemuan Zahid Hamidi - Netanyahu: Malaysia iktiraf Israel?

terkejut, marah, resah, berat kepala memikirkannya. dulu kerajaan Perikatan, kemudian Barisan Nasional, kemudian Barang Naik, memang bersimpati dengan Yahudi Zionis Israel. cuma dulu simpati itu tidaklah ditunjukkan secara terbuka, caranya seperti membeli khidmat nasihat kompeni sarang pelobi Zionis Israel seperti kompeni Mckinsey & Company, Solomon Barney, Saatchi & Saatchi atau dgn mengundang kehadiran pasukan kriket Israel ke Malaysia.

Tapi kini, kerajaan BN (skrg dikenali sbg Bini Najib) telah berani secara terang-terangan mengiktiraf Israel. Malaysia tidak memiliki hubungan diplomatik dgn Israel. jadi jika Menteri Pertahanan Malaysia pergi mengadap Perdana Menteri Israel, maksudnya kerajaan BN hari ini telah mengiktiraf negara Israel, hasil penakhlukan ke atas tanah rakyat Palestin.

sila baca berita (klik di sini)

sementara itu, Yunos Ali atau mesra dgn panggilan Pak Ya ada menulis analisa yg wajib kita semua fikirkan bersama (klik di sini) :

Zahid Agen Zionis?

Zahid, Menteri Pertahanan Malaysia, mengaku bertemu dengan Natanyahu Perdana Menteri rejim Zionis Israel di Paris.

Tetapi kemudiannya pula, setiausaha akhbarnya mengatakan bukannya Natanyahu, tetapi Ehud Barak, Menteri Perperangan rejim Zionis Israel.

Takkan Zahid tak kenal untuk bezakan Natanyahu dengan Barak? Atau tak ingat siapa yang dia jumpa dari rejim Zionis itu?

Namun siapa pun yang dia jumpa dari kepimpinan negara Zionis Israel itu, ada beberapa persoalan yang perlu dia jawab dan jelaskan kepada rakyat Malaysia:
  1. Pertemuan antara kepimpinan negara/kerajaan merupakan pengiktirafan negara/kerajaan tersebut, sedangkan Malaysia secara rasminya tidak mengiktiraf negara/kerajaan rejim Zionis Israel. Apakah Zahid sudah secara peribadi dan sebagai Menteri Pertahanan Malaysia sudah mengiktiraf negara/kerajaan Zionis Israel? Atau apakah Zahid merupakan orang perantaraan atau agen Zionis untuk melobi Malaysia mengiktiraf negara haram dan zalim itu?
  2. Kata Zahid, Natanyahu nak jumpa dengan dia. Apabila jumpa, maka Zahid lekturlah dia tentang kesalahan Israel terutama pendudukan haram Yahudi di Tebing Barat Palestin. Apakah Natanyahu nak berjumpa dengan Zahid untuk mendengar Zahid berleter?
  3. Tentulah ada sesuatu yang penting yang nak disampaikan kepada, atau untuk diterima daripada Zahid oleh si Natanyahu. Dan pastinya Zahid sudah tahu terlebih dahulu dan dirancang akan pertemuan itu. Apakah sesuatu itu, apakah rancangan mereka itu?
Aku mengenali Zahid semenjak di Universiti Malaya lagi dalam tahun 1970'n. Walaupun dia junior daripada aku, dia kawan dan sahabat ketika itu. Kami sama2 meronda dengan motorsikal dengan kawan2 yang lain.

Zahid zaman itu baru mula menceburkan diri sebagai aktivis mahasiswa. Tetapi tak berkesempatan dia untuk berputik, Operasi Mayang 1974 telah mencantas gerakan mahasiswa.

Salah satu sifat Zahid yang sangat aku cam dari dulu lagi ialah ia takkan membuat sesuatu secara spontan. Ia akan mengambil masa yang panjang untuk memikirkan kos-rugi-untung akan sesuatu keputusan.

Jadi, pertemuan Zahid dengan kepala rejim Zionis Israel itu, pada hemat aku sebagaimana yang aku kenali Zahid, sememangnya pun sudah dirancang.

Persoalannya, apakah rancangan mereka itu?
- tulisan Rahmat Haron

No comments:

Post a Comment