Saturday, May 08, 2010

Polis seronok jadi alat Bn

Semalam, 7 Mei 2010, kira - kira jam 3.30 petang telah hadir ke Balai Polis Kuala Kubu untuk melaporkan diri sambung jamin polis sangkut kes tangkap PRK 23 April 2010 di Kuala Kubu. Semua yang ditahan yang kononya akan didakwa tidak didakwa dan hanya disambung jamin. Ini menguatkan lagi hujah tangkapan hanya untuk mengganggu jentera kempen. cheGuBard juga telah dirakamkan percakapan ekoran laporan polis pada 30 Mei 2010 yang lalu.

30 Mei 2010, jam 11 pagi, cheGuBard telah membuat laporan polis ke atas Ketua Polis Negara kerana seronok menjadikan PDRM sebagai alat Bn, dan laporan spesifik dibuat ke atas Supt. Mazely dari JSJ (Kongsi Gelap) dari Bukit Aman dan pasukanya yang mempunyai niat buruk dan mensabotaj kelancaran kempen Pakatan Rakyat di Hulu Selangor.

Peristiwa bermula semasa Penamaan Calon lagi. Sebaik sahaja cheGuBard dan teman - teman turun kenderaan di hari penamaan calon pasukan polis di bawah arahan Supt. Mazely mengekori dengan rapat. Ketika calon Pakatan Rakyat memasuki Pusat Penamaan Calon Supt. Mazely datang dekat dengan cheGuBard di tengah orang ramai dan meminta cheGuBard dan 50 orang lagi yang memakai kemeja-t, tertulis 'ARAHAN SIAPA ALTANTUYA DIBUNUH?' menanggalkan kemeja tersebut.

Apabila ditanya Mazely memberikan jawapan paling bodoh sekali iaitu tshirt itu bersifat provokasi dan boleh menimbulkan keadaan huru - hara. Tidak ada yang akan huru - hara kerana kami pakai tshirt tersebut kecuali yang terlibat dengan kes tersebut tentu panas punggung.

Maszely mati akal berhujah lantas dia menyatakan kes tersebut masih di mahkamah dan kami juga tak boleh serang mana - mana individu dalam kempen pilihanraya..... Kami hujahkan siapa individu kami serang ? dia gagal sebut...... Kami juga nyatakan di sebelah bn bukan setakat tshirt malah poster dan pemidang besar ternyata menyerang individu dan menimbulkan isu yang masih di mahkamah ternyata Polis gagal bertindak.....

Maszely ternyata tak mampu berhujah, dia ibarat kerbau yang diarahkan dan sudah punya siap niat jahat. Dia terus merempuh dengan ganas bersama pasukanya. Dilihat usaha ini sengaja bagi menimbulkan suasana tegang dan tak aman di tempat penamaan calon. Jika benar Maszely jujur dan berani kenapa tidak hadir di tengah pergelutan serangan penyokong Bn ke atas penyokong pakatan rakyat berhampiran Masjid KKB. Ternyata dia ada niat jahat lebih - lebih lagi kami punya bukti bergambar ada pegawai polis yang menyamar menggunakan kemeja berimej penyokong Pakatan Rakyat turut terlibat dalam insiden tolak menolak untuk wujudkan suasana tegang. Mujur petugas SAMM dengan dibantu petugas unit AMAL juga AMK berjaya menenangkan keadaan dengan segera tanpa melibatkan kecederaan. Malah ketika kami berucap di atas kenderaan yang disediakan ternyata ada polis menggunakan baju penyokong Pakatan Rakyat berdiri sama di atas lori tersebut dengan cuba menjerit-jerit membangkitkan sentimen.

Pada 23 April 2010, SAMM menganjurkan program besar iaitu Malam Tangisan Gaza di Stadium Kuala Kubu. Ketika sibuk dengan persiapan, Saufi salah seorang penyelaras SAMM ditangkap bersama Hiluxnya yang menjadi kenderaan nadi untuk logistik tugasan SAMM semasa kempen. Saya menghubungi Saufi dan beliau memberitahu dibawa ke Balai KKB. Saya terus ke Balai dan sebaik sahaja tiba di balai saya dikepung dan turut ditahan. Apabila ditanya kenapa saya ditahan Maszely hanya katakan yang ada laporan polis ke atas saya. Apabila saya meminta laporan polis tersebut saya dinafikan hak saya. Malam tersebut turut ditahan Norazizi,Timbalan Ketua AMK NS, Sani Md Shah, Pemangku AMK Rembau dan Md Nor, petugas SAMM.

Proses mengambil air kencing untuk ujian dadah juga dilihat cubaan menghina. cheGuBard diminta kencing dalam botol dengan pintu terbuka dan diperhatikan oleh polis. Ini juga satu pembaziran kerana setiap orang yang di uji sekurang menelan belanja RM 20 alat ujian tersebut dan hari tersebut polis membuang 6 set alat ujian tersebut hanya untuk menunjukkan ego dan 'mendera' kami.

Kami ditahan selama lebih 8 jam tanpa alasan. Kemudian dibebaskan dengan jaminan polis dengan nilai RM 2000. Kami yakin dan percaya penahanan ini kerana untuk gagalkan program SAMM tetapi ternyata Maszely pasti kecewa apabila walaupun diculik petugas SAMM namun program Tangisan Gaza di Stadium Kuala Kubu anjuran SAMM berjaya mengumpulkan sekurang - kurangnya 3000 orang dan berjalan lancar. Terima kasih juga kepada Srikandi KEADILAN yang menjadi penganjur bersama untuk program tersebut.

Pasukan polis yang diketuai oleh Maszely ini mengekori rapat cheGuBard dan team SAMM. Mereka hadir ceramah dan ganggu program. Contohnya program bersama anak muda di Sg. Buaya iaitu program pemboncengan berhemat dan menukar minyak hitam percuma telah disabotaj oleh Polis dengan kehadiran yang ramai sehingga mengakibatkan rasa kurang selesa orang ramai.

Hari pengundian, cheGuBard dan team SAMM memberikan tumpuan bantuan logistik dan kami konvoi dari pusat mengundi ke pusat mengundi. Bila tiba di pusat mengundi kedua kami melihat dengan jelas Maszely dan pasukanya mengekori kami. Tiba di Sg. Buaya, dikhabarkan baru selesai berlaku kekecohan dimana petugas Bn dengan ramai hadir cuba menimbulkan suasana tegang di luar pusat mengundi.

Kami sampai dan rombongan cheGuBard membuat tugasan masing - masing termasuk penghantaran bahan logistik. cheGuBard dan sebahagian lagi berada di depan pusat pembuangan undi memerhati gelagat penyokong dan lawan.

Kami bergerak setelah 25 minit di pusat pembuangan undi Kg Sg Buaya. Kami diekori rapat oleh Maszely serta pasukanya kecuali apabila kami menghampiri kenderaan. Ketika yang sama dua orang penyokong Bn (memakai baju tertera logo dacing) menghalang teman kami dari membuka pintu kereta dengan motorsikal. Sambil menggunakan perbagai perkataan kesat kononya kami orang luar dan dia orang kampung tersebut.

cheGuBard segera meleraikan keadaan,ada juga penyokong pakatan rakyat dari penduduk kampung datang meleraikan dengan menyatakan 'pedulikan pemuda tersebut yang amat dikenali di kampung itu sebagai pengguna dadah. Walaupun jelas pemuda itu seperti berada didalam kawalan dadah namun cheGuBard sendiri minta maaf pada penyokong Bn tersebut dan mengarahkan semua naik kereta dan beredar. Jalan Kg. Sg. Buaya ini sehala dan kena berpusing semula, satu pusingan sebelum keluar. Sebaik sahaja menghampiri jalan keluar, pemuda yang sama mengekori kami dengan parang, oleh kerana tidak dipedulikan dia mula menendang dua buah kenderaan antara yang digunakan oleh konvoi kami. Ketika yang sama satu konvoi polis datang bertentangan arah kami. Kami cuba menahan konvoi tersebut tetapi tidak dipedulikan.

Salah sebuah kenderaan yang ditendang milik Muru, petugas SAMM turut dihalang oleh motor tersebut untuk elak kemalangan Muru berhentikan kereta. Bila turun Muru dan adiknya diserang. Mempertahankan diri Muru menolak penyerang. Insiden toal menolak berlaku, cheGuBard berada di kereta depan sekali konvoi segera berlari ke tempat kejadian dan meleraikan.

Setelah semua tenang, konvoi kami bergerak ke balai polis terdekat untuk membuat laporan polis. Sedang dalam perjalanan menuju Balai Polis Serendah, kami ditahan di tengah jalan dengan 'agak kasar' oleh Maszely dan pasukanya. Kad Pengenalan pemandu dan penumpang kereta yang diserang dirampas.

Kami di iring bagai orang salah ke balai. Sampai di balai Muru membuat laporan polis mengenai dia diserang dengan parang. Kami hadir lengkap dengan gambar seranan dan maklumat membantu polis. Malangnya Maszely dan pasukannya cuba buat cerita lain dia minta semua petugas SAMM di kawasan pilihanraya supaya datang balai, dia pula cuba timbulkan cerita mengarut kononya ada orang ketiga dalam kereta yang dipandu muru dan dia jadi punca pergaduhan. Mengarutnya Maszely memuncak apabila dia menjawab beberapa panggilan telefon, selepas itu dia terus cakap cheGuBard dan 5 lagi yang datang buat laporan ditahan. Kenderaan ditahan, semua barang di rampas termasuk telefon.

Saya diugut akan dihantar ke simpang Renggam ditahan dibawah akta darurat kerana tidak beri kerjasama.... saya disoal benda mengarut seperti terlibat dengan kongsi gelap mana, bakai baju (istilah kongsi gelap melayu) nombor berapa dan warna apa...... saya ditahan lebih 10 jam untuk hanya untuk gagalkan strategi gerak kerja di hari pengundian oleh team Solidariti Anak Muda Malaysia.

Ketika ditahan cheGuBard menuntut penyerang yang telah diberi butiran maklumat turut ditahan dan jika ditahan tentu dia tak lepas ujian saringan dadah. Namun Polis tidak bertindak. Sehingga hari ini yang menyerang tak ditahan sebaliknya insiden serangan parang yang mungkin dicipta oleh polis ini hanya alasan untuk gagalkan dan sabotaj gerak kerja kami.

4 comments:

  1. sabar chegu bard,mereka ini jenis keturunannya yang akan dilaknati oleh allah.muga mereka insaf sebelum ajal.dan balasan allah akan datang.amin.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:22 PM

    Aku dah lama tak percayakan polis nih. Mereka ni tak lebih kurang macam anjing. Anjing kalau diberi makan cukup, tak akan melawan tuan. Najib dah bayak beri makan cukup dengan ajing ni. Termasuk makan taik sekali. Jangan tak percaya. Anjing pun suka makan taik..

    ReplyDelete
  3. Anonymous12:06 AM

    anjing setia memastikan keamanan sejagat

    ReplyDelete
  4. Anonymous12:38 AM

    wei bard...dlm blog ko branilah tulis wei....bapak aku ckp ble brdpn artu ko pn xtentu hala ble bapak aku berhujah kat ko...jgn dok gebang lebey la wei....

    p/s: aku anak supt maszely

    ReplyDelete