Monday, January 04, 2010

Tahniah gula naik 20 sen

cheGuBard dah cakap dah regim ini tak kisah derita rakyat...

Penipu itu Bn ingat tak masa Najib alTantuya lancar manifesto PRU 2008 dia umum sekali minyak tidak akan naik tahun ini tetapi bukankah 2008 selepas menang PRU, rakyat diperas dengan kenaikan harga minyak maknanya Bn penipu....

Tahun 2009 menyaksikan banyak tinggal misteri, altantuya terus misteri, PKFZ terus menyedut wang rakyat, penutup enjin besar pula dikatakan hilang sedangkan dijual demi keuntungan...

Pembuka 2010 rakyat mendapat hadiah gula naik harga, seperti biasa bila naik harga pasaran dunia akan dijadikan hujah. Kononya KERAjaan terpaksa membenarkan kenaikan harga kerana untuk elak terus bayar subsidi.... bayar subsidi kepada siapa....

Tahukah kita gula ialah barang kawalan yang diberikan hak monopoli.... dulu Robert Kwok (mertua seorang ahli Parlimen Umno) menjadi manusia paling kaya kerana diberi hak mutlak berniaga gula oleh regim. Dia bukan setakat meniaga gula tetapi menerima bayaran bagi subsidi gula berbilion ringgit. Apa istimewanya dia ?

Kemudian tempat beliau telah diambil oleh Syed Mokhtar al Bukhary juga kroni Umno yang adiknya didapati terlibat menyeludup wang ke luar negara baru - baru ini.

Bagi cheGuBard kenaikan harga runcit gula bagaikan "Hadiah Tahun Baru" yang dianugerahkan kepada rakyat oleh kerajaan Barisan Nasional.

impak daripada kenaikan harga runcit gula akan mencetuskan inflasi naik berlaku dalam negara. Rakyat terutamanya pekerja terpaksa menanggung semua kos kenaikkan tersebut tetapi bukannya pengeluar.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen kepada RM1.65 sekilogram di Semenanjung, serta RM1.75 sekilogram di Sabah dan Sarawak.

Polisi ini dilaksanakan khususnya sebagai "Hadiah" kepada Raja Gula yang baru di negara kita. Syed Mokhtar.

Pada tahun 2009 Menteri Perdangangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Ismail pernah berkata subsidi gula akan diperincikan, laporan penuh akan dibawakan untuk dibahas dan diluluskan di Parlimen. Akan tetapi, pengumuman yang tergesa-gesa tersebut ternyatanya kredibiliti kerajaan Barisan Nasional harus dipertikaikan.

Slogan 'Satu Malaysia, Rakyat didahulukan' menjadi janji kosong yang mengabaikan nasib rakyat Malaysia sahaja, kini rakyat semakin diseksakan.

Kini kerajaan telah menaikkan salah satu harga runcit barang kawalan, dan roti putih juga dikeluarkan daripada skim barangan kawalan harga. Tambahan pula mekanisme baru subsidi petrol juga akan dikemukakan pada Mei yang akan datang. Dijangkakan bahawa tahun ini akan menambahkan beban rakyat kerana mencetusnya cabaran inflasi semakin melambung naik.

Yang pasti kapitalis yang rapat dengan regim akan terus kaya dan rakyat akan terus derita.....

Dalam isu gula ini cheGuBard geli dengar tajuk berita mStar "TAMBAH SUBSIDI SEBANYAK RM260 JUTA JIKA HARGA GULA KEKAL" kononya nak gambarkan pengorbanan KERAjaan. Ia bukan pengorbanan tapi sebenarnya menggambarkan kebangangan mengurus.

BELI KAPAL SELAM RAZAK BAGINDA JADI KAYA



BUAT LADANG TEBU - SAMPAI KIAMAT DAPAT GULA


BANGKIT MELAWAN...hanya itu jawapan !

baca petikan dari tukar tiub

KAH KAH KAH…

woit… YANG PERGI BANGANG BELI KAPAL SELAM SAPA SURUH…kah kah kah…

woit… YANG JADI BANGANG BELI SUKHOI SAPA MINTA… kah kah kah..

kah kah kah… DUA BILION RINGGIT BELI KAPAL SELAM… KALAU DI GUNAKAN MEMBUKA LADANG TEBU… SAMPAI KIAMAT GULA MURAH… kah kah kah…

woit…KALAU DUIT BUAT LITAR SEPANG DIGUNAKAN UNTUK BUKA LADANG TEBU…. MALAYSIA SUDAH MENJADI PENGELUAR GULA…kah kah kah..

woit…DUIT 12 BILION HANGUS DI PROJEK PKFZ… KALAU DI GUNAKAN UNTUK BUKA LADANG TEBU…. SATU DUNIA BOLEH DAPAT AIR TEBU…kah kah kah..

1 comment:

  1. Born in Rembau as PKR Member6:12 PM

    Salam Chegu Bard,

    Alahai begitu mudahnya orang kita diperdaya, ditipu dan dikelirukan dengan isu Allah.

    Dlm akhbar 3 muka pertama - liputan isu ini.Isu harga Gula lenyap dlm tanah.

    Sedia maklum keputusan mahkamah sebelum ini banyak berpihak kepada kerajaan pemerintah.Antaranya kes Anwar, Perak, MB Perak Nizar dan kuasa speaker Kedah.Dia org boleh control ikut suka hati mereka.Hai tak kan dlm isu ni Kerajaan nk kalah kot?

    Tetapi dlm kes Kalimah Allah ini, dalam pusingan pertama (mahkamah tinggi) seolah2 kemenangan percuma diberi kpd pihak Herald.

    Chegu tengoklah.Saya percaya bila kes ini dibawa ke mahkamah rayuan atau persekutuan, kemenangan akan berpihak kepada Kerajaan.Tk cayo den kjaan leh klh dlm isu ni.Mahkamah ni siapo punyo? bkn pihak gereja@PR punyo

    Ini sekadar permainan sentimen retorik oleh Umno utk popular semula dikalangan rakyat.

    Saya percaya isu Kalimah Allah sengaja disensasikan kerana cuba alih fokus kpd isu yang lebih panas iaitu kenaikan harga gula, pkfz,engin jet hilang dan gst.

    Tahniah kerajaan.Anda berjaya mengalihkan isu sebenar (harga gula) dan memperdayakan rakyat yang begitu bijak.Bak kata Mahathir, rakyat msia memang mudah lupa.Isu Kalimah Allah telah menenggelamkan isu Gula/GST/PKFZ.Kudo for Umno.

    Pakatan Rakyat harus menjelaskan permainan politik Bn pd rakyat.Saya harap chegu pun dapat explain benda ini dlm ceramah2 akan dtg.

    Tetapi sbg seorang Islam, saya tidak bersetuju Kalimah Allah digunakan oleh pihak gereja.

    Kata Dr M, penggunaan Kalimah Allah telah digunakan sejak zaman dahulu di Sabah dan Sarawak.Bab ni saya no komen.Biar pihak yang arif decide.

    Tetapi dlm konteks semenanjung Msia, Saya tidak bersetuju pihak gereja menggunakan kalimah Allah dalam sebanrang bentuk artikel, risalah,majalah mahupun dalam komunikasi.

    Bimbang ianya mengelirukan umat Islam dan rakyat bukan Islam yang agak jahil tentang Islam.Rujukan penggunaan Kalimah Allah di Asia barat tidak boleh diguna pakai disini.

    Disana rakyat Islam,kristian dan yahudi semua rupa mrk agak sama.bahasa sama.rupa sama.Jika mrk tidak bertanya sesama mrk,sukar utk bezakan agama apa, melainkan kot ada antara mrk pakai kopiah umpamanya.

    Budaya dan adat masyarakat majmuk disini lain.
    Sudah biasa mrk gunakan Terma God/Lord/Jesus, knp tiba2 perlu guna Kalimah Allah?

    ReplyDelete